زندگینامه علیرضا افشار

خلاصه مطلب:

علیرضا افشار در دوران دفاع مقدس سخنگوی سپاه پاسداران بود، و مدتی به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج و نیز رئیس دانشگاه امام حسین (علیه السلام) فعالیت می کرد، او همچنین سابقه معاونت امور اجتماعی، فرهنگی و شوراهای وزارت کشور را نیز در کارنامه خود دارد.

 

توضیحات :

علیرضا افشار در سال 1330 در مشهد متولد شد. او دیپلم خود را از مدرسه علوی مشهد دریافت کرده است و فارغ التحصیل دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.

افشار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فعالیت های سیاسی توسط نیروهای ساواک دستگیر شده، و 4 ماه زندانی بود، او از دانشجویان پیرو خط امام (س) بوده و در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشته است، او همچنین از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده است. 

افشار از سال 1358 تا 1361 در شورای مرکزی جهاد سازندگی عضویت داشته است، او همچنین مسئولیت جانشینی و ریاست ستاد مرکزی و نیز سخنگویی سپاه پاسداران را در سال های دفاع مقدس به عهده داشته و از سال 1368 تا 1376 به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج فعالیت می کرد، افشار در فاصله سال های 1376 تا 1379 نیز رئیس دانشگاه امام حسین علیه السلام بوده است. 

علیرضا افشار در سال های 1379 تا 1383 معاونت فرهنگی ستادکل و نیز رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بود، در فروردین سال 1383 از ریاست بنیاد به دلیل عدم امکان ادامه همزمان دو مسئولیت استعفا داد، او از سال 1383 مسئولیت معاونت فرهنگی و امور مجلس ستادکل نیروهای مسلح را برعهده گرفته است.

او پس از کناره گیری سیدمجتبی ثمره هاشمی از معاونت سیاسی وزارت کشور از تاریخ 4 شهریور ماه سال 1386 عهده دار مسئولیت این معاونت شد.

در دوران وزارت صادق محصولی در دی ماه سال 1378 علیرضا افشار با حکمی به عنوان معاون امور اجتماعی، فرهنگی و شوراهای وزارت کشور منصوب شد.

علیرضا افشار از گزینه های مطرح برای وزارت دفاع در دولت محمود احمدی نژاد بود و  در سال 1400 به عنوان داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.
 

سمت های اجرایی: 

  • معاون سیاسی وزیر کشور
  •  معاون وزیر کشور در امور اجتماعی، فرهنگی و شوراها
  •  قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور

مقالات

  • در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

    برای نمونه سندی به نفع شهید بهشتی وجود داشت که ایشان را استبداد ستیز و مخالف سر سخت امریکا نشان می داد. این سند را گفتند که منتشر نکنیم، ما گفتیم چرا نباید منتشر شود؟ همه اسناد منتشر شده است این سند هم باید منتشر شود. در نهایت در شورا در مورد منتشر شدن یا نشدن این سند رای گیری شد که انتشار آن رای نیاورد. بعد ها این سند منزل یکی از افرادی که از تسخیر لانه پشیمان شده بودند پیدا شد.