زندگینامه آیت الله سیدمحمد سعیدی

خلاصه مطلب:

سیدمحمد سعیدی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهر قم است، ایشان سوابقی از جمله عضویت در هیئت امنای مسجد جمکران و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها را نیز در کارنامه خود دارند.

 

 

توضیحات :

سیدمحمد سعیدی در سال 1330 در قم و در خانواده ای متدین و مذهبی متولد شده است، پدرش شهید آیت الله سیدمحمدرضا سعیدی بود که در مشهد متولد شده و برای بهره گیری از محضر اساتیدی همچون آیت الله بروجردی و امام خمینی (س) به قم مهاجرت کرده بود. او پس از مبارزات بسیار در تاریخ 20 خرداد ماه سال 1349 در زندان های شاه بر اثر شدت شکنجه ها به شهادت رسید. 

مادر ایشان خانم طباطبایی شیرازی از نوادگان مرحوم میرزای شیرازی (رهبر نهضت تنباکو) است، که در دوران مبارزه همسرشان با ایشان همراهی می کردند و در حال حاضر نیز به تعلیم قرآن اشتغال دارند. 

ایشان تحصیلات ابتدایی و سال نخست تحصیلات دبیرستان را در شهر قم سپری کردند و پس از آن به همراه پدر راهی تهران شدند و تحصیلات دبیرستان را به پایان رساندند. پس از شهادت پدرشان به وصیت ایشان تصمیم گرفتند فراگیری علوم دینی را آغاز کنند. به همین خاطر راهی قم شدند و مدتی را در مدرسه داراشفاء سپری کردند و برای تکمیل ادبیات عرب به مشهد رفته و از محضر اساتیدی همچون استاد حجت هاشمی و استاد خزاعی بهره بردند. ایشان کتاب معالم را نزد آیت الله واعظ طبسی و لمعه را نزد آیت الله محامی و بخشی از مکاسب را در محضر آیت الله میرزا علی فلسفی آموخت. سپس به مشهد رفته و ادامه مکاسب را در محضر آیت الله ستوده و رسائل را نزد آیت الله رسول تهرانی و آیت الله اعتمادی فراگرفت. او کفایه را در خدمت حضرات آیات فاضل لنکرانی، مظاهری و محقق داماد آموخت و بحث تفسیر را در محضر آیت الله مشکینی سپری کرد، فلسفه را نیز نزد آیت الله شیخ یحیی انصاری و آیت الله حسن زاده آملی فراگرفت. 

پس از آن دروس خارج فقه و اصول را در خدمت حضرات آیات تبریزی، منتظری، وحید خراسانی و میرزا هاشم آملی آموخت. در بحث فن تبلیغ شاگرد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فلسفی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بود، و هم زمان به تدریس نیز پرداخت و سال ها ادبیات و منطق و پس از آن معالم و لمعه، مکاسب، رسائل و کفایه و مدتی نیز شرح و تفسیر صحیفه سجادیه را تدریس می کرد. 

سیدمحمد سعیدی از زمان حیات پدر فعالیت های سیاسی اش را آغاز کرده و پس از شهادت ایشان نیز در چاپ و انتشار آثار امام خمینی با دایی خود حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمهدی طباطبایی همکاری می کرد، و در راه مبارزات بارها دستگیر شد که آخرین مورد آن مربوط به چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. ایشان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای تبین اهداف نهضت امام خمینی راهی بوشهر شد و در آستانه شهر بوشهر دستگیر شده و به بازداشتگاه برازجان و شیراز منتقل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تشکیل کمیته انقلاب در منزل آیت الله سعیدی با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی همکاری کرد و پس ز آن مدتی را با حکم امام خمینی در جهاد سازندگی کاشان حضور داشت، و با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه شد. 

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد سعیدی از سال 1387 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهر قم منصوب شدند.

 

فهرست سایر مسئولیت ها: 

تاسیس، عضویت هیئت مدیره و مدیریت مرکز خدمات حوزه علمیه با حکم مقام معظم رهبری در سال 1370 

عضویت در هیئت مدیره تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 

عضویت در هیئت امنای مسجد جمکران 

فعالیت در بخش استفتائات مقام معظم رهبری 

عضویت در هیئت امنای مسجد مقدس حضرت امام حسن عسگری علیه السلام با حکم مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آیت الله صافی (دامت برکاته).

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از سال 1389 با حکم مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)