زندگینامه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

خلاصه مطلب:

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی فرزند مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی، از اساتید حوزه علمیه و نیز از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند.

توضیحات :

محمدجواد فاضل لنکرانی در شهر قم و در سال 1341 در خانواده ای مذهبی متولد شده است. او فرزند سوم مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد فاضل لنکرانی است. جد ایشان آیت الله شیخ فاضل لنکرانی معروف به فاضل قفقازی است، او از فقهای بزرگ عصر خود و معتمد حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) بود. 

 

فاضل لنکرانی

 

ایشان تحصیلات ابتدایی را در مدرسه سنایی قم آغاز کرد، و پس از گذشت 5 سال با توجه به تبعید پدرشان به یزد به دلیل مبارزات سیاسی ایشان نیز همراه پدر راهی یزد شد، و دوره راهنمایی را آنجا به پایان رساند. پس از پایان تبعید پدر به قم بازگشتند و راهی دبیرستان شدند، اما طولی نکشید که مجذوب حوزه شدند و در سال 1356 پس از گذشت یک سال از دبیرستان به حوزه علمیه قم رفتند. البته در سال های ابتدایی حوزه به صورت همزمان دروس رشته تجربی دوران دبیرستان را نیز فراگرفتند، و در این رشته دیپلم گرفتند. 

 

محمدجواد فاضل لنکرانی

 

زمانی که ایشان تحصیلات حوزوی را آغاز کردند دروس رسمی حوزه به دلیل شکلگیری نهضت امام خمینی (س) توسط حکومت تعطیل شده بود، به همین خاطر او در درس های خصوصی اساتید حوزه حاضر می شد و توانست به این وسیله در مدت کوتاهی دروس سطح را به پایان برساند و در سال 1361 بود که فراگیری دروس خارج فقه و اصول را آغاز کرد. در آن زمان که همزمان با سال های دفاع مقدس بود، ایشان به عنوان مبلغ در جبهه های جنگ نیز حضور داشتند. 

 

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

 

از اساتید ایشان می توان به استاد بیگدلی در دروس ادبیات، آیت الله سیدرسول موسوی تهرانی، و آیت الله اعتمادی در دروس رسائل و کفایه، آیت الله پایانی در درس مکاسب، مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار و آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر نام برد. 

ایشان همچنین بعد از پایان دوره سطح، به مدت 15 سال بحث های تخصصی و اجتهادی را نزد پدر بزرگوارشان فراگرفتند. همچنین از محضر آیت الله العظمی وحید خراسانی به مدت 7 سال بهره بردند، ایشان همچنین سال ها از دروس فقه آیت الله سیدکاظم حائری استفاده کردند. 

در سایر دروس نیز مباحث اسفار، اشارات و مباحث تفسیری را نزد اساتیدی همچون آیت الله حسن زاده آملی، و نیز آیت الله جواد آملی پشت سر گذاشتند. و نیز در محضر آیت الله حسن زاده علم هیئت را فراگرفتند. در سال 1376 ایشان از سوی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به درجه اجتهاد رسیدند.

 

محمد جواد فاضل لنکرانی

 

ایشان تدریس را از همان سال های ابتدایی آغاز کردند. آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی تدریس را با دروس مقدماتی آغاز کردند، و دروس عالی حوزه علمیه را از اوایل دهه شصت به مدت 18 سال تدریس کردند. در حوزه فقه نیز دوره های مکاسب (محرمه، بیع و خیارات) را تدریس کرده اند.

ایشان همچنین از سال 1376 دروس خارج اصول را تدریس می کنند، و همچنان به تدریس آن مشغول هستند. همچنین دروس خارج فقه را از سال 1382 آغاز کردند و در موضوعات مختلف آن به تدریس آن ادامه می دهند. 

ایشان در دهه 70 مسئولیت اداره بیت و دفتر پدر گرامی شان مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی را برعهده داشتند. تنظیم و تاسیس دفاتر ایشان در شهرهای مختلف و 

تنظیم و چاپ تالیفات پدر و رساله های علمیه بخشی از مسئولیت های ایشان بود. ایشان از سال 1374 از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند. 

مقالات