زندگینامه آیت الله سیدعبدالله فاطمی نیا

خلاصه مطلب:

سیدعبدالله فاطمی نیا استاد برجسته اخلاق و مورخ، و استاد حوزه و دانشگاه  بودند، که به سخنرانی و پژوهش در زمینه علوم دینی می پرداختند. 

توضیحات :

سیدعبدالله فاطمی نیا در تبریز و به نقلی در سال 1317 متولد شده اند، اما دو نقل دیگر در ارتباط با تاریخ تولد ایشان موجود است که یکی از آن ها تولد ایشان را در سال 1324 و دیگری در سال 1325 ذکر کرده است. 

پدر ایشان میراسماعیل نام داشت، که از علما و عارفان بزرگ دوران خویش بود، و از همان کودکی فرزند خویش را تحت تربیت خود قرار داد. کمی بعد سیدعبدالله برای علم آموزی نزد آیت الله مصطفوی تبریزی که از شاگردان آیت الله سیدعلی آقای قاضی بود رفته و حدود 30 سال را در محضر ایشان به علم آموزی مشغول بود. در این دوران ایشان تحصیلات حوزوی را نیز آغاز کردند. 

ایشان به یک واسطه از شاگردان آیت الله قاضی محسوب می شوند چرا که تقریبا تمامی اساتید ایشان از شاگردان آیت الله قاضی بودند، آیت الله فاطمی نیا در طور عمر پربرکتشان از محضر اساتیدی از جمله حضرات آیات علامه طباطبایی، الهی تبریزی (برادر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سیدرضا بهاءالدینی، بهجت و دیگر بزرگان بهره برد. 

آیت الله فاطمی نیا از کارشناسان خبره علوم دینی بودند که به پژوهش در این زمینه نیز اشتغال داشتند، و علاوه بر تحقیق به تدریس در حوزه علمیه نیز می پرداختند، ایشان همچنین به عنوان کارشناس مذهبی در صدا و سیما حاضر می شدند، و به سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی نیز اهتمام داشتند. ایشان از اساتید و مفسران سرشناس و زبده صحیفه سجادیه و نهج البلاغه به حساب می آمدند.

ایشان در ارتباط با علم رجال و عرفان نظری علم و آگاهی بسیاری داشتند، با این وجود در منابر عمومی به سخنرانی می پرداختند و در میان مردم به عنوان خطیبی توانا و استاد سخن شناخته می شدند، و عموم مردم از زوایای علمی ایشان بی خبر هستند. 

 

تالیفات

از مرحوم آیت الله فاطمی نیا آثار مکتوبی به یادگار مانده است، شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره یکی از آن هاست که با پیاده سازی سخنرانی های ایشان در این زمینه تهیه شده است. 

از دیگر آثار مکتوب ایشان می توان به دوره سه جلدی «کتاب نکته ها از گفته ها» اشاره کرد، که گزیده ای از سخنرانی های ایشان است. از دیگر آثار ایشان می توان به روضه‌های استاد و فرهنگ انتظار اشاره کرد، همچنین مقالاتی از ایشان در نشریات مختلف منتشر شده است. 

همچنین از ایشان مقالاتی در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌ است.

 

آیت الله فاطمی نیا پس از طی دوره طولانی بیماری در بامداد 26 اردیبهشت ماه سال 1401 دارفانی را وداع گفت.