صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان زنان و سیاست خارجی در نظام آیندۀ ایران
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع زنان و سیاست خارجی در نظام آیندۀ ایران
  • حضار مصاحبه کننده: خبرنگار مجلۀ القومی‏العربی

سؤال:[آیا حرکت ایران دارای تشکیلات سیاسی است؟]

جواب:این حرکت از متن جامعه و فطرت انسانها برخاسته است و متکی به شخص یا اشخاصی نیست، و از روحیۀ قوی و تشکیلات سیاسی آشنا با فهم مردم جامعۀ ایران، برخوردار است. و این عامل، خود تضمین کنندۀ جایگزینی یک تشکیلات سیاسی نیرومند، به جای رژیم شاه است.

ــ[تماسهایی که رهبران مخالفین با شما گرفته‏اند نتیجه‏اش مثبت بوده است یا منفی؟]

ــملت ایران خواسته‏های خود را که عبارت از سرنگونی سلطنت پهلوی و برچیده شدن نظام شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی است، اعلام کرده است. و من جمهوری اسلامی را به ملت ایران پیشنهاد کرده‏ام که بعد از سقوط شاه به آرای عمومی می‏گذاریم و هیچ گروه و شخصی نمی‏تواند با خواست ملت ایران، مخالفت کند و الاّ محکوم به نابودی است. و رهبران مخالفین هم با آنچه من گفته‏ام موافقت کرده‏اند.

ــ[مشارکت فعال زنان در انقلاب چه معنایی دارد؟]

ــزندانهای شاه از زنان شیردل و شجاع مملو است. در تظاهرات خیابانی زنان ما، بچه‏های خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل، به میدان مبارزه آمده‏اند. جلسات سیاسی‏ای که زنان در شهرهای مختلف ایران، برپا می‏کنند کم نیست، آنان نقش بسیار ارزنده‏ای را در مبارزات ما ایفا کرده‏اند. مادران شجاع فرزندان اسلام، خاطرۀ جانبازی و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ زنده کرده‏اند. در چه تاریخی این چنین زنانی را سراغ دارید و در چه کشوری؟

ــ[موضع شما نسبت به اعراب چیست؟]

ــما دست خود را به سوی کشورهای عربی که به مبارزات خود علیه اسرائیل ادامه می‏دهند، دراز کرده و همیشه پشتیبان آنان در مقابل اسرائیل بوده‏ایم. امید است ملتهای عرب از مبارزات ملت ایران دفاع نمایند.

ــ[قدرتهایی که امکان دارد پس از برچیدن رژیم، با آنان همکاری کنید کدام است؟]

ــما با کشورهایی همکاری می‏کنیم که از هم اکنون موضع خودشان را در مقابل شاه روشن کنند.

ــ[اقلیتهای مذهبی در حکومت اسلامی دارای چه حقوقی هستند؟]

ــتمام اقلیتهای مذهبی در ایران برای اجرای آداب دینی و اجتماعی خود آزادند و حکومت اسلامی، خود را موظف می‏داند تا از حقوق و امنیت آنان دفاع کند و آنان هم مثل سایر مردم مسلمان ایران، ایرانی و محترم هستند.