صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تأیید نخست وزیر و تأکید بر حمایت از دولت
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تأیید نخست وزیر و تأکید بر حمایت از دولت
  • حضار مناسبت: انتخاب دولت جدید

[محضر مبارک رهبر عظیم‏الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه‏ العظمی امام خمینی ـ مدظله

پس از سلام و آرزوی طول عمر با عزت و برکت برای آن حضرت به عرض می‏رسانیم: وضعیت حساس مملکت و دگرگونی قریب الوقوعی که نسبت به دولت در پیش است ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که موجب تصدیع شویم. با این امید که از نفس قدسی و نظر بلند شما که همواره به جانهای مشتاق حقیقت، اطمینان بخشیده است و منشأ برکات برای اسلام و جمهوری اسلامی بوده است مدد بگیریم.

همان طور که خاطر خطیر، مستحضر است در پی انجام انتخابات ریاست جمهوری، دولت تازه‏ای معرفی خواهد شد. این واقعه در هنگامه‏ای رخ می‏دهد که ملت ایثارگر و انقلابی ما، پنجمین سالگرد جنگ تحمیلی را با همۀ آثار و تبعاتش صبورانه به پشت سر گذاشته و تحت رهبری آن حضرت، سربلند و مقتدر، دفاع مقدس از اسلام و انقلاب اسلامی را سرلوحۀ برنامه‏ها و تلاشهای خود قرار داده است و تنگناهای سخت مالی و اقتصادی را بزرگوارانه با همتی الهی تحمل می‏کند.

ما نمایندگان این مردم عظیم‏الشأن ضمن تقدیر از نخست‏وزیر متعهد و دولت تلاشگر او که جوانمردانه با موفقیت، در دورانی بسیار سخت به انجام وظیفه همت گماشته‏اند و خدمات ارزنده‏شان همواره مورد عنایت حضرت امام و امت بزرگ اسلامی بوده است، انتظار و توقع خود را در این مقطع حساس از تاریخ انقلاب اسلامی نسبت به معرفی نخست‏وزیر و دولت جدید به عرض امام عزیز می‏رسانیم و از پیشگاه مقدسشان درخواست ارشاد می‏کنیم.

1ـ سابقۀ انقلابی و ارزندگی، حقیقت درخشانی است که بایستی بر چهرۀ دولت جمهوری اسلامی
بدرخشد تا همۀ نیروهای انقلابی و کافۀ مردم فداکار ما با امید و نشاط به حمایت آن برخیزند و حضرت امام هم بر این نکته تأکیدی فراوان دارند بنابراین چنانچه دولتی فاقد چنین امتیاز بوده و یا خدای نخواسته نکاتی منفی داشته باشد ضربه‏ای به انقلاب وارد خواهد آمد.

2ـ اکنون ملت و کشور ما یکی از بحرانیترین مواقع تاریخی را می‏گذراند. اشتعال دامنۀ جنگ و خطر ضربه‏یابی مخازن نفتی، تهدیدات نظامی امریکا، فشارهای شدید اقتصادی، توطئه‏های خطرناک سیاسی و تحریکات ضد انقلاب از عوامل مهمه‏ای است که فشار طاقتفرسای آن بر دوش مردم صبور و مظلوم ما سنگینی می‏کند و تغییر دولت که متأسفانه به قرار مشهود مستلزم تغییری عظیم در سطح کشور خواهد بود، تزلزلی شدید در ارکان دولت و ادارۀ کشور به وجود خواهد آورد که مسلماً عواقبی وخیم در بر دارد.

3ـ آنچه متأسفانه مشهود است جریانی خاص و گسترده و طیفی معلوم و مشخص، تغییر دولت را حمایت و همراهی می‏کند که در صورت موفقیت ممکن است نیروهای فراوان انقلابی کنار گذاشته شوند و یا به کنار روند و بحران و خسران فراوان در سازمان ادارۀ مملکت که اکنون قشرهای مؤمن و انقلابی ارزنده‏ای در متن آن مشغول خدماتی صادقانه‏اند پدید آید.

4ـ مردم محروم و پرتوان و صبور ما با معرفی دولتی جدید به طور طبیعی توقعات و انتظاراتی خواهند داشت و چون دولت جدید فاقد امکاناتی تازه و گسترده است موجبات یأس مردم فراهم خواهد شد.

5ـ چون دولت جدید تجربه و تلاش و امکانات فراوانتری ندارد و از داشتن اکثریتی قاطع در مجلس و بین مردم برخوردار نیست به موفقیتهای لازم دست نخواهد یافت و در نتیجه کشور دچار بحران می‏شود.

6ـ آنچه صادقانه به عنوان نمایندگان مردم دریافته و معروض می‏داریم این است که دولت آقای مهندس موسوی با وجود مشکلات فراوان داخلی و خارجی و علی‏رغم جوسازیها و ایجاد موانع و ناهماهنگیهای عمدی دولتی موفق بوده است و این حقیقت را شخص حضرت امام و مسئولان مهم و متعهد کشور و نهادهای انقلابی و مردم آگاه درک کرده‏اند و تعویض چنین دولتی در این موقعیت حساس مغایر با مصالح مملکت و ملت است.

7ـ چون به فرمودۀ حضرتعالی، مسئلۀ اصلی جنگ است و دولت فعلی با قوای رزمنده و فداکار ما در ادامۀ جنگ و تلاش برای حصول پیروزی توافق و همکاری برنامه‏ریزی شدۀ گرم و صمیمانه‏ای دارد، کنار رفتن آن به مسئلۀ جنگ ضایعات و صدماتی وارد خواهد ساخت.

و اینک که مجلس در آستانۀ تصمیمی سرنوشت‏ساز قرار گرفته است بدون شک راهنماییهای آن حضرت می‏تواند روشنگر راه ما باشد. لذا موجب امتنان و افتخار خواهد بود اگر اجازه فرمایید بعضی از ما نمایندگان مجلس لحظاتی شرفیاب شوند و از هدایتهای آن حضرت در این مورد کسب فیض نمایند.

از خداوند متعال می‏خواهیم که همواره امت ما را از برکات رهبری آن امام بزرگوار برخوردار فرماید. والسلام علیکم و رحمة اللّه‏ و برکاته.]

 

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

با تشکر از حضرات آقایان، اینجانب چون خود را موظف به اظهار نظر می‏دانم، به آقایانی که نظر خواسته‏اند، از آن جمله جناب حجت الاسلام آقای مهدوی و بعضی آقایان دیگر، عرض کردم آقای مهندس موسوی[1]را شخص متدین و متعهد، و در وضع بسیار پیچیدۀ کشور، دولت ایشان را موفق می‏دانم؛ و در حال حاضر تغییر آن را صلاح نمی‏دانم. ولی حق انتخاب با جناب آقای رئیس جمهور[2]و مجلس شورای اسلامی محترم است.

5 مهر 64

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ نخست وزیر.
2 ـ آقای سید علی خامنه‏ای.