مرکز آمار ایران خبر داد: افزایش تورم بهمن ماه 1401 برای خانوار/ رسیدن تورم نقطه‌ای مواد غذایی به بیش از 70 درصد/ حفظ فاصله 10 درصدی تورم فقرا و اغنیا

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه در ماه بهمن امسال افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۷۰.۵ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۳.۵ درصد رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۷۰.۵ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۳.۵ درصد رسیده است.

به نوشته ایلنا، مرکز آمار ایران در گزارشی درباره تورم ماه بهمن ۱۴۰۱ برای مصرف کنندگان اعلام کرد که تورم این ماه افزایش یافته است. 

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه در ماه بهمن امسال افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای از ۵۱.۳ درصد دی ماه ۱۴۰۱ با ۲.۱ درصد افزایش در بهمن ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۳.۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارها باید به طور میانگین ۵۳.۴ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۰ برای خرید کالاها باید هزینه کنند. 

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۷۰.۵ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۳.۵ درصد رسیده است. 

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارها

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. 

نرخ تورم سالانه بهمن ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۷.۷ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. 

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۶.۹ درصد و ۵۱.۷ درصد است که برای خانوارهای شهری ۱.۴ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۷ واحد درصد افزایش داشته است. 

تغییرات قیمت‌ها برای دهک‌های هزینه‌ای کشور در ماه بهمن

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۵.۱ درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین) تا ۵۴.۹ درصد برای دهک اول (فقیرترین) است. به این ترتیب فاصله نزدیک به ۱۰ درصدی تورم فقیرترین و غنی‌ترین کماکان حفظ شده است.

گفتنی است در بحث تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه امسال، گوشت قرمز و سفید با افزایش نزدیک به ۹۰ درصدی به نسبت سال قبل، بیشترین گرانی را در میان سایر اقلام مصرفی و غیرمصرفی داشته است.

این درحالی است که تورم برای مناطق روستایی در دی‌ماه ۵۰ درصد و برای مناطق شهری ۴۵ درصد بوده است که هر دوی این رقم‌ها بیش از یک درصد در ماه بهمن افزایش یافته است.

در کل با احتساب رقم‌های موجود، تورم کل کشور در دوازده ماهه اخیر طبق این گزارش از ۴۶.۳ درصد در دی ماه به ۴۷.۷ درصد در ماه بهمن رسیده که افزایش حدود ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

 

12123131312321312312

دیدگاه تان را بنویسید