صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان زیانهای مادی و معنوی شاه برای ایران ـ رسالت پیام‏رسانی ایرانیان برون مرزی
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع زیانهای مادی و معنوی شاه برای ایران ـ رسالت پیام‏رسانی ایرانیان برون مرزی
  • حضار حضار: دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج

[بسماللّه‏ الرحمن الرحیم]

فرار مغزها

... خدا همۀ شما را حفظ کند ان شاءاللّه‏. ما امیدواریم این نیروهایی که الآن دارد در خارج از ایران مصرف می‏شود[به ایران برگردد]، نیروهای انسانی که مهمترین نیروهای مملکت است، بسیاری‏اش الآن در خارج ایران مصرف می‏شود و تقریباً از جیب ایران بیرون می‏رود و هدر می‏رود؛ این هم یکی از ضررهایی است که از شاه به ملت ما می‏رسد، علاوه بر ضررهای مادی ضرر معنوی است که از این شخص به ما می‏رسد، برای اینکه محیط ایران را جوری کرده‏اند که خود ایرانی‏ها، آن اشخاصی که مؤثر هستند، نمی‏توانند در ایران باقی باشند. بسیاری از اطبا ـ عرض می‏کنم ـ از دکترها، از مهندسین، از اشخاصی که می‏توانند در ایران خدمت بکنند، اداره بکنند ایران را، برای خاطر این دشواریهایی که در ایران هست و شاه پیش آورده است، اینها مع‏الأسف در خارج ایران به سر می‏برند. همین امروز که دو نفر از امریکا آمده بودند، طبیب بودند، می‏گفتند که اطبایی که از ایران در امریکا هستند با خانواده‏هاشان حدود بیست هزار هستند و بچه‏های اینها ـ[مدت]طولانی است که اینها رفتند آنجا ـ بچه‏های اینها حتی فارسی را نمی‏دانند که در آنجا تربیت شدند. و اینها یک نیروهایی هستند که باید در خود ایران باشند و صرف مصالح ایران بشوند؛ و برای خاطر اینکه ایران اصلاً اختناق است و مردم از وضع ایران به تنگ آمده‏اند، هرکس توانسته از ایران بیرون رفته است. و الآن در ممالک خارجه بسیار از نیروهای ما به هدر می‏رود؛ در صورتی که باید اینها در مملکت
خودشان، خدمت به مملکت خودشان بکنند. و ما امیدواریم که این نهضتی که در ایران پیدا شده است و تمام اهالی ایران که بپا خاسته‏اند و آزادی و استقلال می‏خواهند، ان شاءاللّه‏ حاصل بشود و این نیروهای عظیمی که از ایران در خارج هست برگردند به مملکت خودشان و در آنجا به آب و خاک خودشان خدمت بکنند.

آرمانهای ملت انقلابی ایران

و ما امیدواریم که شما جوانها که در خارج هستید با ایرانی‏ها هم صدا بشوید و مسائل ایران را به خارج ایران ـ که هستید ـ برسانید. تبلیغاتی که از طرف شاه و دارودسته‏اش شده است زیاد است، و ایران را بد معر فی می‏کنند و خواسته‏های ایرانی‏ها را بد معرفی می‏کنند، و شاید بسیاری از خارجیها خیال کنند که ایرانی‏ها ـ به قول کارتر ـ از باب اینکه آزادیِ همچو وسیعی به آنها دادند به صدا درآمده‏اند! و شاید بسیاریشان هم خیال کنند که مردم آشوب طلبی، و وحشی‏ای هستند! در صورتی که اینها آزادی می‏خواهند که همۀ بشر می‏خواهد، استقلال می‏خواهند که همه کس می‏خواهد و می‏خواهند که دست اجانب از مملکتشان کوتاه باشد، می‏خواهند که اقتصاد مملکتشان در دست خودشان اداره بشود، می‏خواهند فرهنگ مملکتشان را خودشان مستقلاً اداره بکنند، می‏خواهند ارتش را دیگران اداره نکنند، مستشارهای امریکایی نیایند و ارتش را قبضه نکنند، می‏خواهند پایگاههای امریکا از مملکتشان برداشته بشود؛ یک مملکت آزاد و مستقل باشد. فریاد ملت ایران این است که حکومت عدل اسلامی می‏خواهند که همۀ این مفسده‏ها را از بین ببرد.

رسالت پیام‏رسانی ایرانیان مقیم خارج

و ما امیدواریم که شما جوانها هم در خارج از مملکت که هستید این مطالب ایرانی‏ها را برسانید به این رفقای امریکایی‏تان، ایتالیایی‏تان، انگلیسی‏تان، فرانسوی‏تان؛ و به آنها حالی کنید که مملکت ایران ـ ملت ایران ـ یک همچو[موضوعاتی]می‏خواهند نه آنطوری که از بس که آزادی به آنها دادند صدایشان درآمده! خیر، از باب اختناقی است
که در ایران هست. الآن هم که
[پی در پی]فریاد می‏زند این مرد که آزادی ما دادیم و... الآن هم همۀ روزنامه‏ها در اختناق هستند. رادیو در دست نظامی هست؛ مملکت اصلاً با حال غیر عادی الآن هست، و همه‏اش نظامی و سرنیزه الآن حکمفرماست در ایران. هیچ آرامشی در ایران الآن نیست و هر روز کشتار هست؛ هر روز گرفتاری هست. همین الآن که تلفن آمده است از ایران، در مشهد تظاهرات برای قتل دیروز هست. قتل دیروز را من الآن نمی‏دانم چی بوده و چقدر بوده.

به هر صورت، خداوند ان شاءاللّه‏ به همۀ شما توفیق بدهد؛ خداوند همه‏تان را به مملکت خودتان با سلامت و با استقلال و آزادی برگرداند. موفق باشید ان شاءاللّه‏.