زندگینامه عماد افروغ

متولد:
1336-10-26
خلاصه مطلب:

عماد افروغ از جامعه شناس، نویسنده و سیاستمدار است که سابقه حضور در مجلس هفتم، و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس در کارنامه او به چشم می خورد. 

توضیحات :

افروغ در 26 دی ماه سال 1336 در شیراز در خانواده ای پرجمعیت با 11 فرزند به دنیا آمد. فرزند هفتم خانواده بود، مادرش شاعر و معلم بود، و پدرش حسابدار بود و شعر هم می سرود و هر دوی آن ها به قرآن و شعر علاقه مند بودند و مطالعات ادبی و مذهبی داشتند.  

او دیپلمش را در شیراز گرفت و پس از آن برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت، او در تعطیلات با اوج گرفتن قیام ملت علیه شاه به ایران آمد و در تظاهرات ها شرکت می کرد، و با اتمام تعطیلات دوباره به انگلیس رفت. با توجه به شرایط نامناسب روحی آن سال را مرخصی تحصیلی گرفت و برای فراگیری آموزش های نظامی به لبنان رفت، او بعد از پیروزی انقلاب برای ادامه تحصیل به انگلستان برگشت و به مدت یک سال به تحصیلاتش ادامه داد اما در سال 1359 در تظاهراتی دستگیر شده و بعد از 45 روز زندانی شدن، اخراج سیاسی شد. 

او در سال 1365 از دانشگاه شیراز در رشته جامعه شناسی مدرک کارشناسی دریافت کرد، در سال 1369 از همان دانشگاه مدرک کارشناسی ارشدش را گرفت، و در سال 1376 دکترایش را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. 

از سال 1376 تا 1382 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود، و بعد از آن به عضویت هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درآمد. افروغ مدیر گروه علم و دین این پژوهشگاه است. او همچنین استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس گروه جامعه شناسی مؤسسه باقرالعلوم نیز هست. 

افروغ در سال های 1372 تا 1373 مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری بود، و در هفتمین دور مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حاضر بود، و ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده داشت.