صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان لزوم اجتناب اعضای سپاه پاسداران از ورود به جریانات سیاسی
  • محل تهران، حسینیه جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع لزوم اجتناب اعضای سپاه پاسداران از ورود به جریانات سیاسی
  • حضار حضار: رفیق دوست، محسن (وزیر سپاه پاسداران) و تنی از معاونان وزارتخانه

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

دخالت ننمودن سپاه در مسائل سیاسی

وزارتخانۀ سپاه تازه متولد شده است. باید مواظبت کنید از اول وضعی که در وزارتخانه‏های سابق بود پیش نیاید. به هم زدن وزارتخانه‏های سابق خیلی وقت لازم دارد، ولی این وزارتخانه دست خود آقایان است. سعی کنید جهات اسلامی‏را خوب رعایت کنید. مهم این است که در سپاه وضعی پیش نیاید که به روحیۀ سپاهی‏ها صدمه بخورد. عمده در این جمهوری بعد از حفظ جهات اسلامی‏این است که بین سپاه و مردم و سپاه و ارتش اختلافی نشود، که بحمداللّه‏ امروز نیست. شما باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی‏آن از بین می‏رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگندۀ خدمتگزار مردم بدانند، نه یک جنگندۀ غیر خدمتگزار، و با ارتشی‏ها با برادری رفتار کنند. مقصد یکی است؛ حفظ اسلام و کشور است، باید این مقصد را به پایان برسانید و بین خودتان و مردم و ارتش رفتار خوب داشته باشید.

محرومان، خادمان انقلاب و مدافعان جبهه‏های جنگ

یک مسلمان باید با همه، خاضعانه رفتار کند و خودش را از دیگران کمتر بداند. من وقتی که فکر می‏کنم جوان‏های ما که در جبهه‏ها اینطور زحمت می‏کشند خجالت می‏کشم چرا در اینجا نشسته‏ام. امیدوارم با وضعی که در سپاه و ارتش هست مسائل زود حل شود. حال که صدام گفته است چون به مقاصد خودمان رسیده‏ایم برای صلح دوستی
عقب نشینی کرده‏ایم، لابد مثل عقب نشینی‏ای که در خرمشهر کرده است. ان‏شاءاللّه‏ به زودی شرّ صدام از سر مسلمانان رفع گردد و خداوند شما را پیروز گرداند. شما باید سعی کنید که از اول در وزارتخانه‏تان کاغذ بازی پیدا نشود. مردم باید وزارتخانه را منزل خودشان بدانند. همۀ مردم مساوی هستند؛ البته طبقۀ مستمند بر ما بیشتر حق دارند. الآن هم وقتی به جبهه‏ها می‏روید یک نفر مرفه نمی‏بینید و یا اگر ببینید کم است، بقیه مستمندان هستند، همین مردم محروم هستند که انقلاب کردند و پیروز شدند و بعد هم همین‏ها خدمت می‏کنند و همین‏ها هم ادامه می‏دهند، و من هم دعا می‏کنم که محفوظ باشند و روبه رشد بروند. ان‏شاءاللّه‏ به این کشور آسیبی وارد نمی‏شود. کشور را از خودتان بدانید و مردم محروم را هم برادر بزرگتر خودتان. مردم از سپاه سرد نمی‏شوند. باید سپاه با محبوبیت محفوظ بماند و راهش آن است که با مردم مدارا کنیم. ان‏شاءاللّه‏ پیروز و سربلند بشوید.

والسلام علیکم و رحمة اللّه‏ و برکاته