صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان دعوت از ملت عراق برای براندازی حکومت بعثی عراق
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع دعوت از ملت عراق برای براندازی حکومت بعثی عراق
  • حضار ملت و ارتش عراق و مسلمین ایران و جهان

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

سلام بر ملت مظلوم و شریف عراق که سالهای طولانی در تحت سلطۀ رژیم سفاک بعث متحمل انواع خیانتها و جنایتهای این حزب کافر فاجر بوده و هستید، و شاهد ستمگریها و فشارهای جانفرسا نسبت به بزرگان و مراجع و مجاهدین کشورتان بوده‏اید. شما و ما شاهد بودیم که این حزب فاسد با مرحوم آیت‏اللّه‏ حکیم و آقازاده‏های معظم ایشان چه‏ها کردند و آن سید بزرگوار مظلوم در آخر عمر با چه خون دل به اجداد بزرگوارش ملحق شد، و شاهد حبس و زجر و فشار به فرزندان محترم ایشان بودید. و شما و ما شاهد بودیم که با سید مجاهد بزرگوار آقای صدر و خواهر مظلومش چه کردند و با چه شکنجه‏ها آنان را به شهادت رساندند. و شما و ما شاهد بودیم که با حوزۀ علمیۀ نجف و سایر مشاهد مشرفه چه ستمها و چه وحشیگریها کردند و گروه گروه علما و طلاب را به حبس و شکنجه کشیدند. و شما و ما شاهد بودیم که این سفاکان جنایتکار چه اهانتها به بقاع مطهر ائمۀ اسلام نمودند. و دیدید و دیدیم که دژخیمان رژیم در صحن مطهر مولا امیرالمؤمنین ـ علیه الصلوة والسلام ـ ریخته و مردم مظلوم را با چه وضعی مضروب نمودند، و بقعۀ شریفه را به مسلسل بستند. و شما و ما شاهد بودیم که در اربعین حسینی چه جنایتها نسبت به زُوار عزیز آن مظلوم کردند. و شما و ما شاهد بودیم که مردم مظلوم بیگناه را گروه گروه از وطن خودشان آواره کردند، که اکنون این آوارگان، در کشور اسلامی ایران با سلامت و عزت به سر می‏برند.

ای ملت شریف، و ای ارتش گرفتارِ تحت سلطۀ کفر! اکنون بیش از ده روز است که
رژیم بعث فاسد به امر قدرتهای کافر، به کشور اسلام و همسایۀ شما هجوم وحشیانه نموده و شهرهای بی‏پناه و برادران مسلمان مظلوم شما را مورد تجاوز و ستم قرار داده و منازل و پناهگاههای آنان را خراب و اطفال و زنان مظلوم را قتل عام نموده‏اند که جرم آنان هیچ نیست جز آنکه می‏خواهند در کشورشان جمهوری اسلامی باشد و احکام قرآن مجید جاری شود. و می‏خواهند مستقل و آزاد باشند و زیر سلطه و ستم ابر قدرتان نباشند و مخازن کشورشان از خودشان و مستمندان میهنشان باشد. و چه جرمی در نظر چپاولگران و نوکران و جیره‏خوران آنان بالاتر از این جرمها!

برادران ارتش عراق! تا کیْ می‏خواهید اسیر کفار باشید و به امر آنان با کشور برادر و همسایه و اسلامی خود در جنگ باشید؟ تا کیْ می‏خواهید به نفع کفار، به اسلام و قرآن مجید و کشور اسلامی هجوم نموده و برادران خود را شهید کنید؟ بپاخیزید و دست این جنایتکاران را از کشور اسلامی خود قطع کنید. تا کیْ می‏خواهید خود و عزیزان خود را برای خدمت به کفر به هلاکت کشید؟ شما می‏دانید که این جنگ به کشور ایران تحمیل شده و ما از کشور خود دفاع می‏کنیم؛ دفاعی که عقلاً و شرعاً واجب است. و با کمال تأسف و تأثر مشاهده می‏کنیم که کفار و نوکران خبیث آنان دو طایفه از مسلمانان را به جان هم ریخته و خودشان در کناری نشسته و می‏خواهند از این موضوع استفاده کنند. ای افسران و درجه‏داران و سربازان عراق! آیا می‏دانید چه می‏کنید و خود را برای چه انگیزه‏ای به هلاکت می‏کشید؟ آیا می‏دانید که برای استفادۀ دیگران خود را با چه ارتش و با چه نیروی عظیم انسانی، و با چه ملت مشتاق به جهاد در راه خدا طرف نموده و به کام مرگ می‏کشانید؟ آیا می‏دانید خداوند متعال و پیامبر اسلام از کسانی که به روی برادران اسلامی خود اسلحه بکشند بیزار است و عاقبت این امر، جهنم و غضب خدای جبار می‏باشد؟ دست بردارید از این برادر کشی، و به کشور اسلامی ایران با سلاح خود پناه آورید که ما شما را با آغوش باز پذیرا هستیم. و ای عشایر غیور دجله و فرات و ای رزمندگان و سلحشوران! بپا خیزید و از اسلام دفاع کنید و قرآن و احکام آن را حفظ کنید که بر تمام مسلمین، چه زن و چه مرد، دفاع از اسلام و قرآن کریم واجب است. وای ملت
عراق! که جنایات این مزدوران را چشیده و می‏چشید همچون ملت رزمندۀ ایران بپا خیزید و انقلاب کنید و از این حزب کافر هراسی نکنید؛ و بدانید اگر به اینان مهلت دهید و فرصت پیدا کنند اسلام را محو و آثار آن را از بین می‏برند. اینان با اسلام دشمن هستند. امریکا و بستگان و نوکران آن از اسلام سیلی خورده و با اسلام به دشمنی برخاسته‏اند. شما از «عفلق»ها و «صدام»ها و «سادات»ها توقع نداشته باشید که دست از دشمنی با اسلام بردارند. و هان ای علمای اعلام و مشایخ اهل سنت و خطبا عظام و روشنفکران مسلمان عراق! مردم را بیدار کنید و برای اسلام و حفظ کشورهای اسلامی قیام کنید که خداوند معین شماست. شما و ما دیدیم که ملت رزمندۀ ایران، با ایمان به خدا و وحدت کلمه بر قدرت شیطانی عظیم که همۀ قدرتها پشتیبان آن بودند غالب شد و دست همۀ ابرقدرتها را از کشور خود قطع کرد. و شما ای ملت عزیز و ارتش عراق! بدانید که قوای مسلح ما، ارتشیان دلاور و پاسداران قدرتمند و شهربانی و ژاندارمری شجاع و پیش‏مرگان فداکار همراه با قشرهای رزمندۀ ملت و سپاه، بسیج سلحشور، قدرت عظیمی است منسجم، و چون سد آهنین در مقابل همۀ قدرتمندان ایستاده است. و چون خدای متعال و اسلام و قرآن کریم انگیزۀ نبردشان و شهادت و وصول به حق آرمانشان است، پیروزی با آنان است. و ملت شریف ما در عین حال که بر اساس تعلیمات اسلام، صلح‏جو و عدالتخواه است با اسرای خود آنچنان مردانه و اسلامی رفتار می‏کند که با جوانان ملت خود؛ ولی با مخالفان اسلام و مهاجمان به کشور اسلامی خود کوبنده و شدیدالقوا و افتخارآفرین می‏باشد.و ما و شما دیدیم که در این جنگ تحمیلی که مخالف با میل آنان بود چطور به خصم خیره‏سر فهماندند که در میدان نبرد، رزمندگان شیردلی هستند که بر نیروهای شیطانی آنان چون عقاب حمله آوردند و جوانان آنان از هیچ قدرتی هراس ندارند، و آنچنان بر دشمن ضربه زدند که هر چه داشت گذاشت و فرار را اختیار کرد. و نیاید روزی که محتاج به بسیج عمومی شویم، که دنیا خواهد دید قدرت اسلام چیست و نیروی ایمان بر همۀ قوا پیروز است. و شما و ما دیدیم که صدام پس از آن همه شرارت و خونریزی و حمله به شهرهای بیگناه و مسلمین بی‏پناه، اکنون تقاضای آتش بس کرده.
البته هر جنایتکار و غارتگر، پس از جنایت مایل است حریف، ساکت باشد تا او با کمک‏گیری از اشرار و دیگر همجنسان خود و تجدید قوا، به شرارت و خونریزی خود ادامه دهد. لکن ملت و قوای مسلح ما تا پیروزی نهایی و انتقام جنایات حزب خونخوار بعث از پای نخواهد نشست و به نبرد خود دلاورانه ادامه خواهند داد و به بازیگریهای دزدان بین‏المللی اعتنا نخواهند کرد.

و شما شنیده و ما هم شنیده‏ایم که بعضی شیخ نشینهای خلیج و بعضی دولتهای کشورهای اسلامی در جنگ بین اسلام و کفر، طرف کفر را اختیار و کمکهای نظامی و تبلیغاتی از دولت غاصب بعث و جنایتکار می‏کنند. و جای تأسف و شگفت است که کسانی خود را مسلمان بدانند و حکام کشورهای اسلامی باشند و بر ضد اسلام و قرآن کریم قیام کنند و آتش به روی مسلمانان بیگناه گشایند. اینان باید بدانند که اگر ثابت شود که بر خلاف مصالح اسلام عملی انجام داده‏اند و برائت خود را ثابت نکنند، دولت و ملت اسلام با آنان به وظیفۀ شرعیه عمل می‏نمایند. اینجانب آنان را موعظه می‏کنم که دست از مخالفت با اسلام و طرفداری از کفر بردارند و به وظیفۀ انسانی و اسلامی خود عمل کنند و با سرنوشت خود بازی نکنند. اینجانب در حالی که به حسب اخبار موثق می‏دانم ملت و قوای مسلح ما با آوارگان به طور اسلامی و انسانی رفتار می‏کنند، از همۀ آنان می‏خواهم که با اسرا؛ خصوصاً مجروحین و مصدومین آنان هر چه بیشتر محبت و خدمت کنند. و از نیروهای مسلح می‏خواهم که چون گذشته مواضع دشمن را بمباران نمایند؛ گر چه قوای دشمن حتی بیمارستانهای ما را مورد حمله قرار داده‏اند و همین فرق بین حق و باطل است. و شما و ما می‏دانیم که دستگاههای تبلیغاتی غرب و گروههای خبری آنان با پخش اکاذیب، به دشمن اسلامی ایران کمکهای فراوان می‏کنند و مع‏الأسف در دستگاههای تبلیغاتی بعضی کشورهای اسلامی نیز این معنا دیده شده است. به کشورهای اسلامی اخطار می‏کنم که جلو این تبلیغات باطل را بگیرند و با اسلام عزیز مخالفت نکنند. و اخیراً از جمیع ملتها و دولتهای اسلامی و غیر اسلامی و جمیع گروههای مسلمان و غیر مسلمان که جنایات ابر قدرتها و نوکرهای چشم بستۀ آنان را
محکوم و به کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران کمک می‏کنند تشکر فراوان می‏کنم و به آنان دعای خیر می‏نمایم؛ چنانچه از گروههای دانشجو و غیر دانشجو که در کشورهای اروپایی و غیر اروپایی، صدام جنایتکار و اربابانش را محکوم نموده و می‏نمایند جداً متشکرم و سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم. و از ملت شریف مبارز ایران و قوای مسلحه نظامی و انتظامی و برادران پاسدار و پیش‏مرگان اسلام و سپاه، بسیج و روحانیون و غیر روحانیون عزیزی که در جبهۀ نبرد رفته و فداکاری می‏کنند شکرگزارم. و از عزیزانی که در سطح کشور با کمکهای شایان، تقدیر مادی و معنوی به برادران مجاهد خود می‏نمایند تقدیر و تشکر می‏کنم و از خداوند تعالی نصرت اسلام و مسلمین را خواستارم و انتظار نصرت و فرج نهایی را دارم.

اِنَّهُ عَلی نَصْرِهِ لَقَدیرٌ[1]سلام و درود فراوان بر ملت شریف عراق که قلبشان با ما است. و امیدوارم در بِقاع متبرکه، پیروزی اسلام و قلع و قمع کفار را بخواهند. والسلام علیکم و علی عباداللّه‏ الصالحین و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ برگرفته از آیۀ 39 سورۀ حج.