صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اجازه در امور حسبیه و شرعیه
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اجازه در امور حسبیه و شرعیه
  • حضار حسینی مهریزی یزدی، سید محمد باقر
    میرزایی، سید حسن

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

الحمدللّه‏ رب العالمین و الصلوة والسلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة‏اللّه‏ علی اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب سیدالاعلام و ثقة‏الاسلام آقای آقا سید محمد باقر حسینی مهریزی یزدی ـ دامت افاضاته ـ از طرف حقیر مجازند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل زکوات و مظالم عباد و صرف آن در موارد مقررۀ شرعیه؛ و همچنین مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف آن در اعاشۀ خودشان به نحو اقتصاد، چنانچه مازادی داشت مجازند مقدار نصف از سهم سادات عظام ـ کثّراللّه‏ نسلهم المبارک ـ را به سادات فقیر و متدین عفیف بپردازند و مابقی از سهمین را جهت حفظ حوزه‏های مقدسۀ علمیه ـ صانهااللّه‏ تعالی عن‏الحدثان ـ نزد حقیر ارسال نمایند.

«و اوصیه ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی ـ بما اوصی به السلف الصالح من ملازمة التقوی والتجنب عن الهوی و التمسک بعروة الاحتیاط فی‏الدین و الدنیا، و ارجو من جنابه ان لاینسانی من صالح دعواته»؛ والسلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

به تاریخ ششم شهر جمادی‏الثانیه 1384

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

اجازه‏نامه[1]

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

الحمدللّه‏ رب العالمین، و الصلوة والسلام علی محمد و آله الطاهرین، و لعنة‏اللّه‏ علی اعدائهم اجمعین.

و بعد، جناب مستطاب سیدالاعلام و ثقة‏الاسلام آقایحاج سید حسن میرزایی ـ دامت افاضاته ـ مجازند از طرف حقیر در تصدی امور شرعیه و حسبیه که تصدی آن در زمان غیبت حضرت ولی عصر ـ عجل‏اللّه‏ تعالی فرجه الشریف ـ از مختصات فقیه جامع‏الشرایط است «فله التصدی لما ذکر مع مراعاة الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف آن در اعاشۀ خودشان به نحو اقتصاد، و چنانچه مازادی داشت مجازند به مقدار ربع از مازاد سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ و نصف از سهم سادات
عظام ـ کثّراللّه‏ نسلهم المبارک ـ را در موارد مقررۀ شرعیه و اِعلای کلمۀ طیبۀ اسلام صرف نموده و مابقی از سهمین مبارکین را جهت حفظ حوزه‏های مقدسۀ علمیه ـ صانهااللّه‏ تعالی عن الحدثان ـ نزد حقیر ارسال نمایند؛ و نیز مجازند در دستگردان نمودن و امهال به مقدار متعارف و اخذ و ایصال.

«واوصیه ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی ـ بما اوصی به السلف الصالح من ملازمة التقوی و التجنب عن الهوی و التمسک بعروة الاحتیاط فی‏الدین و الدنیا؛ و ارجو من جنابه ان لا ینسانی من صالح دعواته»؛ والسلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

به تاریخ ششم شهر جمادی‏الثانیه 1384

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

1 ـ[شمارۀ 142 ـ 20 ـ 18/6/1364 بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‏اللّه‏ العظمی امام خمینی ـ روحی فداه. پس از سلام و تحیات وافره و آرزوی سلامتی و طول عمر برای آن امام عزیز به عرض می‏رساند: حوزۀ علمیۀ امام خمینی زرین شهر، سال چهارم است که با نظر شورای عالی مدیریت حوزۀ علمیۀ قم مجدداً احیا شده و طلابی در این حوزه به تحصیل اشتغال دارند و حقیر با استفاده از اجازه‏ای که از حضرتعالی دارم و رونوشت آن هم ضمیمه است، هزینۀ آن را پرداخته‏ام، ولی با بالا رفتن سطح معلومات و ازدیاد طلاب و در نتیجه نیاز بیشتر به مدرس و بالاخره بعض تعمیرات مدرسه، هزینۀ بیشتری لازم است. اخیراً با بازدیدی که حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین آقای حاج آقا جلال طاهر شمس گلپایگانی عضو شورای‏عالی مدیریت حوزۀ علمیۀ قم از این حوزه نمودند و احتیاجات را با ایشان در میان گذاردم، ایشان امر فرمودند که این عرض حال را به خدمت حضرتعالی بنویسم و تقاضای بذل توجه بیشتری بنمایم ـ ادام‏اللّه‏ ظلکم. الاحقر سید حسن میرزایی ـ امام جمعه زرین شهر]بسمه تعالی به ترتیبی که نوشته‏اید مجازید نصف از سهمین مبارکین را به مصرف فوق برسانید. ان شاءاللّه‏ موفق باشید. روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی