صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان آیندۀ سیاسی ایران ـ نفت ـ رهبر آیندۀ جمهوری اسلامی
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع آیندۀ سیاسی ایران ـ نفت ـ رهبر آیندۀ جمهوری اسلامی
  • حضار مصاحبه‏کننده: خبرنگار روزنامۀ دانمارکی

سؤال:[نظرات و درخواستهای سیاسی شما در ایران امروز چیست؟]

جواب:نظر ما این است که دست خائنین به این مملکت را کوتاه کنیم و درآمد مملکت را صرف محتاجان و فقرای آن و مصالح ملت کنیم و حکومت جائرانۀ پهلوی را بر هم زنیم و یک رژیم بر پایۀ عدالت و دمکراسی حقیقی که ضامن آزادی و استقلال مملکت باشد به وجود بیاوریم.

ــ[منظرۀ آیندۀ ایران را به چه ترتیب ملاحظه می‏فرمایید؟]

ــما امیدواریم که قیام ملت به آنچه ملت می‏خواهد که حکومت اسلامی است، منتهی شود. و می‏دانیم که در آینده، تحت لوای حکومت اسلامی، منافع ملت تأمین می‏گردد، و آزادی و استقلال برای ملت و مملکت به ارمغان می‏آورد.

ــ[حضرت آیت‏اللّه‏، در مطبوعات جهان مباحثی هست در مورد اینکه موضع شما نسبت به کمونیستها و مارکسیستها چیست؟]

ــبرنامۀ ما، در حکومت اسلامی مبنی بر توحید است، و آنها بر خلاف این عقیده و ایدئولوژی هستند. بنابراین ما در یک جهت نمی‏توانیم با آنها حرکت کنیم.

ــ[آیا نظر حضرت آیت‏اللّه‏ این است که نفت کشورتان را برای نسلهای آینده دست نخورده نگه دارید و حفظ کنید، و اگر چنین نظری هست آیا به این معنی است که مایل هستید صادرات نفت را متوقف کنید؟]

ــخیر، ما صادرات نفت را متوقف نمی‏کنیم و نسل حاضر احتیاج به‏پول این نفت دارد. آنچه را که ما با آن مخالف هستیم و از آن جلوگیری می‏کنیم از تعدیاتی است که تا حال
به ما، چه از جانب نفت و درآمد آن، و چه از ناحیۀ سایر امور شده است. ما از این زیاده‏رویها جلوگیری می‏کنیم، و الاّ نفت را می‏فروشیم وارز می‏گیریم. اختیار نفت و درآمد حاصل از آن با خود ماست.

ــ[حضرت آیت‏اللّه‏، شما آیندۀ ایران را بین بلوک شرق ـ یعنی شوروی ـ و غربیها چگونه می‏بینید؟]

ــملت ایران اجازه نمی‏دهد که هیچ مملکتی در امور داخلی او دخالت کند و آزادی و استقلال خودش را حفظ می‏کند، و با تمام کشورها هم به طور احترام متقابل عمل خواهد کرد.

ــ[حضرت آیت‏اللّه‏ ، ما همیشه به افراد مسن احترام می‏گذاریم، شما نقش خودتان را در نهایت در حکومت آیندۀ ایران چگونه می‏بینید؟ و آیا فکر می‏کنید چه کسی حکومت جدید را که مورد نظر شماست باید رهبری کند؟]

ــما اشخاصی که برای حکومت لایق باشند داریم و در آیندۀ نزدیکی معرفی خواهیم کرد. و اینطور نیست که گفته شده است که اگر چنانچه شاه برود یک خلأی پیدا می‏شود. البته من خودم بنای دخالت مستقیم در امور را ندارم. وقتی که حکومت تأسیس گردد من سِمت هدایت را دارم.