صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان نقش و ماهیت بازار
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع نقش و ماهیت بازار
  • حضار مصاحبه‏کننده: خبرنگار آژانس سیگما

سؤال:[آیا توده‏هایی که در بازارند و پیروان شمایند پشتیبانی‏شان از شما به علت عقاید مذهبی‏شان است؟ به علت اعتقادشان به شماست؟ و یا به علت این است که شما شانس تظاهرات علیه شاه را برای ایشان فراهم آورده‏اید؟]

جواب:بله به دلیل عقاید مذهبی‏شان است که آنها را وادار می‏کند علیه ظلم و دیکتاتوری قیام کنند. و اساساً اسلام مذهبی است که هم به آنان مبارزه با ظلم و نابرابریها را می‏آموزد و هم اینکه چگونه باید یک جامعۀ سالم مترقی و پیشرو بنا کنند. و چون ما را بیان کنندۀ عقاید و خواسته‏های خود می‏دانند از ما پشتیبانی می‏کنند.

ــ[مردمی که در بازار کار می‏کنند چه کسانی هستند؟]

ــمسلمانانی هستند که واسطۀ انتقال اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم به دست آنان هستند که البته بسیار هم اتفاق افتاده که به علت نظام فاسد و غیر اسلامی، رژیم در همۀ زمینه‏ها از جمله زمینۀ اقتصادی، شکل روابط تجارتی را هم از حدود اسلامی آن بیرون برده است. ولی به هر حال علاقه به اسلام و کشور اسلامی ایران را با فداکاریهای بیدریغ خویش ثابت کرده‏اند.

ــ[موقعیت بازاریان در جامعۀ ایرانی چگونه است؟]

ــبازار و بازاریان همیشه از احترام خاصی در جامعۀ ایرانی برخوردارند و تصمیمات آنان در مبارزات سیاسی نقش بسیار مؤثر و گاهی تعیین کننده‏ای داشته است. و نیز همیشه منشأ خدمات اجتماعی فراوان بوده است و در حوادث همیشه از بهترین کمک‏کنندگان مردم ضعیف و محروم بوده‏اند.

ــ[آیا بازار همیشه منشأ مخالفت با شاه بوده است؟]

ــبازار هیچ‏گاه تا به حال حمایت از شاه نکرده است و اگر گاهی چنین چیزی به آن نسبت داده شده است، صرفاً تهمت است.

ــ[آیا فکر نمی‏کنید که فرمانهای مکرر شما برای اعتصابات منجر به خرابتر شدن اوضاع اقتصادی در ایران گشته و مشکلات مالی برای مردم فقیر تولید کند؟]

ــبدیهی است که جنایات شاه ضربه‏های هولناکی به مردم ایران وارد آورده است. چه در زمان قدرت او و چه امروز که ملت می‏خواهد او را کنار بزند ولی ملت ایران پایداری خود را در مقابل این مشکلات ثابت کرده است. بازاریان خوب دریافته‏اند که ضررهای ناشی از اعتصابات به مراتب بهتر است از زیر یوغ استعمار و رژیم کنونی بودن.

ــ[آیا شما یک برنامۀ سیاسی مشخص دارید که پس از بازگشتتان به ایران اعمال شود؟]

ــمسلّم است که ما همیشه راهنماییهای خود را می‏کنیم و برنامه برای آینده هم داریم که در اختیار حکومت آزاد و اسلامی آینده قرار می‏دهیم و آنها هستند که تصمیم می‏گیرند و ملت هم همیشه بر کارهای خود نظارت می‏کند.