زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری

متولد:
1333-01-09
خلاصه مطلب:

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در تاریخ 10 فروردین سال 1333 در روستای خانوک از توابع زرند کرمان در خانواده ای متدین از طبقه اقتصادی متوسط متولد شد. او از سیاستمداران اصلاح طلب است که سابقه نمایندگی مردم زرند کرمان در مجلس شورای اسلامی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، معاونت امور حقوقی مجلس و معاونت امور مجلس رئیس جمهور را در پرونده خود دارد. 

توضیحات :

روستای محل تولد مجید انصاری از روستاهای آباد و بزرگ و محل تولد بسیاری از روحانیون به نام بوده و در دوران دفاع مقدس شهدای بسیاری را در راه دفاع از میهن اسلامی تقدیم کرده است، این روستا در حال حاضر به شهر تبدیل شده است. 

او فرزند مرحوم حاج اکبر فرزند محمد بن على بن ابوالحسن، از معتمدان و متدیّنان آن ناحیه بود، و به خواربار فروشی مشغول بوده اما به دلیل برخورداری از روحیه شجاعت و همچنین داشتن مطالعات اسلامی و تاریخی به وعظ و خطابه نیز می پرداخت. 

مادر وی مرحوم بى بى رستمى راورى، زنی متدین بود که بیشتر زمان خود را به عبادت و توسل به اهل بیت می گذراند.

 

تحصیلات

مجید انصاری دوران تحصیلات ابتدایی را در دبستان خانوک پشت سر گذاشت و پس از آن به حوزه علمیه معصومیه کرمان رفت. مقدمات، ادبیات و منطق را از سال 1346 تا سال 1349 در این مدرسه نزد  اساتیدی همچون حضرات آیات و حجج اسلام روحانى، حقیقى، شاکرى، سیّد ابوالقاسم موسوى و حسنى فراگرفت، و پس از آن به همراه برادر کوچکترش حمید، به حوزه علمیه قم رفت و در مدرسه ستیه به درس مشغول شد، در این مدرسه در کلاس اساتیدی همچون حضرات آیات و حجج اسلام آشتیانى، طالقانى، مقتدایى، صلواتى، شیخ عبدالقائم شوشترى، حسن تهرانى، اسکندرى، عالمى و.... حضور یافت. 

در همین دوره و با حضور در مدرسه علمیه معصومیه کرمان بود که بیش از پیش به واسطه آشنایی با حجج اسلام هاشمى رفسنجانى، دعایى، محمد جواد حجّتى کرمانى، شهید محمد جواد باهنر با شخصیت حضرت امام خمینی (س) آشنایی یافت. او در کنار تحصیل همواره به تبلیغ و ترویج اندیشه های حضرت امام می پرداخت و از جمله فعالیت های او  تشکیل کتاب‏خانه، سازمان‏دهى گروه ‏هاى جوان، تشکیل کلاس ‏هاى ویژه نوشتن و کارگردانى نمایش‏نامه‏ هاى انقلابى بود. 

پس از پایان فراگیری دروس عمومی، دروس سطح و خارج فقه و اصول را تا سال 1357 فراگرفت. اساتید وی در مقطع تحصیلی سطح عبارت بودند از حضرات آیات بنى فضل، اعتمادى، ستوده، سیّد مصطفى محقّق، سیّد على محقّق و خارج فقه و اصول را نیز نزد حضرت آیت اللّه وحید خراسانى و حضرت آیت اللّه تبریزى فراگرفت.

او همچنین در درس های اصول عقاید، اخلاق، تفسیر قرآن و نهج البلاغه حضرات آیات مکارم شیرازى، مشکینى، نورى همدانى و خزعلى شرکت کرد.

وی تحصیلات دانشگاهی اشرا نیز تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران طی کرد. 

 

فعالیت های اجتماعی و سیاسی

مجید انصاری در حوادث تاریخی مهم قم از جمله "19 دی" حضور داشت، و نیز در جریانات انقلاب با دوستانش در کرمان در ارتباط بود و اعلامیه ها، نوارها و کتاب های حضرت امام را به دستشان می رساند. 

از جمله فعالیت های او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توان به تشکیل جهاد سازندگى، سپاه پاسداران و دیگر نهادهاى ضرورى انقلابى و سرپرستى آن‏ها در سال ۱۳۵۸ اشاره کرد، او در دوره اول، سوم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم زرند کرمان بود.

 

مجید انصاری

 

او در سال پایانی ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود، و از سال 1365 تا سال 1366 اولین رئیس سازمان زندان های جمهوری اسلامی بود، و  در مجلس پنجم پس از عبدالله نوری که به وزارت کشور دولت خاتمی رفت، ریاست فراکسیون خط امام (اقلیت) را برعهده داشت. 

مجید انصاری در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم تهران حاضر شد، و پس از آن برای شرکت در انتخابات دوره چهارم خبرگان رهبری ثبت نام کرد، و بعد از دعوت شورای نگهبان برای شرکت در آزمون کتبی و عدم حضور، رد صلاحیت شد. 

او همچنین از سال 1380 به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است، وی در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز حضور داشته است، او در دولت یازدهم با حکم دکتر روحانی معاون پارلمانی رئیس جمهور شد، و در ۲۲ تیر ۱۳۹۵ به عنوان معاون حقوقی ریاست جمهوری منصوب شده و حسینعلی امیری در معاونت پارلمانی جایگزین وی گردید. او تا پایان کار دولت یازدهم در این سمت باقی مانده و در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ جای خود را به لعیا جنیدی، داد.

 

تصویری از برادران انصاری در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی 

مجید انصاری حمید انصاری محمدعلی انصاری

مقالات