کدخبر: ۱۷۱۴۵۶۵ تاریخ انتشار:

توانیر: ۴ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی در حملات دشمن آسیب دید

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به خسارت‌های وارد شده به صنعت برق در حملات اخیر دشمن، گفت که با وجود آسیب به حدود ۴ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی و هدف قرار گرفتن بخش‌هایی از شبکه برق، همکاران صنعت برق توانستند در مدت کمتر از ۴۰ روز شبکه را بازسازی و برای عبور از تابستان آماده کنند.

به گزارش جماران، به نقل از ایرنا، محمد اله‌داد روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به شرایط دشوار صنعت برق در ماه‌های اخیر اظهار داشت: در جریان حملات دشمن، نزدیک به ۲ هزار نقطه از شبکه برق کشور آسیب دید و بخشی از زیرساخت‌های تولید و انتقال برق مورد اصابت قرار گرفت.

وی افزود: در ابتدای فصل تابستان حدود ۴ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور، اغلب در نیروگاه‌های خصوصی، از مدار خارج شد، اما با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت برق در سراسر کشور، عملیات ترمیم شبکه با سرعت انجام شد و بخش زیادی از این ظرفیت به مدار بازگشت.

اله‌داد با قدردانی از تلاش کارکنان صنعت برق، اعلام کرد: در این مدت همکاران ما در شبکه‌ای گسترده با طول بیش از یک میلیون متر از خطوط و تأسیسات برق‌رسانی فعالیت کردند و با وجود شرایط سخت، توانستند پایداری شبکه را حفظ کنند.

به گفته وی، در طول این دوره تعداد خاموشی‌های بیش از یک ساعت بسیار محدود بود، خاموشی به طور متوسط به ۴۵ دقیقه رسید و رضایت مردم از عملکرد شبکه برق برای ما ارزشمند است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای آماده‌سازی شبکه در فصل گرما، گفت: پس از اعلام آتش‌بس، برنامه گسترده‌ای برای بازسازی شبکه و آماده‌سازی آن برای تابستان آغاز شد و در مدت کوتاهی بخش عمده شبکه آسیب‌دیده ترمیم شد.

وی از افزایش ظرفیت تولید برق کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی کشور اکنون به بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات رسیده است و با وجود شرایط جنگی، پروژه‌های توسعه صنعت برق متوقف نشد.

اله‌داد با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شبکه برق، ادامه داد: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه اصلی برق کشور هزینه شده و طول شبکه برق کشور به حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار کیلومتر رسیده است.

وی به توسعه تولید پراکنده نیز اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار نیروگاه کوچک و تولید پراکنده در کشور فعال هستند که بخشی از برق تولیدی خود را به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند و این موضوع به تعادل عرضه و تقاضای برق کمک کرده است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف در تابستان ۱۴۰۵ گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، باید حدود پنج درصد از تقاضای برق کشور از طریق مدیریت مصرف و مقابله با بدمصرفی کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار مگاوات از بار شبکه برق مربوط به سیستم‌های سرمایشی است که مدیریت مصرف در این بخش می‌تواند نقش مهمی در پایداری شبکه داشته باشد.

 

نصب ۷ میلیون کنتور هوشمند در سطح کشور

اله‌داد با اشاره به توسعه کنتورهای هوشمند در کشور، اظهار داشت: تاکنون حدود هفت میلیون کنتور هوشمند نصب شده است که بیش از ۶۰ درصد انرژی مصرفی کشور را پوشش می‌دهد و امکان پایش و مدیریت مصرف را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: مصرف برق ادارات نیز به‌طور دقیق کنترل می‌شود و دستگاه‌های دولتی موظف هستند در ساعات اداری مصرف برق خود را کاهش دهند و پس از پایان ساعت کاری نیز مصرف خود را به حداقل برسانند.

مدیرعامل توانیر به موضوع بدمصرفی و تخلفات در حوزه برق اشاره کرد و بیان‌داشت: بیش از ۷۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، اما حدود ۲۵ درصد مصرف بالاتری دارند و در برخی موارد نیز شاهد برق‌دزدی یا استفاده غیرمجاز از برق هستیم.

وی یادآورشد: برای مقابله با این موضوع، طرحی با عنوان «مهتاب» برای شناسایی مصرف‌های غیرمجاز و برق‌دزدی اجرا شده و سامانه ۱۲۱ نیز برای دریافت گزارش‌های مردمی فعال است.

اله‌داد به کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز اشاره کرد و توضیح داد: فقط در هفته گذشته در یکی از شهرک‌های صنعتی کشور حدود ۶۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز کشف و جمع‌آوری شد که مصرف برق بالایی داشتند و به شبکه فشار وارد می‌کردند.

مدیرعامل توانیر از مردم خواست با مدیریت مصرف و همراهی با برنامه‌های بهینه‌سازی، صنعت برق را در عبور از پیک مصرف تابستان یاری کنند.

 

کشف ۶۰۰ ماینر غیرمجاز در یک شهرک صنعتی

مدیرعامل توانیر با اشاره به افزایش استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز گفت: در بازرسی‌های اخیر حدود ۶۰۰ دستگاه ماینر در یکی از شهرک‌های صنعتی کشف شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۶۰ درصد مصرف برق این شهرک در ساعات نیمه‌شب تا صبح به استخراج غیرمجاز رمزارز اختصاص داشته است.

اله‌داد با اشاره به برخورد با استخراج غیرمجاز رمزارز، اظهار داشت: در یکی از شهرک‌های صنعتی کشور با همکاری پلیس امنیت اقتصادی حدود ۶۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز کشف شد که مصرف برق قابل‌توجهی داشتند.

وی افزود: بررسی مصرف برق این شهرک نشان داد حدود ۶۰ درصد مصرف آن در فاصله ساعت ۱۲ شب تا صبح انجام می‌شده که بیشتر مربوط به فعالیت دستگاه‌های استخراج رمزارز بوده است. تنها در همین عملیات حدود ۲مگاوات بار مصرفی ناشی از ماینرها شناسایی شد.

اله‌داد با بیان اینکه هنوز احتمال وجود دستگاه‌های بیشتری در این شهرک وجود دارد، تأکید کرد: استخراج غیرمجاز رمزارز با استفاده از برق یارانه‌ای به نوعی قاچاق انرژی محسوب می‌شود و می‌تواند شبکه تأمین برق کشور را با مشکل مواجه کند.

مدیرعامل توانیر از ارائه پیشنهادهایی برای برخورد جدی‌تر با متخلفان خبر داد و گفت: پیشنهاد شده است واحدهایی که با استفاده از مجوزهای صنعتی یا تولیدی اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند، در صورت تکرار تخلف با ابطال یا تعلیق پروانه فعالیت مواجه شوند.

وی افزود: در برخی موارد مشاهده شده که از برق یارانه‌ای در واحدهای تولیدی، دامداری‌ها یا حتی چاه‌های کشاورزی برای استخراج رمزارز استفاده می‌شود که این موضوع فشار مضاعفی بر شبکه برق وارد می‌کند.

اله‌داد ادامه داد: در حوزه مصرف خانگی نیز پیشنهاد شده افرادی که اقدام به استخراج غیرمجاز رمزارز می‌کنند، برای مدت یک سال از دریافت یارانه‌های انرژی محروم شوند.

مدیرعامل توانیر به مشکلات مالی صنعت برق اشاره کرد و گفت: صنعت برق با حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات مواجه است که مربوط به ۲ درصد مشترکان می شود و ۷۰ هزار میلیارد تومان این مبلغ برای مشترکان صنعتی استو این موضوع در سال‌های اخیر چالش‌هایی برای توسعه زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های جدید ایجاد کرده است.

 

مشاهده خبر در جماران