صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تقبیح عملکرد کارگران در کشورهای غربی
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تقبیح عملکرد کارگران در کشورهای غربی
  • حضار علی قارص

[پیشگاه پیشوای بزرگ اسلامیان آقای حاج سید روح‏اللّه‏ خمینی ـ دام ظله

سئوالی است دینی به حضور مقدس: از مملکت ما]ترکیه]مردان و زنان مسلمان برای کارگری سیل‏آسا به آلمان و هلند و بلژیک و دولتهای کافر دیگر می‏روند. اکثر آنها در آنجا مرتکب اعمالی می‏شوند که باعث هَتْک حرمت اسلام و سرشکستگی مسلمانان می‏گردد. در صد، نود و نه آنها عبادتهای واجب خود را ترک کرده گناهانی مانند قماربازی، شرابخواری و زنا و گاهگاه ازدواج با محرمان شرعی خویش و کارهای دیگر که شرح دادنی نیست انجام می‏دهند. آیا در دین مقدس اسلام اینگونه کار کردن و هجرتها جایز و دستمزد آن حلال است یا نه؟ لطفاً حکمش را بیان فرمایید.

ترکیه ـ قارص حاج علی]

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم و به نستعین

مطالب مرقومه موجب کمال تأسف و تأثر اینجانب گردید. اینگونه اعمال موجب سخط خداوند متعال و باعث تأثر قلبی اولیای حق ـ سلام‏اللّه‏ علیهم ـ می‏گردد. اقدام به اینگونه امور که موجب هتک حرمت اسلام و مسلمین است از اعظم معاصی و گناهان کبیره است.

هجرت از دارالاسلام به دارالکفر که مستلزم این نحو کبایر موبقه شود حرام و از کبایر است بلکه کار کردن برای کفار که مستلزم وَهْنِ[1]دین مقدس اسلام است، حرام و اجرت
در مقابل آن سُحْت
[2]و مُحَرَّم است. بر علمای اعلام و اولیای امور و سایر طبقات مختلف مسلمان لازم است از این هجرتها که موجب هتک دولت و ملت اسلام است جلوگیری کنند. از خداوند متعال بیداری ملتهای مسلمان و قطع ایادی اجانب را خواستارم. والسلام علی من اتبع الهدی.

5 ربیع الاول 1393

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

1 ـ سبک شدن و کوچک شدن. 
2 ـ آتش، در اصطلاح فقهی به معنای حرام می‏آید.