صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان حفظ روحیۀ انقلابی
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع حفظ روحیۀ انقلابی
  • حضار حضار: اهالی ارومیه

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

نیاز به آرامش در تحقق ارکان نظام

سلام بر شما برادران و خواهران آذربایجان. درود بر شما مردم غیرتمند آذربایجان غربی و سلام بر اهالی ارومیه. شما زحمت کشیدید و از راه دور در این هوای سرد آمدید به قم که در این مجلس محقر با من رو به رو بشوید و مطالب خودتان را بفرمایید و من هم بعض کلمات را عرض کنم.

برادران من، امروز روزی است که اسلام گرفتار ابرقدرتهاست، و برای اسلام عزیز و میهن شما نقشه‏های شوم کشیده‏اند. امروز روزی است که اسلام محتاج به همۀ قشرهای ملت و شما مردم غیرتمند است. اسلام عزیز به همۀ ما، به همۀ ملتها، به همۀ اقشار حق دارد و منت دارد، و ما باید از عهدۀ حق اسلام و کشور اسلامی بیرون بیاییم. ما قدمهای کوچکی برداشته‏ایم و قدمهای بزرگی مانده است که باید برداریم. در این قدمهای کوچک، مواجه با مخالفتهایی از طرف بازماندگان رژیم سابق و الهام گیرندگان از اجانب شدیم، و در این قدمهای بعد هم خواهیم شد. و الآن هم مبتلا هستیم و باید با همت ملت بزرگ ایران و با همت شما آذربایجانیان عزیز، این گرفتاریها رفع بشود. الآن مملکت ما احتیاج به آرامش دارد. احتیاج به این دارد که یک آرامش سرتاسری پیدا بشود تا رئیس جمهور و مجلس شورا هم تعیین بشود، و بعد برویم سراغ فروع قضیه و ساختن یک ایران نوین. اسکلت اسلام، الآن باز در این رژیم مستقر نشده است. باید این اسکلت مستقر بشود، تا بعد دنبال آشفتگیها برویم. و این آشوبها که ملاحظه می‏کنید در اطراف
ایران هست، اینها توطئه‏هایی است برای اینکه نگذارند مملکت ما یک استقرار پیدا کند.

حفظ روحیه انقلابی در استمرار نهضت

برادران من، در فکر اسلام باشید. اسلام امانتی است که الآن به دست ما رسیده. اسلام خونها دیده است و جنایتها بر اسلام و بر پیکر اسلام واقع شده است تا به دست ما رسیده است، و ما باید آن را حفظ کنیم. باید نگذاریم که این اسلام عزیز در خارج به دست اشخاصی که غرضمند هستند و می‏خواهند اسلام را طور دیگر عرضه کنند و وانمود کنند، باید همۀ ما با هم طوری عمل کنیم که نقشه‏های آنها خنثی شود. باید از این اختلافاتی که هست و ایجاد می‏کنند و در هر جا و در هر گوشه از این مملکت مشغول ایجاد اختلاف هستند، باید خود ملت جلوگیری کند و نگذارد این توطئه‏ها ثمر پیدا بکنند. لازم است همۀ شما برادرهای عزیز در هر جا که هستید و با هر شغلی که هستید، همان انقلاب اوّلی و شور انقلابی اوّلی را که داشتند حفظ کنید که امروز احتیاج به آن شور انقلابی از دیروز بیشتر است.

ما به منزل نرسیده‏ایم و در بین منزل و در گردنه‏های این منزل طولانی، دزدهایی هستند که می‏خواهند ما را نگذارند به منزل برسیم. باید به دست شما جوانهای غیور و همۀ قشرهای ملت توطئه‏ها شکسته شود. باید بعد از اینکه این گردنه‏ها را طی کردیم و ان‏شاءاللّه‏ رئیس جمهور را تعیین کردیم، و ان‏شاءاللّه‏ مجلس شورا را تأسیس کردیم، همه با هم این کشور را بسازیم. کارگر، کاسب، تاجر، اداری، فرهنگی، وزارتخانه‏ها، تمام قشرهایی که در این کشور به هر صورت زندگی می‏کنند، باید همت کنند و مملکت خودشان را خودشان بسازند.

منتظر نباشید که از دولت، فقط از دولت شروع بشود. همه شروع کنید. مملکت مال خود شماست. مثل سابق نیست که شما همۀ منافعتان به دست دیگران به خارج می‏رفت، و همۀ مخازنتان با دست خائنان به خارج از مملکتتان صادر می‏شد. امروز کشور مال شماست و شما باید سرنوشت خودتان را به دست بگیرید. و الآن از اختلافات احتراز و
بعد همه با هم، همه با همتِ والا برای خدا و برای رضای ولی امر ـ سلام اللّه‏ علیه ـ همه با هم دست برادری داده و این کشوری که خرابه شده و به دست ما دادند، خودمان تعمیر کنیم.

من باز از شما برادرها و خواهرهای آذربایجانی تشکر می‏کنم . و امیدوارم که همه‏تان با سلامت و سعادت به مقصد عالی انسانی و اسلامی برسید.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته