صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اعلام سال رحمت و برادری و حاکمیت قانون و ستیز با متجاوزین (شامل سیزده بند تذکر به مردم و مسئولین)
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اعلام سال رحمت و برادری و حاکمیت قانون و ستیز با متجاوزین (شامل سیزده بند تذکر به مردم و مسئولین)
  • حضار مردم و مسئولین

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

در آستانۀ سومین سال جمهوری اسلامی و روزهای بزرگداشت ولادت شخصیت اسلام حضرت صدیقۀ کبرا ـ سلام‏اللّه‏ علیها ـ که با خواست خداوند متعال نقشۀ شوم ابر قدرتهای شرق و غرب که کمر به نابودی اسلام بزرگ و شکست جمهوری اسلامی بسته بودند و تنها راه موفقیت خود را در ایجاد اختلاف بین توده‏های عظیم ملت شریف پنداشته و می‏پندارند تا از این توطئۀ شوم شیطانی ایجاد یأس و نا امیدی در قشرهای میلیونی بنمایند و به مقاصد شوم خویش برسند نقش بر آب شد، و دولتمردان محترم، جناحهای وابسته به اجانب و تفاله‏های عقب ماندۀ آنان را که در سرهای بی‏ایمان خود، و با اسمهای گوناگون حتی به اسم اسلام، آن هم امریکایی‏اش در صفوف مسلمانان و مؤمنان به خدای بزرگ و اسلام عزیز رخنه کرده و حکومت به اصطلاح خلقی و جمهوری دمکراتیک را طرح‏ریزی نموده بودند شناسایی نموده و دست برادری به هم داده‏اند تا در سایۀ وحدت و اتفاق، نقشۀ شیطانی آنان را باطل و امید و طمأنینه را به ملت برگردانند، و توطئه گران اصلی و دنباله روهای آنان را در این مرحله نیز مأیوس نمودند. این سال جدید را به تمام ملت شریف بخصوص شهدای زنده و بازماندگان آنان و
آسیب دیدگان عزیز تبریک عرض می‏کنم و پیروزی اسلام را بر کفر و قوای مسلح جمهوری اسلامی را بر قوای گول خوردۀ بعث کافر عراق و سایر وابستگان به شرق و غرب ـ که چشم طمع بر نابودی اسلام و جمهوری اسلامی و سلطۀ همه جانبه بر ذخایر کشور عظیم‏مان دوخته‏اند ـ از خداوند متعال خواستارم. اینک مطالبی را که به صلاح امت مسلمان و خصوص ملت انقلابی ایران به نظر می‏رسد تذکر می‏دهم، باشد که ملت عزیز با به کار بردن آن به پیروزی نهایی و افراشته شدن پرچم پر افتخار اسلام و برچیده شدن بساط ظلم و ستمگری نایل آید:

1ـ اخیراً به واسطۀ حوادثی ملت ما از دشمنهای اصلی، چه ابرقدرت شرق و چه غرب ـ که در رأس همۀ آنها امریکای جهانخوار است و تمام بدبختیهای بشر از جنایات آنان است و ما در حال جنگ با آنان هستیم و تمام گرفتاریها و کمبودهایی که در کشور ما به چشم می‏خورد از آنان است ـ غفلت نموده و می‏رفت تا دشمن حقیقی از یاد برود و به جای آن دشمنیهای خانگی بنشیند که با خواست خداوند متعال این حیله هم درهم شکست، و ما نباید فراموش کنیم که تقریباً ملت قهرمان ما با خیانتکاران سراسر دنیا طرف است و لازمۀ چنین مبارزه‏ای باید بیش از اینها گرفتاری داشته باشد. در جنگ دوم بین‏الملل با آنکه ما طرف جنگ نبودیم آنچنان قحطی شد که نان و مایحتاج عمومی به سختی پیدا می‏شد؛ و اکنون که ما در جنگ چنانی هستیم باید ملت ما تحمل لوازم مبارزه با قدرتهای بزرگ را داشته باشد و با دولت همکاری کند و به تبلیغاتی که از جانب منحرفین می‏شود اعتنا نکند تا پیروزی نهایی را به دست آورد.

2ـ چه نیکوست که این سال جدید را سال رحمت و عطوفت و برادری اعلام کنیم و کوشش نماییم در تألیف قلوب و از خداوند رحمان بخواهیم که قلوب ما را به هم نزدیک و ما را به نعمت اخوت اسلامی مفتخر و از پرتگاه افتراق و خودبینی و خود خواهی ـ که پایانش در این جهان ذلت و اسارت و در آن جهان ظلمت و جهنم است ـ نجات بخشد.

برادران و خواهران اسلامی! اگر استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی را می‏خواهید
و همان را که در به دست آوردن آن جوانان عزیز خود را فدا کردید و رنج و فشار جنگ تحمیلی را تحمل کردید، کوشش کنید در این سال جدید از قید شیطان نفس بیرون آیید و با پیوند جدید و وحدت کلمه و پناه به زیر پرچم پر افتخار اسلام عزیز، خود و اسلام عزیزتر از خویش را از آسیب و شرّ ابرقدرتها و تفاله‏های وابسته به آنان نجات بخشید و با اعتصام به حبل‏اللّه‏ بر قدرتهای شیطانی غلبه کنید.

3ـ از عموم ملت عظیم‏الشأن و خصوص دولتمردان می‏خواهم که از تجربۀ تلخی که از اختلاف بعد از اتحاد اول پیروزی که در ماههای اخیر به اوج خود رسید و روزگار را بر همه تاریک و تلخ کرد، عبرت بگیرند، و بر آن باشند که مدتی هم تجربۀ برادری و اتحاد را به کار برند و با محبت و رحمت همکاری و همفکری را اگرچه با تکلف هم باشد، پیشۀ خود قرار دهند و به کمکِ هم برای ساختن کشور بشتابند و نسبت به یکدیگر با عفو و اغماض رفتار نمایند. اگر خدای نخواسته از آن بد دیدند، فرصت فراوان است و میدان باز، ولی مطمئن باشند که وعدۀ خداوند متعال بر آن است که اخوت ایمانی و دوستی و محبت با یکدیگر موجب نجات است.

4ـ از عموم علمای عظیم‏الشأن و ائمۀ جمعه و جماعات تقاضا دارم که با دیدۀ رحمت و عطوفت به جمهوری اسلامی و متصدیان امور نظاره کنند و با ارشاد و موعظۀ حسنه، خطاکاران را تربیت کنند و کجیها را راست فرمایند که این شیوۀ انبیای عظام و اولیای خداوند است. و تأثیر موعظۀ حسنه در نفوس بسیار زیادتر است از عیبجویی و بدگویی، و ممکن است قلمها و زبانهای عیبجو در بعضی از نفوس عصیان بیاورد و به جای اثر مثبت و نیکو اثر منفی و بد به جا گذارد و به جای اصلاح، موجب افساد شود. باید حضرات اعلام بدانند که با وجود اشتباه و خطا در متصدیان امور آثار نیک و مثبتی که در کشور به دست متصدیان و به کمک ملت عزیز انجام گرفته بسیار بیشتر است از اشتباهات و خطاها، و چنانچه تمام قلمها و زبانها به ارشاد آنان به کار افتد و با دیدۀ رحمت و سنت انبیا ـ علیهم صلوات اللّه‏ ـ با آنان رفتار شود، بزودی با تأیید خداوند رحمان، امور اصلاح و نقیصه‏ها مرتفع می‏شود.

5ـ از متصدیان امور در جمهوری اسلامی؛ خصوصاً قشر روحانی تقاضا دارم که در تدبیر امور کشور و حل و فصل قضایا از خط اسلام به طور دقیق پیروی کرده و تحت تأثیر گروه گرایی و طرفداری از قشری و مخالفت با قشری دیگر قرار نگرفته و با عدل اسلامی و عطوفتِ متوقع از جمهوری اسلامی با مردم و مراجعین رفتار و حکومت اسلامی را در انظار واژگونه جلوه ندهند، و از سوءرفتار و کاغذبازیهای رژیم سابق شدیداً احتراز نمایند که جمهوری اسلامی ودیعه‏ای است الهی به دست همۀ ملت خصوصاً شما و مسئولیت شما نزد خالق و خلق بسیار است.

6ـ از فرهنگیان و متصدیان تعلیم و تربیت و قضات و متصدیان دادگستری و دادگاههای انقلاب می‏خواهم که به مأموریت بزرگی که به آنان سپرده شده و مسئولیت عظیمی که به عهده گرفته‏اند توجه نمایند که با انحراف آنها فرهنگ کشور به انحراف کشیده می‏شود و نوباوگان و جوانان که امید ملت و اسلام هستند، اماناتی بس بزرگ و شریفند که خیانت در آن خیانت به اسلام و کشور است، و این نوباوگان و جوانانند که در آتیه، سرنوشت کشور به دست آنان است و باید تربیت صحیح اسلامی در جمیع مدارس به طور جدی اجرا شود تا کشور از آسیب مصون گردد. و دستگاههای دادگستری و دادگاههای انقلاب و قضاوت دستگاه بسیار امر مهمی است که سر و کار با جان و آبرو و مال ملت دارد، و اهمیتی که اسلام به قضاوت داده است به کمتر چیزی داده است. امروز دستگاه دادگستری و دادگاههای انقلاب پاسبان آبرو و حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام است و انحراف در قضا مردم را از این دستگاه مأیوس و به جمهوری اسلامی و روحانیون بدبین می‏نماید. مسئولان بالای قضایی موظفند در نهادهای مذکور نظارت کامل داشته و از انحرافات جلوگیری نمایند؛ و روحانیونی که در امر قضا گماشته شده‏اند بدانند که بالاترین مسئولیت را به عهده گرفته و انحراف به هر نحو از آنان متوقع نیست و با آنان سختگیری خواهد شد.

از مسئولین می‏خواهم که وضع زندانها را تحت نظر قرار دهند و سفارش اکید کنند که با زندانیان رفتار اسلامی ـ انسانی کنند. و چه نیکوست که گویندگان متعهد در زندانها
حاضر شده و آنان را تحت تربیت اسلامی ـ اخلاقی قرار دهند. و لازم است که در حفظ سلامت بیشتر و بهداشت بهتر آنان برنامه‏هایی داشته باشند که زاید بر سختی زندان از سختیهای دیگر رنج نبرند. و با صلاحدید رؤسای زندان اجازۀ ملاقات بیشتری دهند، خصوصاً در این ایام، که گناهکاران نیز افرادی هستند همچون خود ما.

7ـ شورای انقلاب فرهنگی لازم است با کوشش فراوان و افزایش گروههای متعهد و متخصص کار خود را به نتیجه رسانده و در باز شدن دانشگاهها در این سال حد اعلای توان خود را به کار برند. از خداوند توفیق آنان را برای این امر مهم خواهانم.

8ـ از قوای مسلح، ارتش، ژاندارمری، سپاه پاسداران، شهربانی، بسیج، قوای مردمی، عشایر، پیشمرگان[1]و غیر آنان که در جبهه‏ها به فداکاری در راه اسلام و کشور عزیز اشتغال دارند، امیدوارم که با تمام جدیت و پشتیبانی یکدیگر و وحدت کلمه و انسجام کامل و پیروی از فرماندهان، دلاورانه کشور عزیز اسلامی را از لوث وجود مهاجمین وابسته به قدرتهای جهنمی پاک و با هجوم به لشکر کفر آنان را مجال پایداری ندهند. و بر فرماندهان قوای مسلح است که با در نظر گرفتن نیرو درنگ را جایز ندانسته، فرصت را از دست ندهند که خداوند متعال با قوای اسلامی است .

9ـ اینجانب پشتیبانی خود و ملت شجاع مبارز را از تمام قوای مسلح تکرار می‏کنم و به آنان اطمینان می‏دهم که فداکاری آنان مورد قدردانی و افتخار ملت است، و فرماندهان قوای مذکور در زیر پرچم پر افتخار اسلام و مورد حمایت ملت بزرگ ایران می‏باشند و من عهده‏دار حمایت آنان می‏باشم. لازم است تذکر دهم که گوش به شایعه پراکنیهای مشتی بی‏وطن نداده و با اطمینان خاطر به سلحشوری خود ادامه دهند.

10ـ من متواضعانه از ملت عزیز می‏خواهم که پشتیبانی خود را از قوای مسلح ادامه داده و کشور عزیز اسلامی را با حمایت بیدریغ خود از آسیب دهر نگاه دارید. و نیز اکیداً تقاضا می‏کنم که از آوارگان جنگی که با هجوم کفار بعثی عراق عزیزان و خانمان خود را
از دست داده‏اند حمایت برادرانه و خواهرانۀ خود را ادامه دهید، و نگذارید اینان تلخی آوارگی را احساس نمایند. رحمت خدا بر شما خواهران و برادران ارزشمند که با همت بزرگ خود، هم پشتوانۀ جنگ تحمیلی بوده و هم یاران وفادار آوارگان جنگی. و البته دولت هم تمام کوشش را در این امر انسانی نموده و می‏نماید لکن حمایت ملت موجب تقویت روحی قوای مسلح و دولت خواهد بود.

11ـ اکنون که نقشه‏های شوم دشمنان خارجی و داخلی اسلام و مسلمین با بیداری و وفاداریِ ملت و دولت باطل گردید و توطئه‏هایشان برای اختلاف بین دولتمردان ـ که در نتیجه اختلاف بین قشرهای ملت می‏شد ـ با هوشیاری ملت عزیز خنثی شد، از راه شایعه افکنی و تبلیغات بی‏پایه که به خیال خامشان موجب دلسردی و بی‏تفاوتی ملت سلحشور اسلامی گردد مشغول به فعالیت مذبوحانه شدند که به گمان باطل خود ملت را از صحنه خارج و اسلام و مسلمین را به پرتگاه هلاکت بکشند و راه را برای اربابان ستمگر خویش صاف نمایند. بر ملت هوشیار و عزیز است که به شایعات و قلمهای مسموم که مع‏الأسف گاهی به دست دوستان جاهل نیز می‏باشد اعتنا نکنند و اسلام عزیز را که از دسترنج زحمتهای طاقت‏فرسای پیامبر اسلام ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ و اصحاب کبارش به ما رسیده است با بیهوده گویی مشتی توطئه گر و جاهل از دست ندهند.

12ـ به متفکران و روشنفکران و قلمداران ـ چه به اسلام وفادار و چه به کشور و میهن علاقه‏مند و چه به شرف و ارزش انسانی پایبند می‏باشند و چه در فاجعۀ آوارگان بی‏سرپرست و راندگان از منازل و شهرها و روستاهای خود بی‏تفاوت نیستند و احساس رنج می‏کنند ـ تذکر می‏دهم که مخالفت بعضی از شما با حکومت اسلامی برای شما نفعی ندارد و شما از آن بهره‏ای نخواهید برد، و جز با تعویق پیروزی نهایی و ادامۀ جنگ، کشور و ملت خود را به خرابی و هلاکت می‏کشانید و راهی برای دشمنان ایران و اسلام باز می‏کنید نتیجه‏ای نخواهید برد. پس به خود آیید و در این جهاد مقدس با ملت همفکر و هم قدم باشید تا پیروزی به دست آید و شما از شرف پیروزی نیز بهره‏مند شوید و مردانگی را در حمایت از ملت و ستمکشان بدانید.

13ـ امید است امسال سال حکومت قانون باشد. در اسلام همه کس حتی پیامبر عظیم‏الشأن ـ صلی اللّه‏ علیه وآله ـ در مقابل قانون، بی‏امتیاز در یک صف هستند و احکام قرآن و اسلام بر همه جاری است، و شرف و ارزش انسانها در تبعیت از قانون است که همان تقواست و متخلف از قانون مجرم و قابل تعقیب است. و بر دستگاههای قضایی است که از متعدیان به جان و شرف و مال بندگان خدا دفاع کنند و آنان را به سزای خود بنشانند. و من برای چندمین بار اعلام می‏کنم که هر گروه و شخصی ـ اگر چه از بستگان و اقربای اینجانب باشند ـ خود مسئول اعمال و اقوال خود هستند و اگر خدای نخواسته تخلف از احکام اسلام کردند، دستگاه قضایی موظف است آنان را مورد تعقیب قرار دهد، و هر کس و هر دستگاه، چه قضات شرع و چه دادگاهها و چه غیر اینها، هر کس تعدیات خود را به اسم من و یا به انتساب به من اجرا کنند مجرم و مفتری[2]است. و اخیراً درود بی‏پایان خود را تقدیم مجاهدان اسلام و شهدای راه حق و معلولان و آوارگان جنگزده می‏نمایم و رحمت واسعۀ خداوند را برای همگان از پیشگاه مقدس پروردگار مسئلت می‏نمایم، و از درگاه مقدسش تقاضا می‏نمایم که این سال جدید را بر همۀ مسلمین و مستضعفین جهان و بر ملت عزیزمان مبارک گرداند، و این سال را سال پیروزی اسلام قرار دهد. والسلام علی عباداللّه‏ الصالحین.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 - مبارزین مسلمان کُرد که با نام پیشمرگان، همدوش با دیگر هموطنان خویش با متجاوزین بعثی و گروهکهای ضدانقلاب به نبرد برخاسته بودند. 
2 - افترا زننده، مرتکب تهمت و افترا.