صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان رسالت عظیم پاسداران و تجلیل از فداکاریها و جانفشانیها
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع رسالت عظیم پاسداران و تجلیل از فداکاریها و جانفشانیها
  • حضار ملت ایران و مسلمانان جهان[178]

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

عید سعید پر برکت سوم شعبان المعظم، ولادت با سعادت سید مظلومان، بر مظلومان جهان مبارک باد.

این روز شریف که طلیعۀ ادامۀ بعثت خاتم‏الانبیا ـ صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ بوده است مبارک بوده و خواهد بود. اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جانفرسای نبی‏اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند.

و اگر عاشورا نبود، منطق جاهلیت ابوسفیانیان که می‏خواستند قلم سرخ بر وحی و کتاب بکشند و یزید یادگار عصر تاریک بت‏پرستی که به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحی امید داشت اساس اسلام را برچیند و با صراحت و اعلام «لاخبر جاء ولا وحی نزل»[1]بنیاد حکومت الهی را برکند. نمی‏دانستیم به سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه می‏آمد. لکن ارادۀ خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهایی‏بخش و قرآن هدایت‏افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانی چون فرزندان وحی احیا و
پشتیبانی فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن علی آن عصارۀ نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فدای عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید، تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید و از وحی و از رهاوردهای آن پاسداری نماید.

و اینک که پاسداران از سپاه و کمیته‏های عصر حاضر، این روز بزرگ پر برکت جاوید را روز پاسدار اعلام نموده‏اند، مسئولیتی بس بزرگ و تکلیفی بس عظیم را عهده‏دار شده‏اند، گویی آنان به یاد پاسداران عاشورا و انگیزۀ جانفشانیها و فداکاریهای کربلا این روز را انتخاب نمودند و نیکو انتخابی است و بزرگ مسئولیتی. نیکوست که ادامۀ خون سرخ تشیع را تداعی می‏کند و پر مسئولیت است که انگیزۀ آن فداکاری و جانبازی آنچنان لطیفۀ الهی دارد که آن خون را «ثاراللّه‏» و از مرزهای حجب نور و ظلمت فراتر برده و از خودیها و خودبینیها پیراسته و به مرز «العبودیةُ جوهرةُ کنهها الرّبوبیة»[2]رسانده و آراسته و دست ما از آن کوتاه است. لکن مأیوس نشوید و کوشش کنید تا به کوشش خویش رنگ اسلامی ـ الهی بیشتری دهید و به فداکاری خویش اخلاصمندتر باشید که بحمداللّه‏ هستید.

شما عزیزان که از بدو انقلاب از متن جامعۀ اسلامی جوشیدید و در جهاد حق علیه باطل و رژیم شاهنشاهی کوشیدید و اکنون در جهاد اسلامی مقابل کفر صدامیان یعنی امریکای خونخوار همدوش با برادران ارتشی و سایر قوای مسلح از بسیج گرفته تا عشایر برومند در رزم و جهاد مقدس جانبازی می‏کنید و افتخارات بزرگ برای ملت و اسلام می‏آفرینید، باید بدانید که خدا پشتیبان لشکریان خویش است و همیشه در نهایت حق پیروز است.

امریکای جهانخوار باید بداند که ملت عزیز و خمینی تا نابودی کامل منافعش او را راحت نخواهند گذاشت و تا قطع هر دو دست آن به مبارزۀ خدایی خود ادامه خواهند
داد. ملت ما همان گونه که نشان داده‏اند، تحمل تمام کمبودها را برای حفظ شرف و آبروی خویش خواهد نمود. ملت مقاوم ما از روز اول مبارزه‏اش می‏دانست که با تمام قدرتها و ابرقدرتها دست به گریبان است و باید بداند که تمام ایادی داخلی و خارجی قدرتها و ابرقدرتها خصوصاً امریکای جنایتکار برای شکست ما از تمام امکاناتش استفاده خواهد نمود، ولی چاره چیست که کوه مصیبتها در مقابل حیثیت اسلامی ـ ایرانی ما چون کاهی است و مردم ما باید خود را آمادۀ این درگیری حسینی تا پیروزی کامل بنمایند، که مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگی سیاه است.

و ما امروز به انتظار شهادت نشسته‏ایم تا فردا فرزندانمان در مقابل کفر جهانی با سرافرازی بایستند و بار مسئولیت استقلال واقعی را در تمامی ابعادش به دوش کشند و با افتخار پیام رهایی مستضعفین را در جهان سر دهند. شما دلاوران سلحشور و شما سپاهیان انقلاب اسلامی مردم ایران، شما از همان روزهای اول هدف ناجوانمردانۀ گروهها و گروهکهای منحرف واقع شدید و این خود فخری بر افتخارات شما افزود، و اکنون نیز آن کس که از اسلام بیشتر گریزان است، دشمن سرسخت‏تر شما عزیزان است. بکوشید که نفاق‏افکنان در شما رخنه نکنند و میان شما و برادران رزمندۀ دیگرتان جایی نیفکند؛ که اکنون قوای نظامی و انتظامی همچون شما و سایر قوای مسلح مردمی لشکریان اسلامید و برادران ایمانی.

بهوش باشید که از تفاله‏های رژیم طاغوتی و مکتبهای انحرافی آسیب نبینید که دشمنان اسلام در کمینند و قلمهای زهرآگین از هر سو از غلافها کشیده شده تا جمهوری اسلامی را از صحنه به در کنند و بجز جمهوری اسلامی به هر چه باشد گردن نهند. اینان همانها هستند که از اول از اسم جمهوری اسلامی وحشت داشتند و اکنون نیز وحشت دارند و با قلم و قدم هر چه بیشتر در هَدْم آن و دولت مردمی شما می‏کوشند؛ لکن باید بدانند که سیل خروشان ملت آنان را چون خسی بر کنار خواهد زد و قدرت الهی اسلام فوق آن است که در مغزهای بی‏محتوای آنان بگنجد. و شما مطمئن باشید که هر گاه تکلیف شرعی احساس شود، به راهی که خداوند قاهر پیشاروی ملت گذاشته است
هدایت خواهند شد. اینجانب روز مبارک پاسدار را به شما دوستان و سایر قشرهای ملت، بلکه به مستضعفان جهان تبریک می‏گویم و سعادت آنان و عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم.

درود بر رزمندگان مجاهد، درود بر سپاه پاسداران، درود بر کمیته‏های انقلابی، درود بر شهدای راه اسلام، درود بر بازماندگان شهدا و درود بر آسیب‏دیدگان جنگ تحمیلی و درود بر ملت ایران.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 - یزید بن معاویه که سلطنت را جایگزین خلافت اسلامی نمود در عدول از سیرۀ خلفا و بازگشت به ارزشهای جاهلیت تا بدانجا پیش رفت که گفت: «نه خبری از جانب خدا آمده است و نه وحی‏ای نازل شده است!» تاریخ طبری، ج 10، ص 6. 
2 - «عبودیت و بندگی خدا گوهری است که باطن آن ربوبیت است». مصباح‏الشریعة، ص 536، باب صدم: در حقیقت عبودیت.