مفتی جعفری لبنان: توافق امضا شده بدترین فاجعه ملی است / دولت کلید حاکمیت بیروت را به آمریکل و رژیم صهیونیستی داد
شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان در اظهاراتی گفت: دولت کنونی، کلید حاکمیت بیروت را به وشنگتن و تل آویو سپرده است اما ما به هر قیمتی با این اقدام مقابله میکنیم.
به گزارش جماران، به نقل از شبکه المنار، شیخ احمد قبلان با انتقاد شدید از توافق امضا شده در واشنگتن میان لبنان و رژیم صهیونیستی افزود: آنچه میان دولت کنونی لبنان و رژیم تروریستی اسرائیل زیر نظر آمریکای خبیث توافق شده، بدترین فاجعه ملی است که تاکنون لبنان شاهد آن بوده است و هیچ مشروعیت قانونی ندارد.
وی اضافه کرد: دولت کنونی لبنان با چنین رویکردی فقط نماینده خودش است و نماینده ملت لبنان نیست و مساله خطرناکتر اینکه براساس این توافق، نظارت بر عملکرد ارتش لبنان و سرزمینهای اشغال شده کشور را به ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی میسپارد.
قبلان تصریح کرد: آنچه در واشنگتن اتفاق افتاده، فاجعهای است که بالاتر از آن فاجعهای وجود ندارد و ما هرگز اجازه عملی شدن آن را نخواهیم داد.
وی گفت: کسی که ارتش لبنان را از دفاع از کشور بازداشته است، میخواهد ارتش لبنان را از طریق این فاجعه ملی ذبح کند.
مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا پیش تر ادعا کرد که در پی گفت وگوها در واشنگتن، رژیم اسرائیل و لبنان به چارچوب توافق دست یافتهاند.
وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ روز جمعه به وقت محلی افزود که پس از مذاکرات در واشنگتن، چارچوب یک توافق میان رژیم اسرائیل و لبنان به دست آمده است.
مذاکرهکنندگان ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و لبنان پس از پنجمین دور مذاکرات دیپلماتیک، یک چارچوب سهجانبه را امضا کردند.
روبیو در مراسم امضای چارچوب این توافق تصریح کرد که دستیابی به این چارچوب (توافق اولیه) آغاز کار است.
وزیر خارجه آمریکا گفت: «این شروع آغاز است. کار زیادی در پیش داریم. امروز نخستین گام است و نخستین گام گاهی دشوارترین گام است.»
وی مدعی شد: مردم لبنان شایسته زندگی در صلح هستند و توافق بدست آمده، گام مهمی در جهت تحقق صلح میان (رژیم) اسرائیل و لبنان محسوب میشود.
وزیر خارجه آمریکا از هیاتهای رژیم صهیونیستی و لبنان برای مشارکت و تعهدشان به این توافق قدردانی کرد و گفت که این تنها نخستین گام از «فرایندی دشوار اما ضروری» است.
روبیو افزود که این توافق حاصل مذاکرات در واشنگتن است و نشاندهنده پیشرفت محسوب میشود، اما بار دیگر تاکید کرد که «کار زیادی» همچنان باقی مانده است.
سفیر لبنان در آمریکا نیز اعلام کرد که این چارچوب، گام اولیه در مسیر بازگرداندن حاکمیت لبنان است.
سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن نیز با تکرار اتهامات تل آویو علیه ایران و گروههای مقاومت منطقه، مدعی شد: ما خواهان صلح واقعی با لبنان هستیم.
مشاهده خبر در جماران