فکر کردن به این بیماری باعث زوال عقل می شود!

افرادی که ترس ابتلا به آلزایمر داشته نسبت به از دست دادن حافظه شکایت دارند، ممکن است به دلیل تغییرات رخ داده در ساختار مغز خود دچار زوال شناختی شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیمی از پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو و دانشگاه کالیفرنیا-دیویس، در مطالعات جدید خود به بررسی اهمیت فکر کردن و ترس از ابتلا به آلزایمر پرداختند. این داده ها نشان داد در میان ۹۰۰ فرد مسنی که در این مطالعه شرکت کردند، کسانی که به دلیل ترس از آلزایمر، مشکلات حافظه را گزارش کردند، شواهدی از ضایعات مغزی به نام افزایش شدت ماده سفید در تصویربرداری ام آر آی داشتند.

سیناپرس نوشت؛ به گفته محققان، افرادی که دارای ماده سفید بزرگتر یا بیشتری در مغزشان بودند، با افزایش سن تا ۴۲۸ درصد سریعتر از افرادی که این ضایعات را نداشتند، دچار زوال شناختی شدند.

محققان در این رابطه می گویند: شکایات ذهنی حافظه با حجم ‌های پر شدت ماده سفید بیشتر و کاهش سریع‌ تر شناختی مرتبط بود در واقع ارتباط بین احساس ذهنی مشکل در حافظه، حجم بیش از حد ماده سفید و کاهش شناختی بر اساس سن، جنس یا نژاد و قومیت تفاوتی نداشت.

مطالعات فعلی نشان می دهد که نیمی از سالمندان نگران ابتلا به زوال عقل یا کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن، از جمله از دست دادن حافظه هستند که این موضوع می تواند شرایط آن ها را بدتر کند. 

طبق گزارش انجمن آلزایمر ایالات متحده آمریکا، حدود ۶ میلیون نفر در این کشور به زوال عقل مبتلا هستند و در این میان بیماری آلزایمر شایع ترین شکل این بیماری محسوب می شود.

به گفته محققان، نگرانی در مورد حافظه روزمره یا شکایات ذهنی حافظه ممکن است نشانه اولیه اختلال شناختی باشد. این مطالعات نشان می دهد افرادی که این مشکلات را گزارش می کنند ممکن است به طور بیشتری در معرض خطر زوال شناختی سریعتر و زوال عقل باشند.

لازم به توضیح است که تحقیقات قبلی نشان می داد بسیاری از افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند ممکن است از کاهش تدریجی حافظه آگاه نباشند.

به گفته محققان، شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین برای شناسایی هرگونه تغییر ساختاری در مغزشان اسکن ام آر آی انجام داده و از نظر عملکرد شناختی مورد آزمایش قرار گرفتند.

 از میان شرکت کنندگان در مطالعه، ۶۵۸ نفر یا ۷۳درصد گزارش دادند که نگرانی های متوسط در مورد از دست دادن حافظه دارند، در حالی که ۸۴ نفر یا ۹ درصد خود را بسیار نگران توصیف کردند.

به گفته محققان، شرکت‌ کنندگانی که بسیار نگران بودند، بیشترین حجم ماده سفید را در این مطالعه داشتند و بدترین امتیاز را در آزمون‌های عملکرد شناختی به دست آوردند.

محققان در خاتمه توضیحات خود اعلام کردند: شکایت ‌های ذهنی حافظه که اغلب توسط افراد مسن گزارش می ‌شود، نشانه مهمی از اختلال شناختی است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  JAMA Open منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید