صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان نقشه‏های هیأت حاکمه برای محو اسلام و قرآن
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع نقشه‏های هیأت حاکمه برای محو اسلام و قرآن
  • حضار علما و وعاظ و امت مسلمان ایران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

خدمت حضرات علمای اعلام، خطبای محترم و ملت بزرگ ایران ـ ایّدهم‏اللّه‏ تعالیپس از سلام و تحیات، ما در عصر حاضر با ضربات سنگین و روزافزون وارده بر اسلام و گرفتاریها و نابسامانیهای بیش از پیش ملتهای اسلامی مواجه هستیم. از طرفی قضیۀ فلسطین و مسجد اقصی و آوارگی مردم بی‏گناه آن سرزمین و پشتیبانی دوَل بزرگ استعماری از یهود اشغالگر، که با دوام این جرثومۀ فساد خطر بزرگی خدای نخواسته برای عموم کشورهای اسلامی و خصوص دوَل عربی در پیش است، و از طرف دیگر اسارت ملت ایران در چنگال عمال استعمار و نوکرهای آن، جامعۀ اسلامی را با فشارها و گرفتاریهای شدید و همه جانبه‏ای دست به گریبان ساخته است. برای محو اساس قرآن کریم و تعالیم رهایی‏بخش اسلام، نقشه‏هایی از طرف استعمارگران در کار است که در هر زمان به نحوی در دست اجرا قرار می‏گیرد.

آن روز که رضا خان با دستیاری اجانب روی کار آمد، مأموریت یافت که با سرنیزه و قلدریِ تمام، مراسم اسلامی را تعطیل کرده، احکام نورانی قرآن و آثار رسالت را محو و نابود سازد؛ ولی از آنجا که دیدند با سرنیزه نمی‏توان مردم را از اسلام و مبانی قرآن دور ساخت و به اغراض شوم و غارتگرانۀ خود دست یافت، تغییر نقشه داده با طرحهای استعماری جدید و با تظاهر به اسلام، در مقام محو اساس قرآن و اسارت ملتهای مسلمان
و شکستن سد عظیم روحانیت برآمدند، و با نغمه‏هایی فریبنده به اسم «سپاه دین» و غیره می‏خواهند این سد عظیم را در هم شکسته به مقاصد پلید خود دست یابند.

و امروز نقشه‏های وسیعتر و دامنه‏دارتری در جریان است که چهرۀ واقعی مأمورین استعمار و کیفیت مأموریت آنان را می‏نمایاند؛ نقشه‏هایی که با اجرای آن می‏خواهند سنگرهای مخالف با استعمار را در هم کوبیده به سنگرهایی در خدمت استعمار و صهیونیسم و عمال آنان مبدل سازند، علمای اعلام، خطبای محترم، خدمتگزاران به اسلام را عقب زده، معممین ساختگی و مأمورین سازمانهای فاسد را به جای آنان به محراب و منبر اسلام و رسول معظم ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ برسانند و به جای بیان احکام قرآن و حقایق اسلام، بلندگوهایی برای اجرای مقاصد شوم ضد اسلامی دستگاه خودفروخته و دست نشانده درست کنند؛ نقشه‏هایی که با اجرای آن می‏خواهند به گمان فاسد خود تمام مراجع بزرگ، علمای اعلام و خطبای محترم را به صورت کارمند دولت، آن هم کارمندانی بسیار خفیف و بی‏ارزش درآورند و تمام حیثیات اسلام و روحانیت را در هم شکسته راه را برای استعمارگران هر چه بیشتر باز نمایند؛ و بالاخره نقشه‏هایی که با اجرای آن می‏خواهند به جای این سد بزرگ مخالف با ظلم و استبداد، سدی در خدمت ظلمه و مستبدین بنا کنند. و اینک چنانکه کراراً خبر رسیده، در راه اجرای این نقشه‏های استعماری خطرناک دست به کار شده‏اند که مساجد، تکایا، مدارس و دیگر مراکز اسلامی و شئون روحانیت را تحت نظارت سازمان ضد اسلامی اوقاف قرار داده علما، وعاظ و ائمۀ جماعت را مجری اغراض نامشروع دستگاه جبار و عمال کثیف استعمار سازند و یا به کناره‏گیری، انزوا و تسلیم سنگرهای اسلام به مخالفین و عمال اجانب وادارند.

اینها ثمرۀ شوم انقلاب خونین و استعماری است که با تبلیغات و عوامفریبیها می‏خواهند آن را به انقلاب سفید ملقب سازند و آن را انقلاب شاه و ملت بنامند. و در این دهۀ سیاهی که گذشت جز فقر و ذلت و اختناق، قتلهای دسته‏جمعی، تیربارانها و اعدامهای غیر قانونی و انباشتن زندانها از علما، روحانیون و جوانان ملت اسلام چیزی
عاید مردم ستمدیدۀ ایران نگردیده. هتک مقدسات اسلام، کشتن علما و مردم مسلمان در زیر شکنجه، هجوم به مدرسۀ فیضیه و دانشگاهها و کشتار فجیع 15 خرداد که (به طور معروف) پانزده هزار قربانی داشت، از ثمرات دیگر این انقلاب ننگین است. مصونیت بخشیدن به نظامیان امریکایی و بستگان آنها، خُرد کردن حیثیت کشور و بر باد دادن استقلال قضایی و مسلط ساختن غارتگران امریکا و صهیونیسم بر کلیۀ شئون نظامی، سیاسی، تجاری، صنعتی، زراعی و بازارها از دیگر نتایج شوم این انقلاب پرافتخار دستگاه جبار می‏باشد که آنهمه جشنها، پایکوبیها و تبلیغات پر سر و صدا به راه انداخته مبالغ هنگفتی از دسترنج مردم محروم و گرسنه را صرف این جشنهای ننگین کرده است.

و اکنون نیز خواب تازه‏ای برای ملت ایران دیده و با خرید اسلحه و مهمات سرسام‏آور از امریکا به مبلغ دو میلیارد دلار ـ که حدود صد و پنجاه هزار میلیون ریال می‏باشد ـ ملت ایران را به خطر نابودی و سقوط اقتصادی تهدید می‏کند؛ و با کمال وقاحت اعلام داشته که کسری بودجۀ کشور در امر پرداخت آن، از طریق وامهای خارجی و افزایش مالیاتها تأمین می‏گردد! من نمی‏دانم منظور از خریدن این همه اسلحه برای بیرون راندن اربابان و استعمارگرانی است که خود رژیم، دست نشاندۀ آنها بوده و ایران را به صورت پایگاه نظامی آنان در آورده و دست آنها را بر تمام شئون نظامی، سیاسی، اقتصادی کشور باز گذاشته است یا در حقیقت در راه اجرای نقشه‏های غارتگرانۀ امریکاست که بر اثر ضعف بودجۀ اقتصادی و تغییر سیاست مبنی بر نابودی ملل به وسیلۀ نیرو و ثروت خود آنان، می‏خواهد پایگاه خود را در ایران مستحکمتر کرده ملت بی‏پناه ایران و دیگر ملل آزادیخواه منطقه را که علیه اشغالگران فلسطین و دیگر اجانب غارتگر مبارزه می‏کنند، سرکوب سازد؟

و اکنون ملت محروم ایران که بسیارشان از لوازم اولیۀ زندگی محروم بوده، و بنا به نوشتۀ بعض از روزنامه‏های وابسته به دستگاه، فقط در تهران یک میلیون نفر فاقد برق و آب و بهداشت و دیگر ضروریات اولیۀ زندگی می‏باشند، ملتی که بسیارشان از فقر و تهیدستی نمی‏توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و اطفال معصوم را از گرسنگی به
چرا می‏برند و یا سرِ راهها به امید خدا رها می‏سازند، ملتی که بسیارشان برای مراجعه به دکتر و خریدن دارو تمکن مالی ندارند و از بی‏دکتری و بی‏دارویی تلف می‏شوند، و بنا به نوشتۀ بعضی از روزنامه‏های ایران، در بسیاری از شهرستانهای ایران و استانداریهای بزرگ برای هر 35 هزار نفر فقط یک دکتر وجود دارد، ملتی که در همین سال گذشته از قحطی و گرسنگی، خانه و کاشانۀ خود را رها ساخته برای به دست آوردن لقمۀ نان به هر سو آواره شدند، باید چنین مبلغ سرسام‏آوری از بودجۀ کشور آنها صرف همچو امر سفیهانه‏ای شود!! و تازه این معاملۀ کمرشکن دو میلیارد دلاری غیر از معاملۀ اسلحه‏ای است که اخیراً با انگلیس استعمارگر و تجاوزکار انجام داده، و آنهمه اسلحه و مهمات خریداری کرده. من بیم آن دارم که این انحرافات و اعمال سفیهانه اثر عارضه‏ای باشد که بعضی سلاطین سفاک در اواخر عمر به آن مبتلا می‏شدند و ملت را به خاک و خون می‏کشیدند. من از اواخر عمر این سفاکها که نوید مرگ، آنها را به جنون می‏کشد، برای این ملت ستمدیده بیمناکم. من از امراض عصبی که در پیری عارض این قلدرها می‏شود، برای اسلام و مسلمین خوف دارم.

اکنون سکوت در مقابل این نقشه‏ها و فجایع در حکم انتحار است و استقبال از مرگ سیاه، و سقوط یک ملت بزرگ می‏باشد. تا فرصت از دست نرفته لازم است که سکوت شکسته شود و استنکار[1]و اعتراض آغاز گردد. بر علما و خطبای اسلام است که در مساجد و محافل، نقشه‏های پشت پردۀ دستگاه را به ملت برسانند و در این مصیبت بزرگ که برای اسلام و مسلمین و خصوص علمای اعلام و خطبای محترم پیش آمده است از هیچ گونه اقدامی فروگذار نکنند. مراجع عظام نظر مبارک خود را با طبع و نشر اعلام نمایند؛ و کسانی را که در این امر کمرشکن با دستگاه همکاری و روابط حسنه دارند و یا به نقشه‏ها و فعالیتهای سازمان اوقاف و دیگر سازمانهای فاسد صحه می‏گذارند و به پیشرفت آن کمک می‏نمایند و یا جیره‏خوار سازمان اوقاف و دستگاه جبار قرار گرفته‏اند،
طرد و مفتضح سازند و به ملت معرفی نمایند. و بر ملت اسلام است که با این نوع افراد که از طرف سازمانهای فاسد برای منبر و محراب تعیین و نصب شده‏اند، معاملۀ عدالت نکنند و در جماعت آنها حاضر نشوند و پای منبر آنها ننشینند، و آنها را به یکدیگر نشان داده و از جامعۀ اسلامی طرد نمایند، و به مساجد و محافل که تحت نظر سازمان اوقاف بوده و به دست آن اداره می‏شود، نروند. علمای اعلام، خطبای محترم و ائمۀ جماعت به عنوان اعتراض و استنکار، در صورت مقتضی، اعتصاب نمایند و تا مدت محدودی از رفتن به مساجد و منابر خودداری ورزند و مطمئن باشند که اعتراض دسته‏جمعی و اعتصاب عمومی نتیجه دارد و دستگاه جبار را عقب می‏راند. و لازم است که مردم مسلمان در صورت اعتصاب علمای اسلام، که برای حفظ احکام قرآن است، از آنان پشتیبانی کنند و در اعتصاب تبعیت نمایند.

از خداوند متعال رفع شرّ اشرار و قطع ایادی استعمار را خواستار است. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

1 ـ قبیح شمردن، انکار ورزیدن.