در این سنین مراقب بی خوابی‌تان باشید

محققان دانشگاه هلسینکی عنوان کردند بی خوابی های زیاد در ۴۵ سالگی ممکن است منجر به زوال شناختی در ۶۵ سالگی شود. نویسندگان مطالعه ارتباط واضحی بین بی خوابی طولانی مدت در دوران میانسالی و عملکرد ضعیف مغز پس از بازنشستگی گزارش می دهند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیمی از پزوهشگران فنلاندی در دانشگاه هلسینکی، شرایط روحی، توانایی مغزی و سبک زندگیبیش از ۳۷۰۰ نفر از افراد میانسال را ردیابی و تجزیه و تحلیل کردند. در این مطالعه، شروع علائم بی خوابی در دوران میانسالی و تأثیر آنها بر یادآوری، توانایی یادگیری و مهارت های تمرکز پس از هر فرد بررسی شد. گفتنی است طی این مطالعه افراد فوق بین ۱۵ تا ۱۷ سال مورد مطالعه قرار داشتند.

سلامت نیوز نوشت؛ آنتی اثولین (Antti Etholén) ، محقق دوره دکترا و از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق گفت: یافته ‌های ما نشان می ‌دهد که علائم شدید بی‌خوابی با عملکرد شناختی بدتر در میان افراد، مرتبط است. مهمتر از همه، این مطالعه یک الگوی واضح و نگران کننده را گزارش می دهد. هر چه بزرگسالان در دوران میانسالی خود به طور طولانی ‌تری با بی‌ خوابی دست و پنجه نرم کنند، توانایی یادگیری و مشکلات تمرکز بیشتری را در دوران پیری گزارش م ی‌کنند. برعکس، اگر علائم بی خوابی در دوران میانسالی کاهش یابد، احتمال اینکه فرد بعداً از سلامت مغز خوبی برخوردار شود، بیشتر می شود.

 گفتنی است این اولین مطالعه ای نیست که نشان می دهد خواب برای شناخت و سلامت مغز مهم است. با این حال، این یافته ها به ویژه به دلیل دوره بسیار طولانی پیگیری در بین بیماران دارای مشکل بی خوابی قابل توجه است.

چگونه می توانید خواب بهتری داشته باشید؟

در مجموع، محققان به این نتیجه می رسند که کل جامعه پزشکی باید مشکلات طولانی مدت بی خوابی را به عنوان یک عامل خطر جدی برای مشکلات شناختی در نظر بگیرند.

پروفسور تی لالوکا (Tea Lallukka) از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی، می‌افزاید: بر اساس یافته‌های ما، مداخله زودهنگام برای مقابله با علائم بی ‌خوابی یا اقداماتی که با هدف بهبود کیفیت خواب انجام می ‌شود، توجیه ‌پذیر است.

به گزارش سیناپرس، در تئوری راه های زیادی برای داشتن خواب بهتر وجود دارد. برای مثال، پایبندی به زمان مشخصی برای خواب، اجتناب از کافئین و تاریک نگه داشتن اتاق خواب در دمای مناسب، راهکارهایی مفید هستند. با این حال، در عمل، به خواب رفتن برای مبتلایان به بی خوابی تقریبا غیرممکن است. 

پروفسور لالوکا در پایان توضیحات خود می ‌گوید: در مطالعات بعدی، به بررسی، این موضوع جالب می پردازیم که آیا درمان بی ‌خوابی می ‌تواند پیشرفت اختلالات حافظه را نیز کند کند یا خیر.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Aging and Health منتشر شده است

 

دیدگاه تان را بنویسید