صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اقدامات تحریک‏آمیز رژیم شاه در دستگیری روحانیون پس از قیام 15 خرداد 42
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اقدامات تحریک‏آمیز رژیم شاه در دستگیری روحانیون پس از قیام 15 خرداد 42
  • حضار میلانی، سید هادی

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

به عرض محترم عالی می‏رساند، مرقوم مبارک که شامل مطالب عالیه و اظهار الطاف کریمه بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت و عظمت حضرتت و جمیع مراجع عظام و سایر مسلمین را از خداوند تعالی خواستار است. امید است خداوند تعالی همه را به وظایف شرعیّه و عمق مسائل موجوده آگاه و به عمل آن تأیید فرماید.

مطالب به نظر حقیر در پردۀ ابهام عجیبی است و مسائل روز به هیچ وجه روشن نیست و اخبار گوناگون داخل و خارج موجب نگرانی شدید اینجانب است و خوف آن است که دستهای خبیث ناپاکی بخواهند به تمامیّت ارضی مملکت خدای نخواسته لطمه‏ای وارد کنند. اولیای امور یا غافل هستند یا معذور؛ در عین حال که وضع خارجی خصوصاً مطالبی که در موضوع خوزستان و کردستان گفته می‏شود و اخیراً در جراید راجع به خوزستان نوشته می‏شود[1]و دولت باید آرامش داخلی را به هر نحو است حفظ کند، دیده می‏شود که کارهای تحریک‏آمیزی در داخل انجام می‏گیرد. شیراز را به گرفتن آقای دستغیب[2]و جهرم و حوالی آن را به گرفتن آقای آقاسید حسین[3]و تبریز را به گرفتن آقای
قاضی
[4]و قم و تهران را به گرفتن جمعی از اهالی منبر و خراسان را به گرفتن آقای طبسی[5]و کارهای دیگر و اصفهان را به نحو دیگر و سایر بلاد را هر یک به نحوی ناراحت و عصبانی می‏کنند. این مطالب حقیر را ناراحت و نگران نموده است و می‏ترسم خدای نخواسته صحنه‏های اسف‏انگیزی به وجود آید که برخلاف مصالح مملکت و اسلام است. تنبیه به اولیای امور بی‏اثر است و مثل اینکه به طور خودکار یا الزام کارهایی انجام می‏شود که عاقبت وخیمی خدای نخواسته داشته باشد. حضرتعالی با توجه و تعمّقی که به اطراف مسائل دارید لازم است در این موضوعات فکری فرمایید یا به وسیله‏ای اولیای امور را متذکر فرمایید که دست زدن به کارهای تحریک‏آمیز در این موقعیت و موقع خطرناک است گرچه تذکر به دولتها در این وضع بی‏نتیجه است، البته در امر روز با این وضعیت باید کمال احتیاط و حزم شود که خدای نخواسته مسلمین یا روحانیون آلت دست مقاصد سوء نشوند بنده یک نفر که مورد اطمینان طرفین باشد از دولت خواسته‏ام که مصالح و مفاسد را تذکر دهم با اینکه سه چهار روز می‏گذرد جوابی نیامده و شاید هم نیاید. دولت اختیاری ندارد که طرف مذاکره بتواند بشود. این مملکت را که مورد علاقۀ همۀ روحانیون است و استقلال و تمامیت ارضی آن مورد علاقۀ آنها است دستهای مرموزی دارد به پرتگاه می‏کشاند مگر آنکه خداوند تعالی به برکت ولی عصر عجّل‏اللّه‏ تعالی فرجه الشریف حفظ فرماید. مستدعی در مظان استجابت دعوات در مواقع تشرف به آستان قدس حقیر را منظور نظر مبارک فرمایید. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ در آن زمان، دولت حاکم بر عراق با تبلیغات سوء خود علیه ایران و به کارگیری عناوین و اسامی مجعول و تحریف شدۀ «عربستان» به جای «خوزستان» و «خلیج عربی» به جای «خلیج فارس» خصومت خود علیه کشور ما را آشکار می‏کرد. در کردستان هم، افراد خودفروخته‏ای از «تجزیه» و طرح «کردستان بزرگ» سخن می‏گفتند.
2 ـ آقای سید عبدالحسین دستغیب.
3 ـ آقای سید حسین آیت اللهی. 
4 ـ آقای سید علی قاضی طباطبایی.
5 ـ آقای عباس واعظ طبسی.