زندگینامه سید کمال خرازی

متولد:
1323-09-10
خلاصه مطلب:

سیدعلی نقی خرازی، مشهور به کمال خرازی از سیاستمداران با گرایش اصلاح طلبی است، که در کارنامه اش سابقه وزارت امورخارجه، عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، سفارت ایران و نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد به چشم می خورد.

توضیحات :

سیدکمال خرازی در 10 آذر ماه سال 1323 متولد شده است، او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه علوی پشت سر گذاشته و در سال 1347 مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان عربی، در سال 1351 مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی اش را از دانشگاه تهران و مدرک دکترای رشته مدیریت آموزشی را از دانشگاه هیوستون دریافت کرده است. 

ایشان درجه استاد تمامی دانشگاه را داراست و در هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران عضویت دارد، او همچنین ریاست هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی را برعهده دارد. 

او پس از پیروزی انقلاب به عنوان نخستین سمت ها مدیریت برنامه های سیمای جمهوری اسلامی را برعهده داشت، از سال 1358 تا 1359 معاون سیاسی وزارت امورخارجه بود، او همچنین مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است و نیز از سال 1359 تا 1368 مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. همچنین در دوران دفاع مقدس همزمان با مدیرعاملی خبرگزاری ایرنا، عهده دار مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ نیز بوده است.

پس از پایان جنگ تحمیلی  در فاصله سال های 1368 تا 1376 به مدت 8 سال به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل منصوب شد و از سال 1376 تا 1384 وزیر امورخارجه در دولت های هفتم و هشتم بود، او همچنین صاحب موسسه غیرانتفاعی "مهر البرز" در تهران است.

کمال خرازی به دلیل فعالیت های فرهنگی در اوایل پیروزی انقلاب و 8 سال دفاع مقدس در سال 1393 نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

مقالات