صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان وقفنامۀ مؤسسۀ همدانیان
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع وقفنامۀ مؤسسۀ همدانیان
  • حضار

[بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر بزرگ انقلاب آیت‏اللّه‏ العظمی امام خمینی ـ مدظله العالی

پس از سلام، راجع به مؤسسۀ خیریۀ مرحوم همدانیان که حضرتعالی رسیدگی و نظارت آن را به حقیر احاله فرموده بودید، روند کار این است که مرحوم حسین همدانیان در 24/3/1344 اساسنامه‏ای را به اختیار خود تنظیم کرده که مصرف را اصفهان و اختیار مال را در زمان حیات با خودش قرار داده. سپس در 30/4/53 در اصفهان به بهانه‏ای بازداشت، و چون مال او زیاد بوده و اولاد نداشته، دستگاه[1]به مال او طمع می‏کنند. بالاخره او در 8/2/1354 در بیمارستان خورشید اصفهان در حالی که هنوز بازداشت بوده، مسئول ثبت اصفهان را طلب می‏کند و اساسنامۀ دیگری را تنظیم و به ثبت می‏رساند که ضمناً حاوی اهداف خودش بوده و قهراً دستگاه را قانع نمی‏کند. بعداً در 30/11/55 در کرج با توافق نمایندگان سازمان شاهنشاهی اساسنامۀ سومی تنظیم می‏شود که رسماً مؤسسه را به سازمان مذکور وابسته می‏سازد، ولی چون باز حاوی اهداف خودش بوده، دستگاه مافوق را قانع نمی‏کند و به ثبت نمی‏رسد. و بالاخره با اِعمال فشار دستگاه بدون اطلاع و رضایت مؤسس به استناد مادۀ یازده اساسنامۀ 54 که ثبت شده، هیأت امنا را تغییر می‏دهند و اموال او را صددرصد در اختیار سازمان[2]قرار می‏دهند. او هم تعقیب می‏کند و صدایش به جایی نمی‏رسد. اینجانب پس از مطالعۀ اساسنامه‏های مختلف و اطلاع از اهداف مؤسس و پس از مذاکره و استفسار از مسئول ثبت آن زمان که اتفاقاً مورد شناخت سابق و مورد اعتماد اینجانب می‏باشد و فعلاً بازنشسته است، و پس از مذاکرۀ حضوری با خواهر همدانیان و نمایندۀ برادرش که فراری است و شرعاً وارث او می‏باشند، و کتباً هم از حضرتعالی تقاضا کرده‏اند امر مؤسسه را به حقیر محول فرمایید، چنین تشخیص می‏دهم که رعایت قانون ثبت رسمی و اهداف مؤسس و رضایت وارث (که شبهۀ اکراه در اساسنامه‏ها و انتقال مال به آنان قوی است) و پیشگیری از
تغییرات یا تصرفات ناروا، و بالاخره رعایت احتیاط من جمیع الجهات ایجاب می‏کنند که اساسنامۀ ثبت شدۀ رسمی در 8/2/1354 که مؤسس می‏گفته، اگر به آن عمل شود مورد رضایت من است (و طبق اسناد موجوده در پرونده حتی بعد از اساسنامۀ کرج در مقام عمل بر آن تکیه داشتند) مورد عمل قرار گیرد.

در این اساسنامه، مصرف اصفهان است و هیأت امنا عبارت است از پنج مقام و دو شخص: 1 ـ رئیس دیوانعالی کشور 2ـ استاندار اصفهان 3ـ مدیر بانک ملی ایران 4ـ رئیس دانشگاه اصفهان 5ـ رئیس دادگستری اصفهان. و دو نفر شخص که فعلاً نیستند و سه مقام اول اتفاقاً در اساسنامۀ کرج هم ذکر شده‏اند، و چون دو شخص وجود ندارند، مطابق مادۀ ده اساسنامه پنج مقام، دو نفر را انتخاب می‏کنند.

فقط چیزی که لازم است اضافه شود این است که در مادۀ یازده که اختیارات هیأت امنا ذکر شده، گفته شده که: «اختیار انحلال مؤسسه و تغییر نحوۀ مصرف را ندارند».

باید اضافه شود که: «اختیار تغییر پنج مقام هیأت امنا را نیز ندارند» تا پیشگیریهای لازمه انجام شده باشد. و ضمناً چون بسیاری از رقبات مؤسسه تصرف شده، هیأت امنا با نفوذ خود باید رقبات از دست رفته را برگردانند تا رضایت مؤسس و وارث و رضایت خدا حاصل گردد. این است نظر و تشخیص مخلص. اجرا و تنفیذ آن بسته به امر مبارک است. والسلام علیکم ـ حسینعلی منتظری]

 

بسمه تعالی

با تشکر از زحمات مرحوم حجت‏الاسلام و المسلمین آقای خادمی[3]ـ رحمة‏اللّه‏ علیه ـ و با تشکر از کلیۀ حضرات آقایان که با تصویب اینجانب، مؤسسۀ همدانیان را اداره نمودند و در این راه کوشش نموده و اموال را حفظ نمودند، و در این امر خیر به اسلام خدمت کردند. اکنون که پس از بررسی طولانی، مفاد وصیتنامه و وقفنامه مشخص شده است، لازم است به همان نحو که در ورقه مرقوم شده است عمل شود. والسلام علیکم.

21 آبان 64 / 28 صفر 1406

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ رژیم شاه و سازمان اطلاعات و امنیت ساواک.
2 ـ سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاه ساواک. 
3 ـ آقای سید حسین خادمی، از علمای معروف و رئیس پیشین حوزۀ علمیۀ اصفهان.