صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اعتصاب شرکت نفت ـ نفی هر نوع سازش
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اعتصاب شرکت نفت ـ نفی هر نوع سازش
  • حضار مصاحبه کننده: خبرنگار روزنامۀ انگلیسی فاینشنال تایمز

سؤال:[با سفارش کردن به مردم ایران در مورد مبارزه با رژیم شاهنشاهی، آیا نتایج مهم این برخورد را که خون زیادی خواهد ریخت می‏پذیرید؟ اگر این برخوردها شدت یابد، در نظر دارید که باز مبارزه‏تان را ادامه دهید؟ اگر شورش خونین در ایران راه بیفتد، بدون قید و شرط از آن پشتیبانی خواهید کرد؟]

جواب:ملت ایران برای رهایی از چنگال دیو استبداد و استعمار و رسیدن به حکومت اسلامی، نهضت مقدس اسلامی خود را آغاز کرده و به یاری خدای تعالی تا رسیدن به پیروزی ادامه خواهد داد. بدیهی است که چون دشمنان قسم‏خوردۀ مردم، یعنی شاه و حامیانش به آسانی حاضر به کنار رفتن نیستند، لهذا لجاجت دشمنان ملت و مقاومت دلیرانۀ مردم مسلمان در مقابل آنان، ضایعاتی برای آنان به بار خواهد آورد. ولکن مسلمان می‏داند که اگر کشته شود در صف شهدای کربلاست و چیزی را از دست نمی‏دهد و بدین مناسبت تا پیروزی نهایی به قیام خود ادامه می‏دهد.

ــ[اخیراً مخالفت خود را علیه دولت نظامی جدید اعلان کرده‏اید. آیا از مردم خواهید خواست که علاوه بر اینکه بر ضد شاه به‏پاخیزند، بر ضد ارتش نیز قیام کنند؟]

ــما اکنون ملت را دعوت به هجوم و حمله به ارتش نکرده‏ایم. تنها از سربازان و افسران ارتش خواسته‏ایم که اطاعت از فرماندهان خود نکنند و به صاحب‏منصبان ارتش نیز هشدار داده‏ام که از شاه اطاعت و حمایت نکنند. و من امیدوارم که سربازان و افسران، که پیوندشان با مردم بریده نشده است، هرچه زودتر به آغوش باز ملت بازگردند، تا پیروزی را در آغوش کشند.

ــ[آیا راه سازشی باقی مانده است که شما از طرف شاه بپذیرید؟]

ــنه، هرگز.

ــ[کم شدن تولید نفت ایران برای اقتصاد کشورهای غربی خیلی گران تمام می‏شود. آیا از اصل قطع شدن نفت پشتیبانی می‏کنید؟]

ــکارگران محروم و کارمندان شرکت نفت، برای خواسته‏های سیاسی مشروع خود اعتصاب کرده‏اند و من از مردم خواسته‏ام که از اعتصاب آنان حمایت کنند. و کشورهای غربی که، حتی به قیمت نابودی ملت و کشور ایران، مایل نیستند ضرری به آنان وارد شود، لازم است بدانند که ملت مسلمان ایران برای به دست آوردن حقوق مشروع و قانونی خود به هرگونه اقدام مفید دست می‏زند، ولو به نابودی منافع غرب بینجامد.

ــ[آیا از سوءقصد به منافع خارجیها در ایران پشتیبانی خواهید کرد؟]

ــاگر خارجیها به آزادی و استقلال ملت ایران احترام بگذارند، هرگز از ناحیۀ مردم به حقوق آنان در محدودۀ قانونی‏اش زیانی وارد نخواهد شد.

ــ[چه روابطی با مقامات فرانسوی دارید؟]

ــمن به کشور فرانسه وارد شده‏ام و از مردم محترم این کشور هیچ بدی ندیده‏ام و با هیچ مقام دولتی هم رابطه‏ای ندارم. بودن من در فرانسه موقتی است.

ــ[آیا پس از اتمام مدت اقامتتان در فرانسه، تقاضای پناهندگی سیاسی را با شرایطی که احتمالاً به شما تحمیل خواهد شد، خواهید پذیرفت؟]

ــمن از هیچ دولتی تقاضای پناهندگی نخواهم کرد.

ــ[اگر رژیم فعلی کنار رود چیزی را که در اصلاحات ارضی انجام شده، از بین خواهید برد؟]

ــاز حقوق اولیۀ هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد. طبیعی است که چون ملت ایران بیش از نود درصد مسلمانند، باید این حکومت بر پایه‏های موازین و قاعدۀ اسلامی بنا شود.