ترامپ به دنبال سرنگونی نتانیاهو است
طرفهایی در دولت آمریکا که بسیار به بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم اسرائیل نزدیک تلقی میشوند، در تلاشند تا با احزاب اپوزیسیون، به ویژه با گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و نفتالی بنت، نخستوزیر سابق اسرائیل ارتباط برقرار کنند.
به گزارش جماران، شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داد که مقامات دولت آمریکا در بحبوحه فروپاشی روابط با دولت اسرائیل، به دنبال جایگزینهایی برای او، در حال ایجاد کانالهای ارتباطی غیررسمی با قطبهای اپوزیسیون اسرائیل هستند.
این شبکه اسرائیلی گفت که طرفهایی در دولت آمریکا که بسیار به بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم اسرائیل نزدیک تلقی میشوند، در تلاشند تا با احزاب اپوزیسیون، به ویژه با گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و نفتالی بنت، نخستوزیر سابق اسرائیل ارتباط برقرار کنند.
بر اساس این گزارش، این اقدام در چارچوب تلاش واشنگتن برای یافتن جایگزینهای سیاسی در پی آنچه این شبکه «فروپاشی» فعلی در روابط بین دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا و دولت نتانیاهو به دلیل مخالفت اسرائیل با تفاهمنامه امضا شده توسط واشنگتن با تهران خواند، صورت میگیرد.
شبکه ۱۲ اسرائیل اشاره کرد که ارزیابی طرفهایی در دولت آمریکا حاکی از آن است که احتمال زیادی برای تغییر دولت در اسرائیل وجود دارد، و واشنگتن این را دلیل موجهی برای ایجاد پلها و تفاهمات اضافی برای دوران پس از نتانیاهو میداند.
این تحولات با افزایش تنشها بین کاخ سفید و دولت نتانیاهو همراه است. واشنگتن میخواهد به تفاهمنامه با ایران فرصت دهد تا در طی ۶۰ روز مذاکره به یک توافق گستردهتر تبدیل شود، در حالی که تلآویو نگران است که این توافق دست آن را در لبنان محدود کند و پروندههایی را که برای آن اساسی تلقی میشود، به ویژه برنامه هستهای ایران و موشکهای بالستیک را به تعویق بیندازد.
این تفاهمنامه شامل توقف فوری و دائمی عملیات نظامی در تمامی جبههها از جمله لبنان، بازگشایی تنگه هرمز و رفع محاصره دریایی ایران، همراه با لغو تدریجی تحریمها بر صادرات نفت این کشور است.
انتقادات
این در حالی است که جی دی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، علناً انتقادات تندی را متوجه مقامات اسرائیلی کرد که به توافق واشنگتن با تهران حمله کرده بودند و واکنش داخلی اسرائیل را «وحشت عجیب» و «جنون» توصیف کرد. او سپس به دولت بنیامین نتانیاهو یادآوری کرد که آنها نمیتوانند «تنها متحد قدرتمند» باقیمانده خود در جهان را مورد حمله قرار دهند.
ونس به طور خاص به ایتمار بنگویر، وزیر امنیت ملی، و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مصاحبهای با نیویورک تایمز که روز پنجشنبه منتشر شد و سپس در بیانیهای در کاخ سفید اشاره کرد و پرسید: «پیشنهاد شما دقیقاً چیست؟ شما دولتی با جمعیت 9 میلیون نفر هستید. نمیتوانید به سادگی قتل را به عنوان راه حلی برای هر مشکل امنیت ملی خود اتخاذ کنید.»
بنگویر در پاسخ، از طریق پلتفرم ایکس گفت: «این پیشنهاد است... با نازیهای قرن بیست و یکم، همانطور که ایالات متحده با نازیهای قرن بیستم رفتار کرد، برخورد کنید.»
این پاسخ نشاندهنده شدت مخالفت در میان راستگرایان اسرائیلی با هرگونه کاهش تنش با ایران و حزبالله، به ویژه در صحنه لبنان است.
روز جمعه، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به دولت ترامپ هشدار دادهاند که نتانیاهو ممکن است اقداماتی انجام دهد که تلاشها برای دستیابی به توافق صلح دائمی با ایران را تضعیف کند.
این گزارشها توضیح دادند که تلآویو مصمم به ادامه عملیات نظامی علیه حزبالله در لبنان به نظر میرسد، که با یک بند اساسی در توافق در حال شکلگیری که خواستار توقف حملات در آنجا است، در تضاد است.
مشاهده خبر در جماران