پایگاه خبری جماران: هیأت اعزامی دفتر آیتالله العظمی سیستانی با هدایت و نظارت آیتالله سید جواد شهرستانی، نماینده تامالاختیار آیتالله العظمی سیستانی، از آغاز جنگ رمضان تاکنون به ۲۸ استان کشور رفته و در دیدار با خانوادههای شهدا و جانبازان، ضمن اهداء سلام و تحیات آن مرجع عالیقدر، از آنان تکریم و تجلیل کردند.
خبرنگار جماران در خصوص فعالیتهای این هیأت گفتوگویی با سید محمدجواد آل احمد داشته که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
فعالیتهای دفتر آیتاللهالعظمی سیستانی و خدماتی که به خانوادههای شهدا و جانبازان جنگ رمضان در استانها داشتنهاند، چطوری شکل گرفت و تا کنون چه فعالیتهایی داشتهاند؟
این تجلیل و تکریم از خانواده معظم شهدای رمضان، از میناب شروع شد و با اشاره حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی که نگران احوال خانواده شهدا خصوصاً خانواده معزز شهدای دانشآموز مدرسه شجره طیبه بودند. لذا با پیگیری مستمری که آیتالله شهرستانی داشتند و پشتیبانی ایشان، کار شروع شد. حرکت اول ما با محوریت عتبه امام حسین(ع)، تجلیل خانواده مکرم و فرزندان شهدای مدرسه شجره طیبه میناب بود و آن مراسم کلنگزنی که نقطه عطفی در خیروبرکت تجلیل و تکریم از خانواده معظم شهدا شد.
حدود ۲۵۶ خانواده در آنجا تجلیل شدند که شامل خانواده دانشآموزان، فرهنگیان و همینطور جانبازان جنگ رمضان در مرکز استان هرمزگان بودند. اما حرکتی که از میناب شروع شد، ادامه پیدا کرد؛ در استانهای اصفهان، یزد، فارس، خراسان رضوی و تهران همچنان ادامه دارد. حتی استانهایی که مسیر طولانی دارند و امکان پرواز وجود نداشت، تأکید آیتالله شهرستانی این بود که طبق دستور حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی باید بهسرعت و با حفظ شأن خانواده شهدا انجام شود.
در هر استانی که وارد میشدیم، در نهایت احترام نسبت به خانواده معزز شهدا، با حضور مسئولین استان، امامجمعههای محترم و استاندارها که هیأت را استقبال میکردند و در همایشها و جلسات مفصلی که در مرکز هر استان برگزار میشد، خانوادهها مورد تجلیل و تکریم قرار میگرفتند. ما دو بخش تجلیل و تکریم داشتیم: پدر و مادر شهدای مجرد، و همسر و فرزندان شهدای متأهل که در این دو بخش عمده، مورد تجلیل و تکریم قرار میگرفتند و تاکنون بیش از سه هزار نفر شهید مورد تجلیل قرار گرفتند.
آیتالله شهرستانی نسبت به تکتک این خانواده شهدا اعمال نظر میکردند. مثلاً جانباز عزیزمان حسین محمدی را خودشان نظر دادند که ایشان باید ویه مورد تکریم قرار بگیرند. همچنین مادربزرگِ دوازده شهید بهصورت ویژه تجلیل شدند.
تا کنون در چند استان این تکریمها صورت گرفته است؟
ما تا این لحظه در ۲۸ استان کشور تجلیل داشتهایم. از استانی که ۹ نفر شهید داشته تا استانی که حدود ۳۰۰ شهید داشته و استان اصفهان که شهدای بیشتری داشته است. همه اینها مورد تفقد و تکریم قرار گرفتند. در مراسمهایی که داشتیم، تکتکِ خانواده شهدا ملاقات شدند و هیچ خانوادهای در این لیست ما نبوده که در مراسمها خدمتشان نرسیده باشیم.
در استان بوشهر، دوازده شب تجلیل کردیم. در استان ایلام سه چهارهزار نفر از مردم آمدند و منتظر ماندند و تا خانواده شهدا تجلیل و تکریم شوند. ما شهری داشتیم که هنگام حمله پهپادی دشمن، هیأت وارد شد و خانواده شهدا زیر بمباران آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی تجلیل شدند و آن جلسه بهخوبی برگزار شد.
آیا موردی هم پیش آمد که به استانی بیش از یک بار سفر کرده باشید؟
بله؛ هیأت ۹ نفره ما سه مرتبه به اصفهان و زنجان و تبریز هم هر کدام دو مرتبه سفر داشتیم. همچنین برخی شهرها مثل مرند، خوی، میاندوآب و کاشان را به دلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی و فاصله از مرکز استان، به طور ویژه مورد تفقد قرار دادیم.
این تجلیلها به چهشکلی انجام میگیرد؟
این تجلیلها به شکل مادی و معنوی است. تجلیلِ مادی که هدیه مرجعیت عالیقدر است، تقدیم میشود. هدیه معنوی هم تربت مطهر و پاک حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام است که تقدیم خانوادههای شهدا و جانبازان جنگ رمضان میکنیم.
در حاشیه همایشهایی که برگزار شد، فعالیتهای فرهنگی مثل نمایشگاه یا برنامههای مشابه هم داشتید؟
در تمامی استانهایی که رفتیم، نمایشگاه جانبی از تصاویر مطهر و پاک شهدای بزرگوار را داشتیم. معاونت رسانهای مؤسسه آلالبیت در کلیه این مراسمها کلیپها و تصاویر بسیار زیبایی تهیه میکردند. همچنین سخنرانی علما و پخش پیام شفاهی مرجعیت عالیقدر در تمامی این جلسات انجام شد. حتی درخواستهای خانوادههای شهدا به آیتالله شهرستانی منتقل میشود و ایشان برای گرهگشایی در این امور اقدام میکنند.
خانوادههای شهدا چه واکنشی به این اقدام مرجعیت داشتند؟ یعنی این حرکت به لحاظ فرهنگی و اجتماعی چه تأثیری داشته است؟
بزرگترین تأثیرش این وحدت میان روحانیت و مردم است. بعد از هجمههای سنگینی که برای تخریب ارتباط مردم با روحانیت شده بود، این اقدام اثرگذار بود. پیام شفاهی آیتاللهالعظمی سیستانی باعث دلگرمی، تسلی خاطر و تقویت روحیه شد. بهوضوح نهایتِ همبستگی با نظام جمهوری اسلامی، همبستگی با ملت عراق و همبستگی با مرجعیت را میدیدیم؛ اینکه بدانند مرجعیت و روحانیت در کنارشان هستند. اینها اثرات و برکات این کار است.
نکته مهمش این است که این نگاه مرجعیت، یک نگاه جهانی است. مرجعیتی که ما معتقدیم نایب امام زمان(عج) است، در بحرانها در کنار مردم ایران، لبنان، عراق و سوریه به عنوان ناجی و پناهگاه حضور دارد. این نقطه قوت کار است. گرچه کار از جهت عدد و ارقام سنگین و بزرگ است، ولی این اعداد نسبت به آن حرکتِ عظیمِ مرجعیت بسیار ناچیز است. آن حرکت مرجعیت، نشاندهنده همبستگی مردمِ دیندار و ولایتمدار با روحانیت، نظام و اعتقاداتشان است. من معتقدم که این کار، نقطه عطف همبستگی و دلدادگی مردم با مرجعیت و روحانیت بود.