گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت‌وگو با جماران؛

آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی: از هر فرصت سیاسی و دیپلماتیک برای تقویت قدرت ملی استفاده کنیم/ امروز بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و پرهیز از اختلافات نیاز داریم/ رسانه‌ها و فعالان سیاسی مراقب باشند وحدت و انسجام ملی آسیب نبیند

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، به خبرنگار جماران گفت: بدون تردید پیام رهبری پیام وحدت، همدلی و انسجام ملی است. حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف نشان داد که ملت ایران در مسائل اساسی کشور در کنار یکدیگر قرار دارند. امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت، همبستگی و پرهیز از اختلافات نیاز داریم.

پایگاه خبری جماران: عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تأکید بر اینکه باید از هر فرصت سیاسی و دیپلماتیک برای تقویت قدرت ملی، افزایش ضریب هوشیاری، انسجام داخلی و رفع کاستی‌ها استفاده کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این مقطع اقتدار و توانمندی خود را به نمایش گذاشته است. ملت ایران نشان دادند که در برابر فشارها و تهدیدها ایستادگی می‌کنند و از منافع و آرمان‌های خود دفاع خواهند کرد. این مسأله موجب ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و جهان شده و بسیاری از بازیگران منطقه‌ای نیز واقعیت قدرت ایران را بیش از گذشته درک کرده‌اند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی را در ادامه می‌خوانید:

 

در شرایطی که کشور روزهای حساسی را پشت سر می‌گذارد، تصمیم نظام برای پذیرش روند مذاکره و امضای تفاهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرایط ما بسیار حساس و درعین‌حال مقدس است. ان‌شاءالله به لطف خداوند این مسیر به سمت جلو خواهد بود و برکات فراوانی برای اسلام، قرآن، ملت ایران و جبهه مقاومت به همراه خواهد داشت. امسال برای ما یادآور دو عاشوراست؛ عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان، و عاشورای دیگری که با فقدان مقام معظم رهبری و مجاهدان بزرگی همراه شد که در مسیر امام راحل، شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی گام برداشتند. یاد و خاطره همه شهدا، جانبازان و مجاهدان راه حق را گرامی می‌داریم و از خداوند متعال می‌خواهیم ما را در ادامه راه آنان موفق بدارد.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد فرصت پیش‌آمده را باید فرصتی برای افزایش آمادگی و ارتقای توانمندی‌های کشور دانست. ما باید از هر فرصت سیاسی و دیپلماتیک برای تقویت قدرت ملی، افزایش ضریب هوشیاری، انسجام داخلی و رفع کاستی‌ها استفاده کنیم. این فرصت نباید موجب غفلت یا کاهش آمادگی شود؛ بلکه باید زمینه‌ساز آمادگی بیشتر در همه عرصه‌ها باشد.

 

برخی معتقدند تفاهم‌نامه اخیر بیش از آنکه پایان یک مرحله باشد، آغاز دوره‌ای جدید از رقابت‌ها و چالش‌هاست. از نگاه شما مهم‌ترین وظیفه مسئولین کشور در این مقطع چیست؟

مهم‌ترین مسأله حفظ هوشیاری و آمادگی همه‌جانبه است. دشمنان ما سابقه بدعهدی و دشمنی دارند و نباید اجازه داد مذاکرات یا توافقات موجب سهل‌انگاری، اختلاف یا کاهش حساسیت‌ها شود. ما باید از این فرصت برای تقویت ظرفیت‌ها، جبران ضعف‌ها و افزایش قدرت بازدارندگی کشور استفاده کنیم تا اگر دشمن بار دیگر قصد تعرض یا سوءاستفاده داشت، با اقتدار بیشتری پاسخ دریافت کند.

 

در مجموع، آیا تصمیم اتخاذشده را در راستای منافع و مصالح کشور ارزیابی می‌کنید؟

بله، این تصمیم را تصمیمی حکیمانه و مبتنی بر مصالح عالی کشور می‌دانم. چنین تصمیماتی پس از بررسی همه جوانب و با درنظرگرفتن شرایط کشور اتخاذ می‌شود. البته موفقیت آن در گرو هوشیاری کامل و نظارت دقیق بر رفتار و تعهدات طرف مقابل است.

 

به موضوع نظارت اشاره کردید. در این زمینه چه ملاحظاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟

باید با دقت کامل بر اجرای تعهدات طرف مقابل نظارت شود. تجربه نشان داده است که اعتماد بدون مراقبت کافی می‌تواند خسارت‌بار باشد. ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا در صورت هرگونه بدعهدی یا تخلف، متناسب با شرایط اقدام کنیم و از حقوق ملت ایران دفاع نماییم.

 

از نظر شما این تفاهم چه تأثیری بر جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی خواهد داشت؟

جمهوری اسلامی ایران در این مقطع اقتدار و توانمندی خود را به نمایش گذاشته است. ملت ایران نشان دادند که در برابر فشارها و تهدیدها ایستادگی می‌کنند و از منافع و آرمان‌های خود دفاع خواهند کرد. این مسأله موجب ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و جهان شده و بسیاری از بازیگران منطقه‌ای نیز واقعیت قدرت ایران را بیش از گذشته درک کرده‌اند.

 

در فضای داخلی کشور نیز بحث‌هایی درباره ضرورت حفظ انسجام ملی مطرح است. پیام رهبری را در این زمینه چگونه تفسیر می‌کنید؟

بدون تردید پیام رهبری پیام وحدت، همدلی و انسجام ملی است. حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف نشان داد که ملت ایران در مسائل اساسی کشور در کنار یکدیگر قرار دارند. امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت، همبستگی و پرهیز از اختلافات نیاز داریم.

 

برخی از عبارت «علی‌الاصول نظر دیگری داشتم» برداشت‌هایی متفاوت ارائه کرده‌اند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

چنین تعابیری باید در چهارچوب مدیریت کلان کشور و اقتضائات تصمیم‌گیری‌های راهبردی تحلیل شود. این موضوع به‌هیچ‌وجه به معنای فاصله گرفتن از مسئولیت نیست، بلکه نشان‌دهنده بررسی گزینه‌های مختلف و انتخاب بهترین مسیر متناسب با شرایط کشور است. در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب نیز شاهد چنین رویکردهایی بوده‌ایم.

 

در شرایط کنونی چه توصیه‌ای به فعالان سیاسی، رسانه‌ای و صاحبان تریبون دارید؟

همه باید مراقب باشند که در زمین دشمن بازی نکنند. امروز جنگ روانی، عملیات رسانه‌ای و تلاش برای ایجاد شکاف در جامعه از مهم‌ترین ابزارهای دشمن است. رسانه‌ها و فعالان سیاسی ضمن حفظ فضای نقد و گفت‌وگو، باید مراقب باشند که وحدت و انسجام ملی آسیب نبیند.

امروز بیش از هر زمان دیگری به هوشیاری، آمادگی، وحدت و توکل بر خداوند نیاز داریم. دستگاه‌های مسئول در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و فرهنگی باید با دقت و آمادگی بیشتری عمل کنند و ملت عزیز ایران نیز همچون گذشته با بصیرت و آگاهی از منافع کشور صیانت خواهند کرد. ان‌شاءالله آینده‌ای روشن و عزتمند در انتظار ملت ایران خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.