صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان انقلاب ایران و ابرقدرتها و رژیم صهیونیستی
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع انقلاب ایران و ابرقدرتها و رژیم صهیونیستی
  • حضار مصاحبه‏کننده: خبرنگار روزنامۀ لبنانی السفیر

سؤال:[واشنگتن، انقلاب ایران را حرکتی بر ضد مدرنیزه کردن به حساب آورده و با آن مخالفت دارد. موضع شما در مورد فعالیتهای امریکا بر ضد انقلاب چیست؟]

جواب:امریکا با کودتای نظامی، مجدداً شاه را بر ایران تحمیل کرد[1]و به نام مدرنیزه کردن مملکت، انقلاب امریکایی شاه[2]را به راه انداخت و دیدیم که نتیجۀ تمام این انقلاب به سود امریکا و خرابی ایران بود. کشاورزی مملکت نابود شد و ایران بازار مصرف مواد غذایی امریکا شد. مخازن زیرزمینی از نفت گرفته تا مس و سایر مخازن همه به نفع امریکا تاراج شده و می‏شود و در عوض سلاحهایی به ایران داده شد که به درد مملکت نمی‏خورد. و زیان دیگرش هم تحمیل بیش از چهل هزار مستشار نظامی با هزینه‏های سرسام‏آور آن است که گذشته از اینکه ارتش ما را از حیثیت انداخته است، تمامی مقدرات کشور را هم به دست آنها سپرده است و به دست همین شاه، ایران را پایگاه نظامی امریکا کرده و نیز با پول همین ملت، شاه را مأمور و ژاندارم منطقه در خلیج فارس کرده و اینها همه بخشی از ظلمهایی است که امریکا به ملت ما کرده است. بنابراین، چرا واشنگتن بر ضد انقلاب ملت ایران فعالیت نکند؟

ــ[آیا دخالت مستقیم امریکا را بعید می‏دانید؟]

ــهم اکنون هم چیزی کمتر از دخالت مستقیم نیست.

ــ[جَوهای بین‏المللی امپریالیستی دشمن با انقلاب وجود دارد. انقلاب چگونه برای رویارویی با این
جوها عمل خواهد کرد؟ آیا شما برای دستیابی به کمک نیروهای مترقی و اسلامی در جهان، کوشش می‏کنید؟
]

ــدشمنان انقلاب اسلامی در امپریالیستها خلاصه نمی‏شود. ولی اوضاع در سطح جهانی به نفع این نهضت است و بتدریج این انقلاب هواداران خود را جذب و راه را برای پیشرفت باز می‏کند.

ــ[اکنون موضع اتحاد شوروی به عنوان دولت چیست؟]

ــتاکنون دولت اتحاد شوروی بسیار بد عمل کرده است. آخر شوروی هم، گاز ایران را می‏بلعد و آیا کسی بهتر از شاه را دارد؟ ما روی پای خود می‏ایستیم و مطمئناً پیروزیم.

ــ[موضع فعالیتهای ارتجاعی و در پیشاپیش آن سعودی، بر ضد انقلاب چیست؟]

ــبدیهی است که نهضت مقدس اسلامی همچنان که رژیم شاه را در ایران به خطر انداخته و به نابودی می‏کشاند، همچنین رژیمهای ارتجاعی در سایر کشورهای اسلامی را نیز تهدید می‏کند. از این رو طبیعی است که آنها از شاه حمایت می‏کنند.

ــ[آیا توقع این را دارید که در جهان عرب و جهان اسلام، مشکلاتی برای انقلاب اسلامی ایران پدید آورند؟]

ــدشمنان اسلام از هیچ کوششی برای نابودی این نهضت فروگذار نمی‏کنند، ولکن به یاری خدای تعالی نهضت مقدس اسلامی، راه خود را بسرعت باز می‏کند و پیش می‏رود.

ــ[پیمانهای خارجی که انقلاب کوشش دارد برقرار نماید چیست؟]

ــما هرگز داخل درهای بسته زندگی نمی‏کنیم، ولی این درها را نیز برای استعمارگران باز نمی‏نماییم که اکنون شاه چنین کرده است. روابط خارجی ما بر اساس حفظ آزادی، استقلال و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمین است و بر این اساس با هر کشوری که مایل باشد با احترام متقابل عمل می‏کنیم.

ــ[شما نداهای متعددی برای ارتش داشته‏اید، ولی ظاهراً ارتش هنوز وحدت خود را حفظ کرده است. آیا این درست است؟]

ــطبق اخباری که به ما می‏رسد حوادثی در ارتش اتفاق افتاده و می‏افتد که نشانۀ بیداری
آنهاست. و ما مطمئنیم که دیر یا زود به ندای ملت پاسخ برادرانه خواهند داد.

ــ[آیا اعتقاد دارید که شاه، موضوع اقلیتها و قومگرایی را در ایران به کار خواهد گرفت تا توده‏های ایرانی را متشتت سازد؟]

ــاولاً بیش از نود درصد مردم ایران مسلمان هستند و اقلیتها در برابر آنان و در برابر یکپارچگی آنان نمی‏توانند اخلال کنند. و ثانیاً چه کسی از ظلم شاه در امان بوده است که امروز به ندای او پاسخ بگوید، خواه مسلمان و یا غیر مسلمان.

ــ[شایعاتی غربی وجود دارد مبنی بر اینکه انقلاب ایران بر نیروی روحی امام، یعنی فرد، تکیه دارد. آیا این درست است؟]

ــاگر در گذشته نهضت ایران متکی به فرد یا گروههایی بوده است، امروز این انقلاب از درون مردم می‏جوشد و از فطرت آنان برمی‏خیزد. لذا ما معتقدیم با نبودن فرد خاصی نهضت خاموش نمی‏شود.

ــ[در اذهان مردم، دربارۀ برنامۀ انقلاب به عنوان یک انقلاب اسلامی، اشتباهی وجود دارد. مضامین فکری، اقتصادی و بین‏المللی انقلاب اسلامی ایران چیست؟]

ــانقلاب اسلامی بر مبنای اصل توحید استوار است که محتوای این اصل در همۀ شئون جامعه سایه می‏افکند. در اسلام، تنها معبود انسان و بلکه کل جهان، خداست که همۀ انسانها باید برای او یعنی برای رضای او عمل کنند. هیچ چیز و هیچ کس را نپرستند. در جامعه‏ای که شخص پرستیها و شخصیت پرستیها، نفع پرستیها و لذت پرستیها و هر نوع پرستش محکوم می‏شود و فقط انسانها دعوت می‏شوند به پرستش خدا، در آن صورت همۀ روابط بین انسانها، چه اقتصادی و یا غیر اقتصادی در داخل چنین جامعه‏ای و در رابطۀ این جامعه با خارج تغییر می‏کند و ضوابط عوض می‏شود، همۀ امتیازات لغو می‏شود. فقط تقوا و پاکی ملاک برتری است. زمامدار با پایین‏ترین فرد جامعه برابر است. ضوابط و معیارهای متعالی الهی و انسانی، مبنای پیمانها و یا قطع روابط است.

ــ[آیا شعار رویارویی مسلحانه با شاه، یک شعار واقعی و قابل تحقق است؟]

ــبرای ما، در راه رسیدن به خواسته‏های اسلامی، هیچ چیز غیرممکن نیست.

ــ[آیا خبر جدیدی در مورد امام موسی صدر هست؟]

ــاقداماتی شده است؛ امیدواریم سودمند باشد و ایشان که مورد علاقۀ من و نیز شیعیان، بلکه مسلمین لبنان است، هر چه زودتر به وطن خویش برگشته و به کار خود مشغول شوند.

ــ[آثار قراردادهای «کمپ دیوید» و خیانت سادات بر انقلاب ایران چیست؟]

ــقرارداد «کمپ دیوید» و یا هر اقدامی که موقعیت اسرائیل را محکمتر می‏کند، اصولاً نه تنها به ضرر فلسطینی‏ها و اعراب، بلکه به ضرر همۀ کشورهای منطقه و در نتیجه تقویت همۀ نیروهای ارتجاعی منطقه است.

ــ[آیا از طرف خود پیامی برای ملت عرب دارید؟]

ــپیام من برای برادران عرب و مسلمان این است که بیایید اختلافات را کنار بگذارید و دست برادری به یکدیگر بدهید و همگام و هم‏پیمان با همۀ برادران مسلمان غیر عرب، تنها اسلام را تکیه‏گاه خود قرار دهید. شما با داشتن ذخایر مادی که از حساب افزون است و از همۀ آنها مهمتر ذخیرۀ الهی و معنوی، که اسلام است، می‏توانید قدرتی باشید که هرگز ابرقدرتها هوس تسلط بر شما را نکنند و اینگونه شما را از چپ و راست، مورد حمله قرار ندهند و همه چیزتان را غارت نکنند.

ــ[نظر شما در مورد سرنوشت «قدس» چیست؟]

ــ«قدس» متعلق به مسلمین است و باید به آنان برگردد.

1 ـ 28 مرداد سال 1332.
2 ـ رفراندم 6 بهمن 1341 که «انقلاب سفید شاه و ملت» نامیده شد.