صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان ادامۀ مبارزه تا نجات اسلام
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع ادامۀ مبارزه تا نجات اسلام
  • حضار دانشجویان خارج کشور و مسلمانان ایران و جهان

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

خدمت عموم دانشجویان محترم خارج کشور و سایر گروهها و افراد ارزنده‏ای که در اروپا و امریکا و هندوستان و سایر اقطار جهان که وقت و عمر خود را در راه اهداف عالیۀ اسلامی برای وصول به مدارج کاملۀ انسانیت، و نجات بشریت از اسارت به دست اقشاری آدم‏نما و درندگانی در لباس بشر صرف می‏کنند.

اینجانب از تمام حضرات آقایان که در این حادثه که جزئی ناچیز از حوادثی است که بر فرزندان اسلام می‏گذرد، اظهار محبت کرده، تسلیت داده‏اند تشکر می‏کنم؛ و به همۀ گروهها یا افرادی که از وطن عزیز خود به علت نابسامانیها و اختناق پلیسی هجرت نموده‏اند، در جوار قبر مولای متقیان ـ علیه الصلوة و السلام ـ دعا می‏کنم، و توفیق هر چه بیشتر همه را در خدمت به اسلام، که کفیل نجات بشریت از همۀ ابعاد عقب‏ماندگیهاست، از خداوند متعال می‏طلبم.

من به شما و سایر برادران که در داخل کشور زیر چکمۀ پلیس و در زندانها و شکنجه‏گاهها به سر می‏برند و با محرومیتها و مصیبتهای جانفرسا، دست به گریبان هستند، و به خاندان کسانی که در راه حق، زیر شکنجۀ شاه، جان خود را فدا کردند، امید نصرت و پیروزی می‏دهم؛ به شرط آنکه کوششها برای حق باشد و برای نصرت دین حق که با پیوستگی به آن از نصرت خدای تعالی برخوردار خواهید شد؛ و به شرط کوشش در
وحدت کلمه و هم‏پیوستگی در راه حق و برای نجات کشور خود و سایر کشورهای اسلامی تحت فشار اجانب.

من به این جنبش و بیداری عمومی که در کشورهای اسلامی عموماً و در ایران خصوصاً پدید آمده، و به این تنفر و انزجار عمومی از دستگاههای ظلم و وحشیگری و استعمار و استعمارگران، امیدها دارم. این بیداری و تنفر عمومی، موقت و زودگذر نیست و تا پایان دادن به دستگاه جباران، و خاتمه دادن به ظلم ستمکاران ادامه دارد؛ و به دنبال ظلم بی‏حد دستگاههای جبار و محرومیتهای روزافزون ملتهای ستمدیده انفجاری است که قدرتهای دست‏نشانده‏ای را که برای دربند کشیدن ملتها و چاپیدن مخازن آنها گماشته شده‏اند در کام خود فرو می‏برد، و انتقام الهی از ستمکاران گرفته می‏شود.

شما و ما در هر جا که هستیم و با هر وضعی که رو به رو هستیم باید خود را برادر دانسته و با هم، پیوستگی مستمر برقرار سازیم و با برادران داخل کشور در هر لباس که هستند دست برادری بدهیم، و برای رفع اختلافات که به دست اجانب رخ داده و دستگاه جبار و عمال اجانب پیوسته بر آن دامن می‏زنند کوشش کنیم. و باید بدانیم تا اختلاف بین طبقات ملت خصوصاً بین روحانیون و دانشجویان با روشنفکرانشان وجود دارد باید از پیروزی مأیوس باشیم.

اکنون که فرصت موقت به دست آمده است باید با هوشیاری و دوراندیشی و وحدت کلمه، گروههای صد در صد پایبند به اسلام و علاقه‏مند به مسلمین از آن استفاده کنند و نگذارند فرصت جویانی که یک قدم و یک قلم برای اسلام و ملت شریف ایران برنداشته‏اند، اکنون از این فرصت استفاده کنند و خود را به صورت وطنخواهی و آزادیخواهی در بین مردم رنجدیده برای رسیدن به وزارت و وکالت داخل کنند، یا با نوشتن چند مقاله که در آن نه اسمی از اسلام و نه اسمی از هستۀ مرکزی فساد است، جای خود را بین ملت باز کنند؛ و اگر خدای نخواسته به مقامی برسند، همان خیانتها و همان سرسپردگیها و همان رنجها و مصیبتها تکرار شود. این نحو مقالات و اعلامیه‏ها از بعض عناصر شناخته شده، اگر با دست سازمان امنیت و برای نگه‏داشتن شاه که سرچشمۀ همۀ
بدبختیهای کشور و ملت است نباشد، بی‏شک برای صلاح ملت و حفظ اساس اسلام که حافظ ونگهبان استقلال‏وتمامیت‏کشورهاوضامن عدالت‏اجتماعی‏وآزادیهااست،نیست.

آن روز که طبقات مختلفۀ مردم مسلمان از روحانی گرفته تا دانشگاهی، از مهندسها و دکترها گرفته تا بازاریها و کارگران و دهقانان در زیر چکمۀ عمال اجانب خُرد می‏شدند؛ آن روزی که قتل‏عام 15 خرداد و غارت مدارس دینی و غیر آن به دست عمال اجانب رخ داد؛ آن روزی که زندانها از مدافعین اسلام و آزادیخواهان مملو بود؛ آن روزی که تاریخ پر افتخار اسلام که مبدأ عدالت و آزادی و رشد فردی و اجتماعی و سیاسی است، به تاریخ ارتجاعی شاهنشاهی و مجوسی‏گرایی برگرداندند؛ آن روز که حزب مفتضح رستاخیز را برای سرکوبی ملت و رواج هر چه بیشتر دزدی و ستمکاری اعلام کردند؛ آن روز که به اسم انقلاب سفید که خونین‏ترین انقلاب بود، بازار برای اربابان خود درست کردند و کشاورزی کشور را به دست فنا سپردند؛ آن روز که همۀ فجایع ضد مذهبی و ملی را مرتکب شدند، یک نفر از اینها نفس نکشید و جوانان روحانی و دانشگاهی با پشتیبانی ملت از کشاورز و کارگر تا بازاری جان خود را به کف گرفته از حق دفاع کردند.

اکنون که احتمال استفاده است، یا از شاه به پاداش انحراف اذهان از او و توجه دادن جنایات را به دولت، یا از ملت به احتمال تغییر رژیم، قلمها را به دست گرفته و به‏طور محدود و ریاکارانه مطالبی نوشته‏اند. ملت ایران و تمام طبقات، روحانی و غیره، باید با کمال احتیاط و روشن‏بینی ابتکار عمل را در دست بگیرند و این چند نفر منفعت‏طلب را مأیوس کنند. و باید شاه و دار و دسته‏اش بدانند که چه در ملاقات با رئیس جمهور امریکا موفق به تجدید نوکری و تثبیت مقام غیر قانونی بشود یا نشود، ملت ایران او را نمی‏خواهند و دست از مبارزه بر نمی‏دارند، تا انتقام جوانان به خون آغشته خود را بگیرند و اسلام و احکام آن را از دست این دودمان نجات دهند. از خداوند تعالی اصلاح حال مسلمین و نجات کشورهای اسلامی را از دست اجانب چپ و راست مسئلت می‏نمایم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

4 شهر ذی‏الحجة‏الحرام 97ـروح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی