معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت که تحولات اخیر در خاورمیانه نشان داد که پایگاه‌های نظامی خارجی که به بهانه تامین امنیت کشورهای میزبان ایجاد شده اند، اصلا موثر نیستند و بر عکس کشورهای میزبان را به هدف حملات نظامی تبدیل می کنند.

به گزارش جماران، به نقل از آناتولی، دیمیتری مدودف روز چهارشنبه گفت که تشدید جنگ در خاورمیانه، آسیب‌پذیری‌های مرتبط با میزبانی از تأسیسات نظامی خارجی را نشان داد.

وی در مجمع حقوقی بین‌المللی سن پترزبورگ افزود: وخامت اوضاع در خاورمیانه نشان داد که پایگاه‌های نظامی به هیچ وجه کمکی نمی‌کنند. برعکس، آنها به اهداف حملات نظامی تلافی‌جویانه تبدیل می‌شوند.

مدودف استدلال کرد که پایگاه‌های نظامی خارجی مستقر در خاک کشورهای دیگر به تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کمک می‌کنند.

به گفته وی، پایگاه‌های نظامی غربی مستقر در خارج از کشور، حاکمیت ملی را تضعیف کرده و ترتیبات امنیتی جمعی را تضعیف می‌کنند.

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه توضیح داد که سازمان‌های امنیتی منطقه‌ای در نهایت باید پایگاه‌های خارجی را جایگزین کرده و در جهت منافع مناطق مربوطه خود عمل کنند.

مدودف همچنین گفت که رویدادهای اخیر مربوط به ایران و تنگه هرمز، ناهماهنگی‌های میان متحدان آمریکا را در مواجهه با چشم‌انداز رویارویی نظامی مستقیم برجسته کرد.

وی گفت: زمانی که صحبت از نبرد واقعی می‌شود، روح وحدت آتلانتیک شمالی خیلی سریع از بین می‌رود.

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که اقدامات نظامی و تشدید تنش‌ها، خطر درگیری گسترده‌تر را افزایش می‌دهد.

مدودف گفت: تهدید جنگ جهانی در نتیجه چنین اقدامات تحریک‌آمیزی به شدت در حال افزایش است.

 در جنگ تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیسی علیه ایران، ارتش متجاوز آمریکا ار پایگاه های خود در کشورهای منطقه برای حمله به خاک میهن اسلامی استفاده کرد.

جمهوری اسلامی ایران در اقدام قانونی و دفاع از خود مبدا حملات که پایگاه های آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس بودند را هدف قرار داد و بر اساس گزارش های متعدد، این پایگاه ها به شدت آسیب دید و حتی غیر عملیاتی شد.

جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در بامداد ۹ اسفند ۱۴۰۴ (۲۸ فوریه ۲۰۲۶) آغاز شد و پاسخ قاطع نیروهای مسلح ایران در عملیات‌های مختلف از جمله سرنگونی جنگنده‌های پیشرفته دشمن و هدف قرار دادن ناوهای جنگی آمریکایی در آب‌های جنوب، دشمن متجاوز را به بن‌بست نظامی کشاند در نتیجه آمریکا و رژیم صهیونیستی ناچار به درخواست آتش‌بس و آغاز مذاکره شدند.

سرانجام در ۲۰ فروردین ۱۴۰۵ توافق آتش‌بس موقت با میانجیگری پاکستان اعلام شد و مذاکرات ایران و آمریکا در اسلام‌آباد آغاز گردید.

سپس در بامداد ۲۵ خرداد ۱۴۰۵ (۱۵ ژوئن ۲۰۲۶)، پاکستان به عنوان میانجی اصلی از حصول توافق میان ایران و آمریکا خبر داد و اعلام شد که مراسم امضای رسمی این توافق روز جمعه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) در ژنو برگزار خواهد شد.

بر اساس این توافق، جنگ و عملیات نظامی در تمامی جبهه‌ها از جمله لبنان پایان یافته و محاصره دریایی علیه ایران نیز به طور کامل خاتمه می‌یابد.

تحلیلگران نظامی معتقدند آنچه آمریکا را به پای میز مذاکره کشاند، ناتوانی در برابر پاسخ‌های قاطع و غافلگیرکننده نیروهای مسلح ایران بود که ثابت کرد هیچ تجاوزی بدون پاسخ پشیمان‌کننده نخواهد ماند. ‌

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.