صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان مصایب و گرفتاریهای ملت مسلمان ایران
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع مصایب و گرفتاریهای ملت مسلمان ایران
  • حضار زائران بیت‏اللّه‏ الحرام و مسلمین جهان

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

15 شهر ذی‏القعده 98

اکنون که موسم حج بیت‏اللّه‏ الحرام است و مسلمین از اطراف جهان به زیارت خانۀ خدا آمده‏اند، لازم است در خلال اعمال شریفۀ حج به یکی از بزرگترین فلسفۀ این اجتماع عظیم توجه داشته و به وضع اجتماعی و سیاسی کشورهای اسلام رسیدگی کرده و از گرفتاریهای برادران ایمانی خود مطلع گشته و در رفع آن حسب وظیفۀ اسلامی و وجدانی کوشش کنند. اهتمام به امر مسلمین، از فرایض مهمۀ اسلام است. اینک اینجانب از وضع گرفتاری ملت مسلمان ایران، گزارشی به شما زائران بیت‏اللّه‏ الحرام می‏دهم و از مسلمین همۀ اقطار[1]عالم استمداد می‏کنم.

ایران که اکنون حدود سی‏میلیون مسلمان دارد، از پنجاه سال قبل تاکنون گرفتار در چنگال خاندان پهلوی، که رسماً نوکر اجانب بوده و هستند، می‏باشد. در این پنجاه سال سیاه، این ملت بزرگ، در تحت فشار پلیس و اختناق و شکنجۀ روحی دست و پا می‏زند، و تمام مخازن زیرزمینی و منافع حیاتی ملت را شاه به اجانب داده است. نفت را امریکا و گاز را شوروی و مراتع و جنگلها را به علاوه بر بخشی از نفت، انگلیس و بعض کشورهای دیگر. مردم را از تمام مظاهر حیاتی محروم نموده و به حال عقب‏ماندگی نگه داشته. نظام ارتش و فرهنگ ما و اقتصاد کشور، استعماری و رشد را به همۀ ابعادش از ملت سلب
نموده، اکنون که در سالهای اخیر، ملت بیدار شده و برای احقاق حق خود بپاخاسته و فریاد مظلومانه‏اش بلند شده است، جواب آنها با مسلسل و تانک و توپ داده می‏شود. قتل‏عامهایی که در این چند ماه اخیر در شهرهای ایران رخ داده، روی تاریخ را سیاه نموده. شاه با تمام قوای جهنمی به پشتیبانی امریکا به جان مردم مظلوم افتاده؛ ایران اکنون به شکل قبرستانی مبدل و اعتصابات عمومی سرتاسر کشور را فرا گرفته، و شاه در این نفسهای آخرش می‏خواهد از این ملت مستضعف انتقام بگیرد. سایۀ شوم حکومت نظامی بر سر ملت برقرار و دست کماندوهای مزدور برای قتل بزرگ و کوچک و زن و مرد باز است.

اینجانب در هیچ یک از کشورهای اسلامی اجازۀ ادامه به فعالیت خود، که رساندن ندای مظلومانۀ ملت است به عالم ندارم، و چون وظیفۀ دینی و وجدانی خود را باید ادا کنم، به ناچار به خارج از بلاد مسلمین آمدم، شاید بتوانم جوامع بشری را از آنچه به ملت مظلوم ایران می‏گذرد آگاه، و تا پیدا کردن فرصت برای ادامۀ عمل در یکی از بلاد اسلامی، در خارج زیست می‏کنم.

اکنون ای مسلمین جهان، در امر ایران اهتمام کنید و نالۀ یک ملت سی‏میلیونی مستضعف را به جهانیان برسانید. از رسول اکرم ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ منقول است:مَنْ اَصْبَحَ و لَمْ یَهْتَمَّ باْمور المُسلمینَ فَلَیْسَ بِمُسلِمٍ.[2]«اللهُمَّ قد بلَّغتُ».[3]والسلام علی من اتبع الهدی.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

1 ـ نواحی. 
2 ـ «هر که صبح کند و به امور مسلمانان همت نگمارد مسلمان نیست». حدیث نبوی. نظیر همین حدیث از امام صادق ع نیز روایت شده اصول کافی، کتاب الایمان والکفر، باب الاهتمام بامور المسلمین، ج 2، ص 163.
3 ـ خدایا تکلیف خود را ادا کردم.