مصرف آب و لیموترش ناشتا ممنوع!

با یک جست‌وجوی سریع در اینترنت درباره آب و لیموترش به مطالب زیادی برخورد خواهید کرد که ادعا می‌کنند آب و لیموترش باعث بهبودی گوارش می‌شود، سموم بدن را دفع می‌کند، خواص ضدمیکروبی دارد، برای کاهش وزن مفید است، سطح pH بدن را متعادل می‌کند و برای پوست مفید است. اما آیا همه این ادعاها واقعیت دارند؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حقیقت این است که تحقیقاتی که نشان بدهند اضافه کردن آب لیموترش به آب ساده دارای فواید چشمگیر و مهمی برای سلامت است، بسیار ناچیز و محدود هستند. در عوض، خود لیموترش و آب ساده به‌صورت جداگانه فواید زیادی برای سلامت دارند. این ایده که هر روز صبح را با یک لیوان ترکیبی از آب ساده و آب لیموترش شروع کنیم، به‌مرور زمان توسط سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی رواج یافت. در ادامه هر کدام از ادعاهای مربوط به مصرف آب لیموترش را بررسی خواهیم کرد. 

سیب زمینی را با گوجه فرنگی مصرف نکنید!

اومیکرون می تواند ریه ها را درگیر کند؟ +ویدیو

چه افرادی باید چای کمتر مصرف کنند؟

ادعای اول: آب و لیموترش می‌تواند به کاهش وزن کمک کند 

سلامت نیوز نوشت؛ از هر ادعایی مبنی بر این‌که یک غذا یا یک نوشیدنی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، دوری کنید. هیچ مطالعه معتبری وجود ندارد که نشان بدهد نوشیدن آب و لیموترش به کاهش وزن کمک می‌رساند. با این‌حال، مطالعات معتبری نشان داده‌اند که نوشیدن آب ساده می‌تواند برای کمک به کاهش وزن موثر باشد. نوشیدن آب ساده می‌تواند از طریق آبرسانی، ارتقای انرژی و کمک به تنظیم متابولیسم و هضم نهایتا به کنترل وزن کمک کند. اما اضافه کردن آب لیموترش به آب ساده هیچ مزیتی از نظر افزایش سرعت و کیفیت چربی‌سوزی ایجاد نمی‌کند. 

ادعای دوم: آب و لیموترش برای پوست مفید است 

آیا آب و لیموترش برای پوست هم فوایدی دارد؟ هم لیموترش و هم آب ساده به‌صورت جداگانه دارای فوایدی برای پوست هستند، اما لازم نیست که آنها را با همدیگر مصرف کنید تا از این فواید بهره‌مند شوید. لیموترش مانند سایر مرکبات سرشار از ویتامین C است، درحالی که دریافت این ویتامین برای کلاژن‌سازی ضرورت دارد و وجود کلاژن هم برای تقویت کشسانی و استحکام پوست ضرورتی است. هر یک عدد لیموترش کامل هم حدود 50 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. از طرف دیگر، پوست هم مانند دیگر اندام‌های بدن برای عملکرد بهینه به دریافت آب نیاز دارد و اگر آب کافی دریافت نکند، قابلیت کشسانی طبیعی خودش را از دست می‌دهد. با این‌حال، ادعاهایی که می‌گویند نوشیدن آب مستقیما خطوط ریز پوستی را کاهش می‌دهد یا درخشش پوست را بیشتر می‌کند، هیچ پشتوانه علمی‌ای ندارند. اما نوشیدن آب ساده در طول روز حتما برای تامین آب بدن و محافظت از سلامت ضروری است. 

ادعای سوم: آب و لیموترش اثرات قلیایی برای بدن دارد 

این ایده که آب و لیموترش دارای اثرات قلیایی برای بدن است، کاملا خیالی و جعلی است. هیچ کدام از خوراکی‌هایی که می‌خوریم، این توانایی را ندارند که pH خون را تغییر دهند و کلیه‌های ما هم قطعا اجازه چنین تغییری را نخواهند داد!‌ وقتی که از تنظیم pH بدن صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که بدن ما مثل یک ماشین دقیق و کامل فعالیت می‌کند. پس درحالی که مصرف خوراکی‌های خیلی اسیدی می‌تواند موقتا pH ادرار را تغییر دهد، اما این روند هیچ تاثیری بر pH خون نمی‌گذارد. 

پیامدهای منفی این عادت 

ترکیبات اسیدی موجود در لیموها می‌توانند برای دندان‌ها مشکلاتی را به‌وجود بیاورند. لیموها حاوی اسید سیتریک هستند و تماس بیش‌ازحد آنها با دندان‌ها می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. پس اگر به‌طور منظم از آب لیموترش استفاده می‌کنید، حتما آن را با نی بنوشید. به‌علاوه، مصرف آب و لیموترش در ساعات صبح و با معده خالی می‌تواند به مشکلات گوارشی منتهی شود. جدای از این دو مورد، نوشیدن آب و لیموترش در ساعات صبح یا اوقات دیگر خطری برای سلامت شما ایجاد نمی‌کند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید