زندگینامه اسماعیل کوثری

خلاصه مطلب:

اسماعیل کوثری نماینده دوره های هشتم، نهم و یازدهم مجلس است. او سوابقی همچون مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله و فرمانده لشکر 27 محمدرسول الله را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 

 

 

توضیحات :

اسماعیل کوثری متولد سال 1334 در شهر تهران است. او در رشته جغرافیای سیاسی مدرک کارشناسی اش را دریافت کرده است و دانش آموخته مدیریت امور دفاعی از دانشگاه امام صادق علیه السلام در مقطع کارشناسی ارشد است، او مدرک دکترای دفاعی و امنیت ملی را نیز از دانشگاه امام حسین علیه السلام و در سال 1394 دریافت کرده است، و در حال حاضر «مدیریت امور دفاعی» را در همان دانشگاه تدریس می کند. 

کوثری از مبارزین علیه رژیم پهلوی بوده و از اعضای گروه توحیدی صف بوده است. او همچنین سوابق ورزشی دارد و پیش از وقوع انقلاب اسلامی فوتبالیست بوده است، و در تیم های تاج، افسر و ابومسلم خراسان عضویت داشته است، او در دهه 1350 به تیم ملی جوانان نیز دعوت شده است. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کوثری در سال 1358 با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت این نهاد درآمد و در مجموع 84 ماه سابقه حضور در جبهه دارد و جانباز 70 درصد سال های دفاع مقدس است، او از فرماندهان میانی سپاه در طول سال های جنگ بود. با آغاز غائله های گروهک های تجزیه طلب در استان های غربی کشور برای مقابله با ضد انقلاب راهی مهاباد و نقده شد، در آنجا با شهید همت و شهید اصغر وصالی آشنا شد. کوثری مسئولیت عملیات سپاه 11 قدر در ابتدای جنگ را برعهده داشت، و دوره ای را به عنوان جانشین فرمانده تیپ 20 زرهی رمضان و نیز جانشین فرمانده سپاه یکم ثارالله در جبهه حضور داشت.

 

اسماعیل کوثری

 

پس از شهادت شهید همیت در سال 1362 و شهید عباس کریمی در سال 1363 با حکم محسن رضایی، اسماعیل کوثری به مدت 16 سال در فاصله سال های 1363 تا 1379 فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله را برعهده داشت، و در عملیات های کربلای 5، والفجر 8 و مرصاد حضور داشت. سپس به ستاد کل نیروهای مسلح رفت، و مسئول اداره امنیت آنجا شد.

 

اسماعیل کوثری

 

از سال 1386 اسماعیل کوثری از فعالیت های نظامی فاصله گرفت و به دنیای سیاست وارد شد. در همان سال به عنوان نماینده مردم تهران راهی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شد، و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفت، در دوره بعدی نیز در سال 1390 برای بار دوم نماینده مجلس شد و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شد، در این دور او یکی از اعضای کمیسیون برجام نیز بود.  

در سال 1394 کوثری موفق به جلب آرای مردم برای ورود به مجلس نشد و دوباره به سپاه و این بار قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء بازگشت. او در تاریخ 10 تیر ماه سال 1396 از سوی فرمانده کل سپاه به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران منصوب شد. 

کوثری در مجلس یازدهم نیز بار دیگر توانست راهی مجلس شورای اسلامی شود. 

 

فهرست سایر مسئولیت ها: 

  • مسئول عملیات سپاه تهران
  • فرمانده بسیج استان تهران
  • رئیس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح
  • مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران

مقالات