صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان ضرورت توجه به تعالیم حیاتبخش اسلام
  • محل کربلا
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع ضرورت توجه به تعالیم حیاتبخش اسلام
  • حضار نقیب‏پور، سیداحمد
    حضار: دانشجویان دانشگاه بصره

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

بعد از حمد و الصلوة، جناب مستطاب سیدالافاضل و الاعلام و مروّج الاحکام آقای حاج سیداحمد نقیب‏پور(زاده) ـ دامت افاضاته ـ از قِبَل اینجانب مجازند در تصدی امور شرعیه و حسبیه که در عصر غیبت ولی امر ـ عجل‏اللّه‏ تعالی فرجه الشریف ـ از مختصات فقیه جامع‏الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط بعد تشخیص الموضوع و الحکم»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف آن در اعاشۀ خودشان به نحو اقتصاد، و صرف بقیه از سهم سادات را ...[1]برای صرف در حوزه‏های علمیه.

«و اوصیه ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی ـ بما اوصی به السلف الصالح من ملازمة التقوی و التجنب عن الهوی و التمسک بعروة الاحتیاط فی الدین و الدنیا؛ و ارجو منه ان لا ینسانی من صالح دعواته»؛ جناب ایشان در دستگردان نمودن وجوه شرعیه و امهال به مقدار صلاح و اخذ و ایصال به نحوی که ذکر شد مجازند. والسلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

به تاریخ 4 شهر محرّم‏الحرام 1388

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

بیانات

[بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم]

... عوامل استعمار به ما که می‏رسند می‏گویند تیپ جوان و تحصیلکرده و دانشجو فاسد شده‏اند، عقاید مذهبی و ملی خود را از دست داده‏اند و سر به بیراهه نهاده‏اند و چشم و گوش بسته، مقلد بیگانگانند؛ و به شما که می‏رسند می‏گویند مراجع و روحانیونْ خرافی و مرتجعند، و واقعیات زمان را درک نمی‏کنند و متابعت از آنها سیر قهقرایی و عقبگرد است و شرط تعالی و ترقی این است که از این عناصر فناتیک و اُمل و عقایدشان چشم بپوشیم و فاصله بگیریم! ما و شما در این بین وظیفه داریم، علی‏رغم خواست و کوشش تفرقه جویان و مستعمِرین، روابط معنوی و فکری خود را عمیقتر نموده در هر حال تفاهم کنیم و متفقاً با استفاده از تجارب و اطلاعات و نیروی یکدیگر، موجبات ثبات و عظمت و سعادت و ترقی و تعالی خود را فراهم نماییم...

شما جوانان تحصیلکرده، مردان آتیه و فردا و رجال و شخصیتهای آیندۀ اجتماعید؛ باید بهوش و بیدار باشید و با تمامی عوامل عقب‏افتادگی و تفرق و ذلت ملتهای خود مبارزه کنید؛ و اگر عمیقاً توجه کنید پی خواهید برد که مهمترین عامل انحطاط مسلمین دوری و بیخبری از تعالیم واقعی و حیاتبخش اسلام است؛ اسلامی که در تاریکترین ادوار تاریخ مشعشع‏ترین و نورانی‏ترین تمدنها را به‏وجود آورد و پیروان خود را به اوج عظمت و اقتدار و آقایی رسانید و آن زمان که همان پیروان از آن تعالیم چشم پوشیدند و به روشی منحرف و قشری ـ که به اسم اسلامش نامیدند ـ گرویدند، طبیعی بود که عظمت و مجد دیرین خود را از دست داده به روز سیاه و تیره‏ای چون روزگار موجود بیفتند... .

1 ـ خوانده نشد.