صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تنفیذ حکم ریاست جمهوری
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تنفیذ حکم ریاست جمهوری
  • حضار

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

بحمداللّه‏ تعالی با تأییدات خداوند متعال ـ جل و علا ـ و دعای خیر حضرت ولی‏اللّه‏ الاعظم ـ روحی لمقدمه الفداء ـ چهار سال ریاست جمهوری اسلام با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد و ملت بزرگ و شجاع ایران با همۀ توطئه‏ها و تبلیغات دشمنان اسلام‏که‏برای‏اطفای‏نور خدا و اسلام‏بزرگ واز صحنه‏خارج‏نمودن‏ملت شریف‏ومجاهد، دست‏دردست‏یکدیگر نهاده بودند، به مبارزه برخاست و نیز توطئه‏هایی را که برای جلوگیری از سیل خروشان و ارادۀ آهنین مؤمنین مظلوم در طول تاریخ که می‏رود کاخهای ستم سیاه و سرخ را فرو ریزد و فریاد حق‏طلبانۀ این ملت مظلوم، محرومان و غارتزدگان پهناور زمین را به خروش درآورد، با قدرت خنثی نمود.

ملت متعهد، با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نودساله تا نوجوان تازه بالغ، برای چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوقهای رأی هجوم آورد و یاوه‏گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلالۀ پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهدۀ کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن‏بینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. «جَزاهُ اللّه‏ُ خَیراً».

رئیس‏جمهور محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق ـ جل و علا ـ
واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبی
[1]و تمایلات سرّی تا اعمال مُعلن[2]و مخفی می‏گذرد، در حضور حق است و چیزی را نتوان از او ـ جل و علا ـ پنهان کرد، هرچند از خلق خدا پنهان باشد. و باید توجه نمایند که در مقامی هستند که یک جملۀ او گاهی مؤمنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می‏برد، و یا غیرصالحی را به مقامی که شایستۀ آن نیست می‏رساند؛ گاهی یک سخنرانی او، جمهوری اسلامی و کشور را نور می‏بخشد و گاهی بعکس.

مقام خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد. همۀ دست‏اندرکاران ـ بویژه رئیس جمهور ـ باید از چاپلوسان دغلباز و زبان‏بازان حیله‏گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه‏دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.

شما ای رئیس جمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور! می‏دانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصاً امریکای بازیگر، مارهای زخم برداشته از جمهوری اسلامی هستند که از اول انقلاب به هر حیلۀ ممکن دست زدند؛ از حملۀ نظامی[3]گرفته تا طرح کودتا،[4]و از ترور شخصیتها تا به آتش کشیدن مزرعه‏ها و مغازه‏ها، و از انفجارات کور در کوچه‏ها و خیابانها تا دزدی و تجاوز.

و از همه بدتر و بالاتر تبلیغات دامنه‏دار از اول انقلاب تا امروز است، که برای تضعیف روحیۀ ملت مقاوم و رزمندگان عزیز به هر نوع دروغ و تهمتی متشبث شدند، ولی بحمداللّه‏ نه تنها هیچ یک از تیرهای آنان به هدف نرسید، که نتیجۀ معکوس داد. اکنون از چنین مارهای زخم‏خورده‏ای نباید غافل بود. چه بسا، با نفوذ عُمال سرسپردۀ داخلی در

ارگانهای دولتی و مقامات مؤثر، بتدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند. غفلت از این امر، فاجعه‏انگیز است و همۀ مقامات، خصوصاً مقامات بالا چون رؤسای قوای سه‏گانه، بیشتر موردنظر و هدف هستند، زیرا انحراف آنان ـ خدای نخواسته ـ ممکن است انحراف رژیم را در پی داشته باشد.

همۀ ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره بتدریج انسان را از خلافهای کوچک به بزرگ و بزرگتر می‏کشاند که یکوقت از کفر سر در می‏آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم، و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد می‏خواهیم که همۀ ما را حفظ نماید، خصوصاً از شیطان نفس که مادر «بُت»هاست.[5]

اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم‏الشأن و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم، جناب حجت‏الاسلام آقای سیدعلی خامنه‏ای ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی ـ آرای ملت را برای پس از پایان دورۀ کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‏نمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم. البته رأی ملت و تنفیذ اینجانب، تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته‏اند، باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند ـ که نمی‏کنند.

خداوند، همۀ ما را به طریق مستقیم انسانیت هدایت فرماید! ما و همۀ مقامات جمهوری اسلامی مرهون ملت فداکار، خصوصاً قشر ضعیف و مظلوم هستیم که با جانبازی و فداکاری آنان دست‏جباران کوتاه و به جای طاغوتیان، حکومت مستضعفان پایه‏گذاری شد.

این حقیقت همیشه باید در پیش چشم همه باشد، که همه خدمتگزار این قشر باشیم و هرچه در راه این ملت عزیز در طبق اخلاص بگذاریم، از عهدۀ شکر آنان برنخواهیم آمد. والسلام علی عباداللّه‏ الصالحین.

18 ذی‏حجه 1405 ـ عید مبارک غدیرخم

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ آنچه بر دل گذرد از احکام طریقت.
2 ـ علنی، آشکار شده.
3 ـ حملۀ نظامی امریکا به طبس در اردیبهشت سال 1359.
4 ـ کودتای نافرجام نوژه تیرماه سال 1359. 
5 ـ اشارتی است به شعر مولانا که فرموده است:مادر بتها بت نفس شماست زانکه آن «بت» مار و آن یک اژدهاست