محیط کاری سالم به محیطی گفته می‌شود که تمام استانداردها در آن به طور دقیق رعایت شوند. این استانداردها هم شامل قوانین وضع شده در محیط کار و هم شامل مبلمان و محصولاتی هستند که در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک که طراحی آن متناسب با فیزیک بدنی کارمندان باشد در درجه اول به حفظ سلامت جسمی کارکنان کمک می‌کند. کارمندانی که بدن و جسم سالم‌تری داشته باشند، از روحیه و انرژی بیشتری برخوردار بوده و راندمان و عملکرد بهتری برای انجام کار و وظایف خود دارند.

محیط کاری راحت و سالم تاثیر زیادی در عملکرد کارمندان دارد. کارمندان بخش زیادی از روز خود را در محل کار سپری می‌کنند و اگر شرایط مناسبی در محیط کار آن‌ها وجود نداشته باشد، بر روحیه آن‌ها اثر گذاشته و زندگی شخصی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ایجاد محیط کاری راحت و سالم، استفاده از مبلمان مناسب است. مبلمان اداری ارگونومیک و مناسب، با کاهش خستگی و ناراحتی‌های جسمی و عضلانی نقش پررنگی در راحتی و سلامت جسمی و روحی کارکنان ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی مزایای استفاده از مبلمان ارگونومیک در محیط کار و تاثیر آن بر عملکرد کارمندان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مبلمان ارگونومیک چیست؟

مبلمان ارگونومیک به مبلمانی گفته می‌شود که در طراحی و ساخت آن استانداردهای لازم رعایت شده باشد. این استانداردها به حفظ وضعیت طبیعی بدن حین استفاده از مبلمان کمک می‌کنند تا در زمان نشستن و استفاده از آن‌ها کمترین فشار به گردن، کمر، باسن و ستون فقرات وارد شود. استفاده از مبلمان ارگونومیک به بهبود وضعیت فیزیکی کمک می‌کند و در محیط کاری، راندمان کارکنان را افزایش می‌دهد.

مبلمان ارگونومیک اداری به طور خاص برای برای راحتی و کارایی بیشتر کارمندان در محیط کار طراحی می‌شود تا بدن کارمند بهترین وضعیت را داشته باشد. به عبارت دیگر در یک محیط کاری سالم در وهله اول باید سلامت جسمی کارکنان در نظر گرفته شود؛ زیرا کارمندان بیشتر طول روز را در محیط کار سپری می‌کنند. از این جهت استفاده از مبلمانی که تمام استانداردهای لازم در طراحی آن‌ها رعایت شده باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع مبلمان ارگونومیک اداری

همان‌طور که گفته شد در یک محیط کاری سالم باید انواع مبلمان و تجهیزات اداری از نوع ارگونومیک انتخاب شوند و طراحی داخلی اداری به صورت اصولی انجام شود. تجهیزات مختلفی وجود دارند که براساس استاندارد بدن انسان طراحی شده و در اصطلاح جزو مبلمان ارگونومیک قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صندلی‌های ارگونومیک: صندلی‌ها پرکابردترین و مهم‌ترین بخش در مبلمان اداری ارگونومیک هستند. انواع مختلف صندلی هم توسط کارمندان و هم توسط ارباب رجوع و افرادی که به یک اداره مراجعه می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل استاندارد بودن آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در طراحی صندلی‌های استاندارد و ارگونومیک به انحنای ستون فقرات توجه می‌شود و پشتی صندلی به گونه‌ای طراحی می‌شود که تکیه‌گاه خوبی برای کمر باشد. از طرفی صندلی‌های ارگونومیک قابلیت تنظیم دارند تا ارتفاع، زاویه پشتی و ... متناسب با فرم و سایز بدن شخصی‌سازی شود.
  • صفحه کلیدهای ارگونومیک: در بیشتر محیط‌های اداری کارمندان با کامپیوترها سروکار دارند. کار با کامپیوتر و صفحه کلید، فشار زیادی به دست‌ها و مچ وارد می‌کند. به عنوان بخشی از مبلمان ارگونومیک اداری، صفحه‌ کلیدهای استاندارد به گونه‌ای طراحی می‌شوند که انحنای مچ دست در آن‌ها لحاظ شود و دست حین کار، وضعیت طبیعی‌تری داشته باشد.
  • میزهای ارگونومیک: از دیگر اجزای مبلمان اداری می‌توان به میزها اشاره کرد. میز کامپیوتر، میز جلوی مبلمان و میز کار از انواع میزهایی هستند که در یک محیط کاری استفاده می‌شوند. میزهایی که به صورت ارگونومیک طراحی شده و مطابق با استاندارد هستند، باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند تا کارمندان با کوتاه و بلند کردن پایه‌ها امکان ایستاده کار کردن پشت آن‌ها و رفع خستگی را نیز داشته باشند.

مزایای استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک

 

چرا باید از مبلمان اداری ارگونومیک استفاده کنیم (3)

 

بیشتر کارمندان 8 ساعت در روز کار می‌کنند و حداقل نیمی از این 8 ساعت را پشت میز خود می‌نشینند؛ به همین دلیل بیشترین آمار شکایت ناشی از آسیب‌های جسمی در محیط کار مربوط به درد در ناحیه کمر، گردن و ستون فقرات است. این موضوع راندمان کاری نیروها را کاهش داده و در عملکرد آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. یک راه‌حل ساده برای حل مشکلات جسمی در محیط کار، استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک با طراحی استاندارد و اصولی است که تا اینجا در مورد انواع آن صحبت کردیم. استفاده از این مدل مبلمان مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

کاهش درد و مشکلات جسمی

استفاده از مبلمان اداری با طراحی ارگونومیک درد و مشکلات جسمی ناشی از نشستن طولانی‌مدت و استفاده از میز و صندلی اداری را کاهش می‌دهد. میزهای ایستاده، صندلی‌هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه تکیه‌گاه دارند و به‌طور کل مبلمانی که به صورت اصولی طراحی شده باشند، مانع از خمیده شدن کارکنان حین کار شده و فرم طبیعی بدن آن‌ها را حفظ می‌کنند. تثبیت وضعیت طبیعی بدن و ستون فقرات، پیشگیری از مشکلاتی مانند آرتروز و کاهش صدمات ناشی از نشستن و استفاده از مبلمان غیراستاندارد، مهم‌ترین مزایای استفاده از مبلمان ارگونومیک هستند.

بهبود سلامت روانی کارمندان

در بیشتر موارد مشکلات روحی مانند خستگی، عصبانیت و ... ناشی از مشکلات جسمی و درد در اعضای بدن هستند. با استفاده از مبلمان ارگونومیک و استاندارد، علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی کارمندان هم بهبود پیدا می‌کند. به علاوه زمانی که کارفرما در محیط کار از مبلمان استاندارد استفاده کند، این پیغام را به کارمندان خود منتقل می‌کند که به آن‌ها اهمیت می‌دهد و این ارزش و اهمیت باعث انرژی مثبت، شادی و رفاه نیروهای کار می‌شود.

افزایش بهره‌وری کارکنان

زمانی که کارمندان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی شرایط مناسبی داشته باشند، بهره‌وری آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده و انگیزه و توانایی بیشتری برای انجام کار و وظایف خود دارند. تحقیقات مختلفی که در مورد استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک و استاندارد در محیط کاری انجام شده، نشان‌دهنده این است که نیروهای کار در محیطی که مبلمان و تجهیزات آن از هر نظر استاندارد باشند، عملکرد بهتری داشته و زمان مفیدتری را صرف کار می‌کنند. این در حالی است که در محیط‌های کاری با تجهیزات و مبلمان غیراستاندارد بخشی از زمان کاری صرف استراحت و رفع مشکلات جسمی می‌شود.

مراقبت از سرمایه

دیگر مزیت استفاده از مبلمان استاندارد و ارگونومیک در محیط‌های اداری، مراقبت از سرمایه است. مبلمان ارگونومیک علاوه بر اینکه به حفظ سلامت جسمی و روحی کارکنان کمک می‌کنند، طول عمر بیشتری هم دارند و استفاده از آن‌ها از نظر اقتصادی هم به صرفه‌تر است. در واقع استفاده از این مدل مبلمان به نوعی مراقبت از سرمایه در محیط کار است و نیاز به تعویض یا تعمیر مبلمان و صرف هزینه مجدد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

افزایش ایمنی

دیگر مزیت استفاده از مبلمان ارگونومیک در محیط‌های اداری افزایش ایمنی است. همان‌طور که گفته شد، مبلمان ارگونومیک معمولا از متریال باکیفیت‌تری نسبت به مبلمان معمولی طراحی و تولید می‌شود و این موضوع از خطرات و مشکلاتی مانند افتادن، لیز خوردن، شکستن یا هرگونه آسیبی که باعث صدمه به کارمندان شود جلوگیری می‌کند و ایمنی محیط کار را برای تمام نیروها افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

 

چرا باید از مبلمان اداری ارگونومیک استفاده کنیم (1)

 

محیط کاری سالم به محیطی گفته می‌شود که تمام استانداردها در آن به طور دقیق رعایت شوند. این استانداردها هم شامل قوانین وضع شده در محیط کار و هم شامل مبلمان و محصولاتی هستند که در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک که طراحی آن متناسب با فیزیک بدنی کارمندان باشد در درجه اول به حفظ سلامت جسمی کارکنان کمک می‌کند. کارمندانی که بدن و جسم سالم‌تری داشته باشند، از روحیه و انرژی بیشتری برخوردار بوده و راندمان و عملکرد بهتری برای انجام کار و وظایف خود دارند. از طرف دیگر استفاده از مبلمان ارگونومیک به نوعی احترام گذاشتن به کارمندان است و از این نظر هم در حفظ روحیه آن‌ها تاثیر دارد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.