صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان سوء استفادۀ برخی اشخاص از وجوه شرعی
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع سوء استفادۀ برخی اشخاص از وجوه شرعی
  • حضار هاشمیان، محمد

بسمه تعالی

29 شهر ذی الحجه 91

خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و حجت‏الاسلام آقای هاشمیان ـ دامت افاضاته

مرقوم شریف واصل، و از مضمونش مطلع شدم. شکایت از مخالفت بعضی نموده بودید؛ معلوم است در هر امری که انسان کفیل آن است مشکلاتی وارد می‏شود، با اشخاص و اغراض مختلفه مواجه خواهد شد. انسان باید مواظب ادای تکلیف الهی باشد، و از امور دیگر پس از ادای وظیفه باک نداشته باشد. خداوند تعالی اصلاح امور را بفرماید.

اشخاصی که در وجوه شرعیه عمل به وظیفه و مقررات شرعیه نمی‏کنند، پس از تذکر، اگر...[متنبه]نشدند مرقوم دارید تا تکلیف آنها را معلوم کنم.اشخاصی که وجوه شرعیه را به عنوان اینجانب می‏گیرند و به بهانۀ اینکه دسترسی ندارند به اینجانب، حیف و میل می‏کنند یا به اشخاص دیگر می‏رسانند، با آنکه اینجانب در قم و در تهران وکیل دارم و معروف هستند ـ از قبیل حجت‏الاسلام آقای پسندیده اخوی اینجانب در قم و حجت‏الاسلام آقای حاج سید محمد صادق لواسانی در تهران و جنابعالی در رفسنجان ـ آنها را از کار خلاف نهی کنید، و اگر منتهی نشدند اجازۀ اینجانب را پس بگیرید و بفرستید؛ و اگر ندادند مرقوم دارید تا تکلیف آنها را معیّن کنم. از جنابعالی امید دعای خیر دارم.

راجع به آقای فلسفی؛[1]چون منبر ایشان مربوط به جهات اینجانب بوده جالب نمی‏دانم از جانب من مستقیماً به ایشان چیزی برسد ولی جنابعالی مختار و مجازید که خودتان و برای تشکر از زحمت ایشان هر مبلغ مناسب می‏دانید ـ در همه مورد ـ قبول است. ان شاءاللّه‏ تعالی اینجانب را از دعای خیر فراموش نمی‏فرمایید. والسلام علیکم.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی



1 ـ اشاره به منبر آقای محمدتقی فلسفی، واعظ و خطیب معروف، در بهمن ماه 1350 در مسجد سید عزیزاللّه‏ تهران؛ که در جواب به یاوه‏های سناتور جمشید اعلم، بر مرجعیت و رهبری امام تأکید ورزید و سخنان ایشان با تأیید جمعیت حاضر در مسجد مواجه گردید.