ایران باید از غرور پیروزی نسبی بر آمریکا و اسرائیل بیرون بیاید و ترس این کشورها از خود را زایل کند تا آنها به آمریکا و اسرائیل پناه نبرند. باید تز اسرائیل که سالها به این کشورها القا کرده است که ایران دشمن شماست نه اسرائیل و به این وسیله طرح عادیسازی روابط با آنها را تا حدی پیش برده است ساقط شود.
بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس که در آن تعرضی هم به ایران شده بود، نشان میدهد که وزارت خارجه آمریکا هوشمندتر از وزارت خارجه ماست و به دنبال حفظ همکاری با این کشورها و ممانعت از نزدیک شدن آنها به ایران است.
به جای آنکه وزارت خارجه ما با این کشورها که تا حدی از همکاری با آمریکا ناامید شدهاند و فهمیدهاند که باید با ایران به عنوان یک قدرت منطقهای رفتار دیگری داشته باشند اجلاسی برگزار کند و طرح امنیتی منطقه بدون حضور بیگانه و نیز همکاریهای اقتصادی را پیش ببرد، این آمریکاست که ابتکار عمل را به دست گرفته و میخواهد این کشورها را به شرایط قبل از جنگ برگرداند.
ایران باید از غرور پیروزی نسبی بر آمریکا و اسرائیل بیرون بیاید و ترس این کشورها از خود را زایل کند تا آنها به آمریکا و اسرائیل پناه نبرند.
باید تز اسرائیل که سالها به این کشورها القا کرده است که ایران دشمن شماست نه اسرائیل و به این وسیله طرح عادیسازی روابط با آنها را تا حدی پیش برده است ساقط شود.
این کارها نیاز به پیگیری مستمر دارد و قطعا در ابتدا با مقاومتها و گلهگذاریهایی از سوی این کشورها مواجه خواهد شد، ولی وقتی حسن نیت و خیرخواهی ما برای آنها ثابت شود همکاری خواهند کرد.
مهم این است که طرحی برای این موضوع که مورد تأکید رهبر انقلاب و رئیس جمهور نیز هست در سیاست خارجی ما وجود داشته باشد و مثلا به عنوان گام اول برای تشکیل اجلاسی در اسلامآباد با حضور وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران برنامهریزی شده باشد، ولی ظاهراً چنین طرحی وجود ندارد یا جدی نیست و در مقابل، آمریکا طرحی دارد و وارد عمل شده است.