صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان رأی به قانون اساسی جمهوری اسلامی
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع رأی به قانون اساسی جمهوری اسلامی
  • حضار ملت ایران

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

خواهران و برادران! محرّم ماهی است که به وسیلۀ سید مجاهدان و مظلومان، اسلام زنده شد و از توطئۀ عناصر فاسد و رژیم بنی‏امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند رهایی بخشید. اسلام از اول پیدایش با خون شهیدان و مجاهدان آبیاری شد و به ثمر رسید. اسلام در کشور ما می‏رفت تا به تباهی کشیده شود که با خون شهیدانِ ملت ما حیات خود را باز یافت.

در این موقع که بحمداللّه‏ تعالی قانون اساسی نوشته شد و به تصویب علمای اعلام و روشنفکران رسید، عناصر توطئه‏گر که با قدم و قلم می‏خواستند جمهوری اسلامی تصویب نشود و رأی نیاورد، اینک می‏خواهند به ثمر نرسد. قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر[ین]ثمرۀ جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأی دادن و حضور در حوزه‏های رأی گیری خودداری کنید. اسلام، بزرگتر از آن است که به واسطۀ یک اِشکال قابل رفع، از اساس آن صرف نظر نمایید. اگر اِشکالی باشد ممکن است در متمم[1]ـ که در نظر گرفته‏اند ـ رفع شود. عزیزان کُرد و عرب و بلوچ و ترکمن و سایر قشرهای محترم! اسلام برای همه و به نفع همه است، و جمهوری اسلامی ان‏شاءاللّه‏ تعالی تأمین تمام نابسامانیها را می‏کند. عناصری که در اطراف ـ از آن جمله مناطق کردنشین و مناطقی که
برادران اهل سنت هستند ـ تبلیغ می‏کنند که مانع از رأی دادن به قانون اساسی شوند، دوستان شما نیستند؛ دلسوز برای شما و کشور شما نیستند. از این تکلیف شرعی شما را باز ندارند؛ و شما را باز در مقابل برادران خود قرار ندهند.

اینجانب در روز اخذ آرا، رأی مثبت می‏دهم و از تمام برادران و خواهران عزیز خود از هر قشری و در هر مسلکی هستند تقاضا می‏کنم که به این قانون سرنوشت ساز رأی مثبت بدهند. عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم ـ که کشور ما را می‏خواهند به تباهی بکشند ـ نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 - در متمم قانون اساسی، اصولی که تصویب آن بعداً ضرورت می‏یابد، گنجانده می‏شود. قانون اساسی در رژیم گذشته نیز دارای یک متمم بود.