نخست وزیر و وزیرامورخارجه قطر گفت: بخشی از کاری که ما اکنون به عنوان کشورهای منطقه انجام می دهیم، ایجاد یک چارچوب امنیتی منطقه‌ای است که امیدواریم در آینده همکاری اقتصادی بین همه ما را به همراه داشته باشد تا منطقه به ثبات بازگردد.

به گزارش جماران، به نقل از ایرنا، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد که حتی اگر تنگه هرمز کاملاً باز باشد، جبران آسیب های اقتصاد جهانی ناشی از جنگ، زمان می‌برد و کمبود کالاهایی مانند کود، اوره، مواد پتروشیمی و هلیوم در ماه‌های آینده احساس خواهد شد.

وی گفت: «ما جلوی تشدید و گسترش خسارت را گرفتیم. اما تأثیر آن نیز مدتی طول خواهد کشید تا ظاهر شود و عواقب آن را در سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) خواهیم دید.»

فایننشال تایمز مدعی شد: دولت دونالد ترامپ پیشنهاد داده کشورهای حاشیه خلیج فارس - که در طول جنگ بیشترین آسیب را متحمل شدند – منابع مالی صندوقی را تأمین کنند که هدف اولیه آن ایجاد وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران باشد.

نخست وزیر قطر از بیان این که آیا دوحه در این صندوق سرمایه‌گذاری شرکت خواهد کرد، خودداری نمود اما گفت: «هدف ما شکوفایی ایران و رشد اقتصاد آن است؛ و سرمایه‌گذاری ما اساساً همیشه صرفاً بر اساس تصمیمات تجاری بوده است.»

شیخ محمد گفت: «بخشی از کاری که ما اکنون به عنوان کشورهای منطقه انجام می‌ دهیم، ایجاد این چارچوب امنیتی منطقه‌ای است. امیدواریم که این امر در آینده همکاری اقتصادی بین همه ما را به همراه داشته باشد تا منطقه به ثبات بازگردد.»

این مقام قطری خاطرنشان کرد که مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس «شالوده» مذاکرات برای دسترسی به یک راه حل پایدار را فراهم کرد و «اکنون در واقع کار اصلی آغاز شده است.»

وی اظهار داشت: در حالی که (رژیم) اسرائیل و حزب‌الله لبنان یکدیگر را به خاطر درگیری‌ها سرزنش می‌کنند، پاسخ (رژیم) اسرائیل «نامتناسب» بوده است. کابینه اسرائیل به جای کاهش تنش و تلاش برای تعامل سازنده و مسئولانه، درگیری‌ها را تشدید کرده است.

وزیر امور خارجه قطر در بخشی از سخنانش پیشنهاد کرد : ایجاد خط تماس مستقیم بین ایران و آمریکا برا ی بازگشایی تنگه هرمز حیاتی است.

مقام قطری پیش‌بینی کرد کشورش تولید عادی گاز طبیعی مایع (LNG) را «ظرف چند هفته» از سر خواهد گرفت.

فاینشال تایمز نوشت: بازگشایی تنگه هرمز، هسته اصلی توافق موقت طرفین درگیر در هفته گذشته و امیدهای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای کاهش بحران انرژی جهانی است.

شیخ محمد در این خصوص اظهار داشت: قطر به عنوان دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در جهان ، پس از امضای تفاهم‌نامه توسط طرفین درگیر در هفته گذشته، آماده‌سازی نفتکش‌های خود را آغاز کرده است.

نخست وزیر قطر گفت: «ظرف چند هفته، تولید به حالت عادی باز خواهد گشت، به جز تأسیسات آسیب‌دیده. تیم‌های ما از چند هفته پیش بسیج شده‌ اند. شرکت قطر انرژی در حال آماده‌سازی برای بازگشت عملیات به حالت عادی به محض عادی شدن وضعیت تنگه است.

به نوشته فایننشال تایمز، قطر که روز یکشنبه به همراه پاکستان میانجی‌گری مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس را بر عهده داشت، امیدوار است وضعیت کشتیرانی در این تنگه ظرف چند هفته نخستِ اجرای توافق، به حالت عادی بازگردد.

شیخ محمد در پاسخ به این سوال که آیا تمدید آتش‌بس ۶۰ روزه بین ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی کافی است یا خیر ؛ به ویژه با توجه به این که حدود دو ماه طول کشید تا دو طرف بر سر تفاهم‌نامه ۱۴ ماده‌ای به توافق برسند، گفت : نکات فنی زیادی وجود دارد که شاید زمان بیشتری ببرد.

مذاکرات سوئیس پس از یادداشت تفاهم اسلام‌آباد و با هدف پیگیری اجرای تعهدات این سند، با حضور هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده و میانجی‌گری پاکستان و قطر در منطقه بورگن‌اشتوک سوئیس برگزار شد.

رایزنی‌ها ابتدا با دیدارهای دوجانبه و جداگانه میان هیأت‌ها و میانجی‌ها آغاز و سپس نشست مشترک چهارجانبه برگزار شد. این نشست پس از حدود ۸۰ دقیقه گفت‌وگو و در پی انتشار پیام اهانت‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا، متوقف شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران، در واکنش به این پیام تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تهدیدهای کاخ سفید وقعی نمی‌گذارد و نیروهای مسلح کشور برای دفاع از ایران آمادگی کامل دارند.در نهایت، مذاکرات با تلاش میانجی‌ها، به بیانیه‌ای منجر شد که در آن نقشه‌راه رسیدن به توافق نهایی ترسیم شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.