پایگاه خبری جماران: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مردم ایران صلحطلب و علاقهمند به آرامش هستند، گفت: واقعیت این است که ما سلیقههای سیاسی و جبهههای مختلف در کشور داریم. اینها مورد قبول است و در طول انقلاب هم بودهاند. اما آنچه که برای همه باید مهم باشد حفظ نظام جمهوری اسلامی است. نظام ما با وحدت همه مردم حفظ میشود. اگر خدشهای بر حفظ نظام وارد شود، هیچ سلیقه خاصی نمیتواند کشور را از خطرات داخلی و خارجی حفظ کند. لذا هر کسی که واقعا علاقهمند به حفظ نظام جمهوری اسلامی است مردم عزیز ایران که شایسته بهترین امکانات مادی و معنوی هستند به آن برسند، نیازمند آن اهداف اصلی انقلاب است.
مشروح گفتوگوی خبرنگار جماران با حجتالاسلام و المسلمین احمد مطهری اصل را در ادامه میخوانید:
تحلیل شما درباره تصمیم نظام در بحث مذاکره و تفاهمنامه چیست؟
خدمت شما و همه مردم عزیز و شریف ایران عزیزمان، ایام سوگواری سالار شهیدان را تسلیت عرض میکنم و همچنین یاد میکنیم از روح مطهر رهبر شهیدمان و شهدای جنگ رمضان و سایر بزرگواران و حسینیان و ولایتمدارانی که از دنیا رفتند. به مردم عزیز و شریف ایران و حسینیان و ارادتمندان به ولایت مقام معظم رهبری عرض میکنم این جنگی که ما داشتیم همه میدانند که بر ما تحمیل شد؛ یعنی هیچوقت ایران عزیز و مردم شریف ایران و مسئولین محترم دنبال تنش و ایجاد مشکلات برای مردم جهان نبودند، نیستند و نخواهند بود. اما دشمن هیچوقت متأسفانه این موضوع بسیار مهم که مردم ایران صلحطلب و علاقهمند به آرامش هستند و آنچه که اینها میخواهند عدالت برای کل بشریت است را نفهمیدند.
به هر حال ما وقتی که مشغول کار خودمان بودیم و برای انقلاب و مملکت خودمان تلاش میکردیم، با ادعاهای واهی متأسفانه به کشور ما مکرر در این چند سال حمله کردند و مخصوصا در جنگ اخیر با شهادت رهبرمان، کودکان معصوم و زدن زیرساختها، دیگر موجب شدند مردم عزیز ما تصمیم بگیرند که در مقابل این استکبار جهانی بایستند. بهصورت مبارزه سخت این کار را انجام دادند و الحمدلله پیروزیهای بسیار خوبی در عرصه میدان به دست آمد؛ با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با پشتیبانی دائمی مردم عزیزمان و با درایت مسئولین محترم.
الحمدلله وقتی این پیروزیها به دست آمد، دشمن متوجه شد که ایران لقمه چرب و آسانی نیست که بهراحتی بتوانند آن را از بین ببرند. ما از همه امکانات استفاده کردیم برای اینکه این جنگ را با پیروزی تمام کنیم. مسئولین محترم برای عزتمندی کشورمان و رفاه مردم، حاضر شدند که با شرایط خاصی جنگ را خاتمه دهند و تفاهمنامه امضا کنند. البته از اول هم گفتند، الآن هم مکرر مسئولین ما میگویند که انشاءالله ما مواظبیم؛ دیگر فریب آنها را نخواهیم خورد و عزت مردم ایران را در این مسائل حفظ خواهیم کرد.
امیدواریم که مسئولین با تلاش خودشان و تجربههای فراوانی که از گذشته دارند، بتوانند آنچه که حق این ملت و این نظام است را حفظ کنند و به قلههای تمدن که امام شهیدمان فرمودند، برسانند.
در مورد آثار توافق بر مناسبات داخلی و خارجی ایران و تأثیراتی که خواهد داشت، بفرمایید.
از نظر داخلی انسجام ما را قطعاً بیشتر میکند، چون مردم ما دیدند که وقتی کنار هم هستند با سلایق و فکرهای مختلف، میتوانند ابرقدرتی مثل آمریکا را سر جای خودشان بنشانند. این اولاً سابقه داشت، ولی تجربه نو و جدیدی بود که در کنار هم میشود بود برای ایران عزیز و اتحاد معنوی و ایران را از تمام خطرات حفظ کرد. این تجربه جدیدی بود که مردم ما به آن دست یافتند.
به نظر میرسد که وقتی ببینند این ایستادگی و وحدت موجب شد ابرقدرتی مثل آمریکا پای میز مذاکره بنشیند و شروط ایران را بپذیرد، این انسجام بیش از گذشته خواهد بود که کنار هم باشیم و برای ایران آزاد، مستقل و اتحاد همه سلایق بتوانیم کار کنیم.
اما در روابط خارجی هم خیلی از کشورها در شک و شبهه بودند که آیا یک کشوری مثل ایران میتواند در مقابل ابرقدرت مستکبری مثل آمریکا بایستد و از حقوحقوق خودش دفاع کند؟ این دیگر الحمدلله برای همه کشورها آشکار شد و قطعاً دیگر از این به بعد بدون هیچ شک و شبههای با ایران همکاری خواهند کرد. مخصوصا کشورهای منطقه و کشورهای دوست و کشورهایی که میخواهند مستقل از سیاستهای ابرقدرتها برنامهریزی کنند، قطعا با ما این تبادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را بدون هیچ شبههای انجام خواهند داد و این برای ما که نیازمند بخشهای اقتصادی و سیاسی و ارتباط با کل جهان هستیم، بسیار مفید خواهد بود و به نظرم دیگر کشورها بدون هیچ ترس و واهمهای با جمهوری اسلامی ارتباطات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی خواهند داشت.
مستحضرید که رهبری اخیرا پیامی را صادر کردند و نکاتی در این پیام بود. اما متأسفانه برخی افراد به مسئولان مذاکره از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس توهین میکنند. آیا این روش درست است یا اینکه اساساً این پیام باید محور وحدت باشد؟
واقعیت این است که مقام معظم رهبری در پیامهای مختلفی که داشتهاند، مسائل فرهنگی و اقتصادی داخل کشور را در نظر گرفتهاند؛ هم به مسئولین توصیههای اقتصادی و فرهنگی داشتهاند و هم به مردم عزیز ما قدرت و قوت بخشیدهاند و آنها را سفارش به مواسات و معنویت کردهاند. همه ۱۰ پیام مهمی که آقا دادند، بر محور وحدت، عزت و قدرت نظام جمهوری اسلامی و مردم ما بود. به نظرم به هیچ عنوان ایشان پیامی نمیدهند که خدای نکرده باعث اختلاف بین مردم شود.
ایشان مطالب بسیار مهمی فرمودند که باید به آن دقت شود. فرمودند اگر تضمین رئیسجمهور و اعضای شورای عالی امنیت ملی نبود و مطمئن نبودند که بتوانند کار را پیش ببرند، ما نظر دیگری داشتیم. نباید از این برداشت اختلاف شود. منظور ایشان این است که بالأخره کشور به وسیله مسئولین محترم اداره میشود. در حقیقت ارتباط قوی بین مسئولین و رهبری را نشان میدهد که برای پیشبرد اهداف نظام همیشه پشتیبان ولایت فقیه هستند و از ایشان اجازه میگیرند.
از سوی دیگر مقام معظم رهبری هم خواستند با این پیام به مردم عزیز ایران و کل دنیا بفهمانند که مسئولین با صدق نیت برای عزت و قدرت این ملت و نظام سعی و تلاش میکنند و وقتی ما صدق نیت آنها را بدانیم، اجازه میدهیم با روشهای حقوقی از منافع ملت ایران دفاع کنند. به نظر میرسد که این پیام کاملا در راستای وحدت ملی و وحدت بین مسئولین و ارادت مسئولین به مقام معظم رهبری و اطمینان ایشان به وعدههای مسئولین برای حفظ منافع ملی بوده که چنین اجازهای را فرمودهاند و به نظر نمیرسد که هیچگونه بحث اختلاف بین ملت یا مسئولین و مردم در این پیام ایشان مشهود باشد.
ایشان همیشه فرمودهاند و رهبر شهیدمان هم میفرمودند که ما هیچ اعتمادی به دشمن خبیث و کودککش نداریم، اما منافع ملی و مردم خودمان را به زور از آنها میگیریم و این مستلزم این است که در تفاهمات و مذاکرات این مسائل مطرح شود و ما بتوانیم به حقوق واقعی خودمان برسیم.
در زمینه حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه چه توصیهای به صاحبان تریبون و قلم این روزها دارید؟
واقعیت این است که ما سلیقههای سیاسی و جبهههای مختلف در کشور داریم. اینها مورد قبول است و در طول انقلاب هم بودهاند. اما آنچه که برای همه باید مهم باشد حفظ نظام جمهوری اسلامی است. نظام ما با وحدت همه مردم حفظ میشود. اگر خدشهای بر حفظ نظام وارد شود، هیچ سلیقه خاصی نمیتواند کشور را از خطرات داخلی و خارجی حفظ کند. لذا هر کسی که واقعا علاقهمند به حفظ نظام جمهوری اسلامی است مردم عزیز ایران که شایسته بهترین امکانات مادی و معنوی هستند به آن برسند، نیازمند آن اهداف اصلی انقلاب است.
انتقادهای سازنده بسیار خوب است، تذکر به همدیگر که مواظب باشیم خدشهای بر وحدت ملی وارد نشود بسیار خوب است، توصیههای خوب، راهحلهای خوب برای مسئولین عزیز در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بسیار خوب است، حتی انتقاد از همدیگر برای بهبود مسائل مدیریتی کشور، مشکلی ایجاد نمیکند. اما اینکه سلایق شخصی یا سیاسی یا گروهی خودمان را بر منافع ملی ترجیح دهیم، قطعا منکر است و همانطور که میدانیم امام حسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و به شهادت رسیدند.
امروز بالاترین معروف، حفظ نظام جمهوری اسلامی و وحدت بین آحاد ملت است و بالاترین منکر، تضعیف نظام جمهوری اسلامی و اختلاف بین آحاد مردم است. لذا همه کسانی که تریبون و منبر در اختیار دارند و میتوانند با مردم صحبت کنند - مخصوصاً این ایام که مردم عزیز برای عزاداری اباعبدالله الحسین سلاماللهعلیه جمع میشوند - باید بدانند که حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است و برای وحدت مردم حرف بزنند. انشاءالله عدالت در کشور عزیزمان و منطقه باشد؛ حتما در راستای این موضوع کوشش کنند و خدای نکرده کاری انجام ندهند که در آینده در پیشگاه خداوند متعال و امام حسین(ع) و نسل آینده شرمنده باشند.