صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان ضرورت توسعه و گسترش فعالیتهای حوزه‏ها در مسائل اسلامی و فقه
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع ضرورت توسعه و گسترش فعالیتهای حوزه‏ها در مسائل اسلامی و فقه
  • حضار حضار: خانواده و طلاب مدرسه شهید قدوسی

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

صدمه به اسلام بواسطه عالمان بی‏تقوا

ضایعۀ بزرگ شهادت مرحوم آقای «قدوسی»[1]باعث تأسف و تأثر است. من سال‏های طولانی با او آشنا بودم. ایشان اهل علم و عمل بود و در راه اسلام هم فدا شد. امیدوارم خداوند رحمت‏های واسعه اش را بر او عنایت فرماید. ان‏شاءاللّه‏ آقازادۀ ایشان هم راه ایشان را طی کند.

راجع به مدرسه‏ها و حوزه‏ها کراراً عرض کرده‏ام که علم بی تقوا اگر مضر نباشد، مفید هم نیست. آن مقداری که اسلام از عالم‏های بی‏تقوا صدمه دیده است، معلوم نیست از مردم عادی دیده باشد. آنچه اصل است تقواست، ولی اگر همین تقوا نزد اشخاصی جاهل باشد، گاهی ضرر می‏زند. آدم‏هایی که ظاهر صالح دارند ممکن است به واسطۀ ناآشنایی به مبانی اسلام، اشتباهاتی انجام دهند، اما علم و تقوا اگر در کسی جمع شد در دنیا و آخرت سعادتمند است. و آقای قدوسی هم عالم بود و هم متقی.

وظیفه حوزه‏های علمیه در نظام اسلامی

حوزه‏های علمیه امروز باید بیشتر از سابق در مسائل اسلامی‏و فقه جدیت نمایند، و مسئله فقه به همان نحوی که مشایخ درست کرده اند، باید محفوظ بماند. لکن الآن که ایران به واسطۀ گرفتاری‏ها به اهل علم احتیاج دارد، اگر چه به طور موقت آقایان باید به
خدمت‏هایشان ادامه دهند، و درست است که تحصیل فقه در اولویت است، اما همۀ اینها به خاطر حفظ اسلام است. و امروز اگر برای حفظ اسلام احتیاج باشد که آقایان به جبهه‏ها بروند و رزمندگان را تشویق بنمایند، باید این کار را انجام دهند. و همچنین امور قضایی از باب اینکه قضاوت و یادگیری آن از حوزه‏ها سلب شده بود، و کسی هم فکر دخالت در آن نمی‏کرد، و از این جهت نقیصۀ زیاد داشت و دارد. و با اینکه پیش از این من اجازه نمی‏دادم که با تقلید، قضاوت انجام شود، لکن چون کمبود داریم افرادی که با تقلید می‏توانند عهده دار این مسئله باشند، مانعی ندارد. و شاید شما مطلع باشید با آنکه شارع مقدس به امر قضا آن همه اهتمام داشته است، در سابق برخلاف این حتی یک عدّه کمونیست هم قضاوت می‏کردند. و آقایان به خاطر اینکه این منصب بزرگ به دست بی‏تقواها نیفتد باید در این امر شرکت کنند. و ما تکلیف داریم که قضاوت و سایر جهات را حفظ کنیم، تا زمانی که جمهوری اسلامی‏در سیر خود قرار بگیرد، آنگاه علما به پست‏های خودشان که از همه شریفتر است برگردند. و من از ابتدا همین مطلب را می‏گفتم که علما شأنشان نیست مسئولیت دولتی بپذیرند؛ خیال می‏کردم که بدون آنها کارها درست می‏شود. ولی پس از مدتی دیدم که اگر به این وضع باقی بمانیم، اصل اسلام هم در خطر می‏افتد، و از آن مبنای اول برگشتم. و تا مادامی‏که اینها اشخاص صالح را به جای خود پیدا نکرده‏اند، باید باشند. ان‏شاءاللّه‏ خداوند شما را حفظ کند و بتوانید به تحصیل و خدمت خودتان ادامه دهید.

والسلام علیکم و رحمة اللّه‏

1 ـ آقای علی قدوسی، دادستان کل انقلاب اسلامی که به دست یکی از اعضای گروهک منافقین به شهادت رسید.