فرودگاه جدید استانبول در شمال غربی این شهر در منطقه‌ای به‌نام «آرناوت کوی» قرار دارد. این فرودگاه از «تکسیم» ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله آن از «کادیکوی» به 52 کیلومتر می­رسد. این فرودگاه توسط شرکت آی جی ای (IGI) ساخته شد. مدت‌زمان ساخت ۴۲ ماه طول کشید.

در سال 2019 یکی از مدرن‌ترین و هوشمندترین فرودگاه‌های دنیا در شهر استانبول تأسیس شد. این فرودگاه که به‌نام اختصاری فرودگاه جدید استانبول (İstanbul Yeni Havalimanı) شناخته می‌شود در منطقه «آرناوت کوی» قرار دارد. اگر شما نیز قصد سفر به شهر استانبول را دارید، حتماً تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با امکانات و نحوه دسترسی این فرودگاه به بخش‌های مختلف شهر استانبول آشنا شوید.

 

فرودگاه جدید استانبول در کجا قرار دارد؟

فرودگاه جدید استانبول در شمال غربی این شهر در منطقه‌ای به‌نام «آرناوت کوی» قرار دارد. این فرودگاه از «تکسیم» ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله آن از «کادیکوی» به 52 کیلومتر می­رسد. این فرودگاه توسط شرکت آی جی ای (IGI) ساخته شد. مدت‌زمان ساخت ۴۲ ماه طول کشید. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، یکی از مدرن‌ترین فرودگاه جهان به‌حساب می‌آید و در سال‌های آتی قرار است به یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان ازنظر تردد مسافران تبدیل شود.

 

ویژگی‌های فرودگاه جدید استانبول

  • این فرودگاه به بیش‌از ۳۵۰ مقصد داخلی و بین‌المللی در ۱۱۰ کشور جهان پرواز انجام می‌دهد.
  • تاکنون تنها یک ترمینال آن فعال شده است و ۴ باند دیگر آن در حال ساخته شدن هستند.
  • فرودگاه جدید استانبول مساحتی بالغ‌بر هفتادوشش میلیون مترمربع دارد. این مساحت برابر با ۷ زمین فوتبال است.
  • در مسابقات بین‌المللی معماری 2015 به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و فناوری رتبه اول را کسب کرد.

 

 

راهنمای فرودگاه جدید استانبول؛ فاصله و دسترسی (3)

 

  • در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌های این فرودگاه ۹ هزار دوربین هوشمند با تشخیص چهره و ۸ دوربین حساس به حرکت وجود دارد.
  • طراحی معماری آن به‌گونه‌ای است که المان های فرهنگ و میراث ترکی اسلامی را می‌توان در آن مشاهده کرد.
  • این فرودگاه ۱۱۴ گیت دارد.
  • مسافرینی که با خرید بلیط هواپیما وارد فرودگاه می‌شوند، می‌توانند از پارکینگ آن‌که دارای ۴۰ هزار جایگاه خودرو است، استفاده کنند.
  • ۲۰ هزار صندلی در این فرودگاه وجود دارد.
  • ۲۸ باجه برای کنترل پاسپورت در آن قرار گرفته است.
  • فرودگاه جدید استانبول یکی از بزرگ‌ترین مناطق معاف از گمرک در جهان به‌حساب می‌آید. بیش‌از ۴۰۰ برنده ملی ترکی و بین‌المللی در این فرودگاه قرار دارد.

 

امکانات فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه استانبول را می‌توان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی در تمام جهان به‌حساب آورد. در این فرودگاه امکانات مختلفی برای مسافران قرار داده‌شده است که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

مکان‌های استراحت در لابی

یکی از مهم‌ترین امکانات فرودگاه جدید استانبول لابی‌های زیبا، شیک و راحت آن است. شما می‌توانید در این لابی‌ها روی مبل‌های راحتی بنشینید یا به سراغ رستوران‌های آن بروید و غذا و نوشیدنی موردنظرتان را سفارش دهید. حتی می‌توانی چند دقیقه هم که شده روی این مبل‌ها استراحت کنید تا نوبت پروازتان برسد.

فروشگاه‌های داخل فرودگاه

در فرودگاه استانبول می‌توانید انواعی از فروشگاه که اجناس بدون مالیات را می‌فروشند نیز پیدا کنید؛ این فروشگاه‌ها با نام «فری شاپ» یا «دیوتی فری» شناخته می‌شوند. از آنجایی که اجناس این فروشگاه‌ها معاف از مالیات هستند، در مقایسه با فروشگاه‌های معمولی شهر استانبول قیمت کمتری دارند. در این فرودگاه می‌توانید انواعی از فروشگاه‌های ساعت، جواهرات، لباس، عطر، لوازم الکترونیکی، غذاهای سنتی و لباس بچگانه را پیدا کنید.

 

 

راهنمای فرودگاه جدید استانبول؛ فاصله و دسترسی (1)

 

رستوران‌های فرودگاه

اگر بلیط استانبول به تهران را خریداری کرده‌اید و هنوز چند ساعت به شروع پروازتان باقی‌مانده، می‌توانید به رستوران‌های بین‌المللی داخل فرودگاه جدید استانبول سر بزنید. در این فرودگاه می‌توانید برندهای معتبری نظیر استارباکس، برگرکینگ، گلوریا جین و پاییز را پیدا کنید.

نمایشگاه‌های هنری

اگر در فرودگاه جدید استانبول بودید و وقت کافی داشتید، حتماً به دو نمایشگاه آن سر بزنید. یکی از آن‌ها مربوط به روند ساخت فرودگاه جدید استانبول و دیگری نمایشگاهی از آثار عکاس و روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به‌نام «آرا گولر» است. همچنین می‌توانید به موزه فرودگاه نیز سر بزنید. در این موزه فرهنگ کشور ترکیه به مسافران نشان داده می‌شود.

زمین‌بازی مخصوص کودکان

اگر با کودک خود به شهر استانبول سفر کرده‌اید، می‌توانید او را به یکی از زمین‌های بازی فرودگاه جدید استانبول ببرید تا سرگرم شود.

اینترنت رایگان

یکی از امکانات خوب فرودگاه جدید استانبول وای فای رایگان آن است. شما می‌توانید در زمان محدودی که در فرودگاه هستید، با استفاده از اطلاعات پاسپورت خود به اینترنت این فرودگاه متصل شوید.

 

 سیستم حمل‌ونقل فرودگاه جدید استانبول

برای رسیدن به فرودگاه جدید استانبول می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. هنوز مترو به این فرودگاه دسترسی ندارد. اگر داخل فرودگاه هستید، تابلوهای آبی اتوبوس را دنبال کنید تا به ایستگاه‌های اتوبوس فرودگاه برسید. از این ایستگاه می‌توانید به میدان تکسیم، میدان سلطان احمد و دیگر نقاط استانبول دسترسی داشته باشید.

همچنین با استفاده از تاکسی‌های فرودگاه حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به مرکز شهر استانبول برسید. این مسیر حدود ۲۵۰ لیر هزینه دارد.

در خروجی‌های فرودگاه جدید استانبول می‌توانید تاکسی‌هایی با ۳ رنگ متفاوت پیدا کنید. این ۳ رنگ شامل تاکسی‌های سیاه، آبی و نارنجی می‌شود.

جاذبه‌های نزدیک به فرودگاه جدید استانبول

اگر وقت کافی در فرودگاه دارید، یعنی بیش‌از ۶ ساعت مانده تا پروازتان شروع شود، می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک فرودگاه دیدن کنید. همچنین می‌توانید برنامه سفر خود را طوری بچینید تا چند ساعت مانده به شروع پرواز، از جاذبه‌های نزدیک این فرودگاه دیدن کنید و درنهایت به فرودگاه بروید.

 میدان سلطان احمد در ۴۵ کیلومتری فرودگاه قرار دارد و یکی از جاذبه‌هایی است که می‌توانید در نزدیکی فرودگاه پیدا کنید. در این میدان انواعی از جاذبه‌های گردشگری استانبول نظیر کاخ توپکاپی، آب‌انبار باسیلیکا، مسجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد وجود دارد.

 میدان «تکسیم» در ۴۰ کیلومتری فرودگاه قرار دارد. می‌توانید به سراغ خیابان استقلال بروید تا از سبک زندگی مردمان این شهر بیشتر بدانید.

 

کلام آخر

فرودگاه جدید استانبول در سال 2019 ساخته شد. این فرودگاه یکی از پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی به‌حساب می‌آید. در آن امکانات و خدمات مختلفی برای مسافران تعبیه شده ‌است. فاصله آن تا مرکز شهر کمی زیاد است و حدود یک ساعت طول می­کشد تا از فرودگاه به مرکز استانبول برسید. با استفاده از تاکسی و اتوبوس­های نزدیک فرودگاه می‌توانید به بخش‌های مختلف استانبول دسترسی داشته باشید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.