صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان خانوادگی
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع خانوادگی
  • حضار خمینی، سید احمد

بسمه تعالی

احمد عزیزم

نامۀ شما واصل، از سلامت شما و دیگران خوشوقت هستم. ان شاءاللّه‏ تعالی همه سلامت و خوش باشید. ماها بحمداللّه‏ سلامت هستیم ولی خوشی در کار نیست. خداوند اصلاح فرماید.

از حجاج ننوشته بودید که آیا به اشخاص آشنا در این قضایا[1]صدمه وارد شده است یا نه. شنیدم آقای حاج شیخ محمد حسین بروجردی[2]وارد شده است با سلامتی. از آقای حاج شیخ عبدالعلی[3]درست اطلاعی ندارم. در هر صورت از اخبار آنجا بنویسید.مطلب دیگر: آقای عمو[4]مرقوم داشته بودند که «یک قطعه زمین[5]فروخته‏ایم و اجازه بدهید به همان نحو که به دخترها و احمد می‏دادم بدهم» و من هم نوشتم بدهید. از
قرار مسموع به فریده
[6]دو ماه است آنچه می‏دادند نداده‏اند؛ شما در صورتی که آن وجه نباشد یا تمام شده باشد به طور خصوصی و بدون اظهار به کسی ماهی دویست تومان به فریده بدهید، یعنی از آقا[7]بگیرید و بدهید؛ ظاهراً ایشان مخارجی دارند و ناراحت هستند. والسلام.

پدرت

 

1 آقای سید احمد خمینی دربارۀ پاورقیهای این نامه چنین مرقوم نموده‏اند:1 ـ اشاره به حادثۀ آتش سوزی که برای حجاج اتفاق افتاد.
2 ـ حجت‏الاسلام والمسلمین آقای محمد حسین بروجردی از دوستان صمیمی امام و پدر آقای دکتر محمود بروجردی، داماد امام.
3 ـ حاج شیخ عبدالعلی قرهی مدتی در نجف رئیس دفتر امام بود و گاهی به قم هم می‏آمد. ظاهراً خانواده‏اش به بیماری صعب‏العلاجی مبتلا شد و به اصرار حضرت امام از نجف به قم رفت.
4 ـ آیت‏اللّه‏ پسندیده.
5 ـ امام از فروش گندم زمینشان در خمین حدوداً سالی چهار هزار تومان درآمد داشتند که از این درآمد، ماهی 110 یا 120 تومان به بچه‏هایشان می‏دادند. وقتی که زمین خمین دیگر درآمدی نداشت، امام یک قطعه زمین را فروختند تا پول بچه‏ها قطع نشود. پول تمام شد؛ به یکی از اولاد خود که از نظر مالی در فشار بود ماهی 200 تومان دادند، و در نجف از پول شخصی خود به بیت‏المال واریز می‏کردند. 
6 ـ خانم فریدۀ مصطفوی، دختر امام خمینی.
7 ـ آیت‏اللّه‏ پسندیده.