صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان خانوادگی
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع خانوادگی
  • حضار ثقفی، خدیجه[387]ـ تهران

بسمه تعالی

17 رجب 92

مخدرۀ محترمۀ عزیزه

مرقوم اول شما وقتی عازم کربلا بودم رسید. مرقوم دوم امروز واصل شد. دیشب از کربلا مراجعت نمودیم. من و مصطفی رفتیم. صغری[1]مریض بود، دیگران نیامدند. حالا خوب شده است لکن بسیار ضعف دارد. دیگران همه بحمداللّه‏ سلامت هستیم.

شما که رفتید هوا گرم شد؛ یک شب هم پایین آمدم ولی عجالتاً بد نیست و راحت هستیم. مصطفی برای اول ماه آمدند و حالشان خوب است. قبل از نامۀ شما، نامه‏ای از فریده[2]جان آمد و جواب دادم، ان شاءاللّه‏ رسیده است. از قِبَل شماها همگی در کربلا و نجف زیارت می‏کنم و به همه دعا می‏کنم. خداوند تعالی همه را سالم و سعید قرار دهد. مصطفی شبها مرتباً اینجاست و روزها گاهی حسین می‏آید؛ امروز حسین و مریم[3]آمدند. دیشب هم همگی اینجا بودند، چون از کربلا آمده بودیم. جای شما خالی است.

اقلیما[4]پس از سلام می‏گوید شما زودتر بیایید که خیلی نبودن شما به ما اثر می‏گذارد؛ و می‏گوید شما مبلغ یکصد تومان از احمد بگیرید و بدهید دخترم. شما مطلب اقلیما را عمل کنید ـ یعنی هر دو مطلب را.[5]اقلیم می‏گوید: «امانتیها را که به وسیلۀ پسر آقای حاج شیخ عبدالعلی[6]فرستادم، دخترم نوشته نرسیده است. شما تحقیق کنید که رسیده است یا گم شده».

به بچه‏ها سلام برسانید. به احمد و محترمۀ ایشان[7]هم. احمد نوشته بود: «بچه بی‏نهایت بدگل است؛[8]» شما هم نوشته بودید شبیه احمد است. جای دوری نرفته[!]لکن در نامۀ دوم بود که به فامیل مادر رفته است؛ موجب خوشوقتی است. از سلامت خودتان و سایرین مسرورم کنید. والسلام علیک.

پدر بچه‏ها

 

1 ـ مستخدمۀ منزل آقای سید مصطفی خمینی.
2 ـ خانم فریدۀ مصطفوی یکی از دختران امام خمینی.
3 ـ فرزندان آقای سید مصطفی خمینی. 
4 ـ از مستخدمین بیت امام خمینی در نجف.
5 ـ آقای سید احمد خمینی دربارۀ این بخش از نامۀ امام خمینی در حاشیۀ نامه توضیح داده است:«امام از قول کارگر منزل که نامش اقلیماست از خانم می‏خواهند که زودتر بیایند، که اگر از قول خودشان بگویند ممکن است ایشان تحت فشار روحی قرار گیرند ولی بالاخره دلشان طاقت نمی‏آورد و در پایین می‏گویند که شما به حرف اقلیما گوش دهید!».
6 ـ بنا به نوشتۀ آقای سید احمد خمینی در حاشیۀ نامه: «حاج شیخ عبدالعلی قرهی رئیس دفتر امام در آن سالها بود. در ذهنم هست که ایشان دو ـ سه سال آخر در قم بودند، و آقای رضوانی شورای نگهبان رئیس دفتر امام در نجف شد».
7 ـ خانم فاطمه طباطبایی، همسر آقای سید احمد خمینی.
8 ـآقای سید حسن خمینی.