صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان فرهنگ و منطق شاه
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع فرهنگ و منطق شاه
  • حضار طالقانی، سید محمود

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

1 شهر ذی‏الحجة‏الحرام 98

حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین آقای حاج سید محمود طالقانی ـ دامت برکاته

این مسئله امر طبیعی است که شخصیتهایی مثل جنابعالی، که عمر گرانمایۀ خود را در راه آزادی و استقلال کشور و مخالفت بی‏امان با دستگاه جبار و غارتگران بین‏المللی صرف نموده‏اند، در حبس و شکنجه به سر برند و از آزادی محروم باشند. آزادی امثال جنابعالی برخلاف منطق شاه و موازین دولت اوست. فشار ارادۀ آهنین ملت به طوری اعصاب شاه را خرد کرده است که دیوانه‏وار دست به جنایات ننگ‏آوری زده است که روی تاریخ را سیاه نموده. به طوری که مستحضر هستید دست به جنایات تعجب‏آوری زده! در شهرستانها دسته‏های ناشناس از کولیها و اجیرها با چماق و قداره و پشتیبانی قوای انتظامی به جان مردم افتاده و جنایاتی به بار آورده و می‏آورند. دولت ـ که باید حافظ نظم باشد ـ و قوای انتظامی او، به صورت مخرّب و قوای تخریبی درآمده است.

در عصر ما، در کشور بی‏پناه ما، منطقها و لغتها جای خود را عوض نموده: فضای باز سیاسی، همان اختناقها و سانسورهای همه جانبه است؛ تمدن بزرگ، وحشیگریهای بدتر از قرون وسطاست؛ دولت آشتی ـ با مسلسل و توپ و تانک و اخیراً با چماق و قداره ـ مردم را به تباهی کشیدن است؛ اصلاحات ارضی، کشاورزی را ساقط نمودن است؛ استقلال، وابستگی اقتصادی و فرهنگی و نظامی به اجانب است؛ فریادهای مرگ بر این سلطنت پهلوی، شاهدوستی و علاقه به رژیم است.

شما اکنون که از حبس کوچک به حبس بزرگ منتقل شدید، با این حقایق عجیب و لغات تازه مواجه هستید ولی از طرف دیگر با یک تحول عظیم روحی ملت از حیث شناخت، و تحول عملی عظیمتر از حیث عمل مواجه هستید. توده‏های مردم که قبل از نهضت عظیم اسلامی، نظام شاهنشاهی را مظهر ملیت و مدار عظمت کشور می‏دانست و فرمان شاه را مطاع و متبع، و از جزاف‏گوییهای شاهان و گویندگان درباری و مدیحه‏سرایی آنان، کشور را در سایۀ رهبری شاه مترقی و پیشرفته تا دروازۀ تمدن بزرگ می‏پنداشت و استقلال مملکت را در زیر پرچم شاهنشاهی، بیمه شده به حساب می‏آورد، با یک جهش و شناخت همگانی، تمام پایه‏ها و کنگره‏های این قصر خیالی ناگهان فرو ریخت و محتوای این لغات و الفاظ فریبنده و بزک شده ظاهر شد، و تهی بودن این طبلهای پر سر و صدا از محتوا معلوم گردید، و ورشکستگی اقتصادی و به غارت رفتن بیت‏المال و تباهی کشاورزی و وابستگی فرهنگی و ارتشی برملا گردید.

و نیز توده‏هایی که قبل از نهضت به امر یک پاسبان به جشن برمی‏خاست و بر بالای مغازه‏ها بیرق شادمانی می‏زد، و فرمان شاه را به دنبال جزافه‏های شعرای درباری، فرمان ایزد می‏دانست، با یک جهش اسلامی به عصیان برخاست و با مشتهای گره کرده و فریادهای «مرگ بر این سلطنت پهلوی»، مرد و زن و کوچک و بزرگ به خیابانها ریخته و در مقابل مسلسل و توپ و تانک، قهرمانانه مقاومت نموده و با فداکاری و خون جوانان برومند خود، قدرت شاهانۀ متکی بر ابر قدرتها را شکسته و او را مجبور به تسلیم نموده؛ ولی تسلیم او را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. با چه منطق ممکن است از خیانتها و جنایتهای بی‏پایان این اهریمن جهنمی بگذرد و به مقام سلطنت غیر قانونی او سرنهد؟! ما با این منطق، مخالف؛ و کسانی که با آن موافقند با ملت و ما ـ که خدمتگزار ملتیم ـ موافق نیستند. و الی‏اللّه‏ المشتکی. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی